|
|
Kurssikuvaus |
|
Milloin? |
|
Leikit, pelit ja
simulaatiot -opintojaksolla perehdytään leikkien ja pelien tutkimiseen
opetuksen, opiskelun ja oppimisen näkökulmasta erilaisten
materiaalien ja oppimistehtävien kautta. |
|
Kurssi toteutetaan vuonna 2006
kesäkurssina heinä-elokuussa (ks. tarkempi aikataulu). |
|
|
Kenelle? |
|
|
Kurssi järjestetään
verkko-opetuksena Connet-yliopistojen opiskelijoille, tämä
tarkoittaa sitä, että kurssi on yliopistokohtaisesti suoritettavissa
Lapin, Oulun, Jyväskylän, Joensuun, Turun ja Tampereen yliopiston
sekä Teknillisen korkeakoulun opiskelijoille. |
|
|
|
Ilmoittautuminen |
|
|
Kurssille tulee ilmoittautua
10.7. mennessä sähköpostitse annakaisa.kultima@ulapland.fi
Kerro nimesi, yliopistosi, opintojesi aloitusvuosi, opiskelijanrosi
tai syntymäaikasi sekä tavoittelemasi opintoviikkomäärä.
(Jos haluat suorittaa kirjatentin, pidä huolta, että ilmoittaudut
ennen kuin oman yliopistosi kirjastot menevät kesälomille.) |
|
|
|
Missä? |
|
|
Kurssi on mahdollista
suorittaa täysin tietoverkkovälitteisesti, joka tarkoittaa
sitä, että et ole paikkakuntaan sidottu, mutta tarvitset hyvillä
tietoverkkoyhteyksillä varustetun tietokoneen käyttöösi vähintään
muutaman kerran viikossa. |
|
|
|
|
|
|
Miten? |
|
Laajuus |
|
Kurssilla materiaalina
on kirjastoista saatava kirjallisuus tai verkkojulkaisut
sekä podcastit (lue lisää podcasteista esim. wikipediasta).
Suoritusmuotoina ovat opintopistelaajuudesta riippuen mm. blogin
kirjoittaminen ja podcastin sisällön tuottamiseen osallistuminen
sekä harjoitustyö tai kirjatentti. |
|
Kurssi on laajuudeltaan 4-9
op (ks. tarkemmin suoritusmuodot). |
|
|
Esitietovaatimukset |
|
|
Kurssille ei vaadita
esitietoja aiheesta, mutta sitä ei suositella ensimmäisen vuoden
opiskelijoille. Myös perustiedot tietokoneen ja netin käytöstä on
suositeltavaa. |
|
|
|
Kuka? |
|
|
Kurssia ohjaa Lapin
yliopiston Mediapedagogiikkakeskuksen suunnittelija Annakaisa
Kultima ja vastaavana professorina toimii Raimo
Rajala.
Kurssimateriaalina on myös asiantuntijahaastatteluja suomalaisilta
pelin ja leikin tutkijoilta. |
|
Materiaali |
|
|
Kirjatenttiä
varten on useampi kirjavaihtoehto.
Aktiivikurssia varten laaditaan podcast-lähetyksiä opiskelijoiden
kanssa yhdessä.
Harjoitustyötä varten kirjallisuutta voi etsiä itsenäisesti
tai valita kirjalistasta. (ks. tarkemmin materiaali -sivulta) |
|
|
|
|
|
Tutkimus |
|
|
Kurssilta kerätään
tietoa opiskelukokemuksista, erityisesti blogien ja podcastien käytöstä.
Blogit ovat henkilökohtaisen verkkojulkaisun välineitä,
joita joissain yhteyksissä kutsutaan verkkopäiväkirjoiksi. Blogia
toimittaakseen ei käyttäjän tarvitse tuntea mitään ohjelmointikieliä.
Kurssilla opiskelijat perustavat oman blogin (julkinen tai kurssin
sisäinen) ja käyttävät sitä opiskelun välineenä.
Lue lisää blogeista täältä.
Podcastit ovat ääni ja videotiedostojen julkaisutapa,
jossa tietty tekniikka mahdollistaa, että käyttäjä voi saada automaattisesti
omaan kannettavaan laitteeseensa uusimmat tiedostot, ilman, että
seuraa itse aktiivisesti esim. jonkin nettisivun päivittymistä.
Osa kurssin materiaalista tuotetaan podcasteiksi. Opiskelijat
osallistuvat podcastien tuottamiseen sisällöllisesti (ei tarvitse
osallistua teknisesti).
Lisää podcasteista mm. täällä.
Molemmat tekniikat ovat uusia verkko-opetuksessa ja niistä saadut
käyttäjäkokemukset ovat tärkeitä tulevaisuuden verkkokurssien
kehittämistä varten.
|
|
|
|
Välineet |
|
|
Kurssilla käytetään
enimmäkseen tietokonetta ja nettiä. Lisäksi opiskelija
voi halutessaan hyödyntää omaa mp3-soitintaan.
Erilaisia verkkotyökaluja, kuten sähköpostia ja Connetin
oppimisympäristöä, Hiekkalaatikkoa käytetään yhteydenottoon,
tiedonvälitykseen ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen opiskelijoiden
välillä.
Erityisesti tutuksi tulevat muodikkaat verkkojulkaisemisen käsitteet
blogi ja podcasting.
|
|
|
|
|