UINTI JA HENGENPELASTUS
Tehtävät ennen jaksoa
- Tutustu uinnin opetusmateriaaleihin esimerkiksi sivuilla http://www.koulukanava.fi/liikunta/sport/index.htm
sekä http://www.suh.fi/toiminta/materiaalisalkku
ja poimi näistä käyttökelpoisimpia ideoita uinnin
alkeisopetukseen.
- Etsi itsellesi tällä hetkellä käytössä
oleva uinnin tavoitetaulukko (Suomen Uimaopetus- ja hengenpelastusliitto)
ja selvitä, mitkä ovat uinnin alkeismerkin, harrastusmerkin,
taitomerkin ja uimakandidaatin tutkinnon vaatimukset, ks. http://www.suh.fi
- Selvitä uinnin alkeisopetuksen eteneminen ensimmäisiin
uintiliikkeisiin saakka. Anna jokaisesta vaiheesta myös muutama
valaiseva käytännön esimerkki.
- Käy seuraamassa ennen omaa uintijaksoa 1-2 uimaopettajan
ohjaamaa uintituntia ja kiteytä keskeisimmät havaintosi
paperille koskien opetustilanteiden organisointia, oppilaiden oppimista
ja turvallisuuden huomioon ottamista ko. tunnilla.
- Selvitä, mitä tarkoitetaan vesiliikunnan mekaniikalla
ja miten se liittyy uinnin alkeisopetuksen etenemiseen.
- Pohdi, mitä kaikkea sana vesiliikunta pitää sisällään.
- Pohdi omiin kokemuksiisi ja lähdeviitteeseen nojaten, miten
oppilaasta
huomaa, että hän pelkää vettä (Anttila,
E. 1999. Soveltavan uima-opetuksen opas.)
- Pohdi, minkälaisia mahdollisuuksia erityistä tukea tarvitsevalla
lapsella on osallistua vesiliikunnan opetukseen. Mitkä toimenpiteet
vaativat soveltavaa käytäntöä pukeutumis- ja
peseytymistilanteissa, mitkä allastiloissa?
- Kirjaa ylös omia kokemuksiasi vesiliikunnasta ja keskustele
opiskelutovereittesi kanssa, mitkä niistä ovat edesauttaneet
ja mitkä ehkäisseet vedessä liikkumisen oppimistasi.
|