Lapin tietoyhteiskuntaseminaari Tutkijatapaaminen
etusivu ohjelma paperit/teemaryhmät julkaisu/esitys yhteystiedot

Abstraktikirja (PDF 5MB)

Hyväksyttyjen papereiden tiivistelmistä (250 sanaa) koottu abstraktikirja jaetaan tutkijatapaamisen kaikille osallistujille.

Lehtonen, M., Ruokamo, H., Rajala, R., Jaakkola, H., Multisilta, J. & Viteli, J. (Eds.). (2004). Lapin tietoyhteiskuntaseminaari tutkijatapa amisen abstraktit 2004 [Abstracts of the Lapland Information Society Seminar Researcher Workshop 2004]  ISBN 951-634-917-X (painettu). Rovaniemi: University of Lapland, Faculty of Education, Centre for Media Pedagogy (CMP) (Lapin Yliopistopaino). ISBN 951-634-917-X (pain.).

Artikkelikirja

Tutkijatapaamisessa esitetyistä papereista kootaan elektroninen full paper - julkaisu:

Lehtonen, M. & Ruokamo, H. (Eds.). (2005). Lapin tietoyhteiskuntaseminaarin tutkijatapaamisen artikkelijulkaisu 2004 Proceedings of the Lapland Information Society Seminar 2004 [Papers from the 2004 Researcher Workshop]. Lapin yliopiston kasvatustieteellisiä julkaidsuja 9. Rovaniemi: University of Lapland, Faculty of Education, Centre for Media Pedagogy (CMP) (Lapin Yliopistopaino) [online http://ktk.ulapland.fi/ISBN951-634-919-6]. ISBN 951-634-918-8 (pain.) / ISBN 951-634-919-6 (pdf).

 

Esitykset

Laaja paperi

Esitysaika: 30 minuuttia (max. 25 min esitykseen ja väh. 5 min keskusteluun)

Suppea paperi

Esitysaika: 15 minuuttia (max. 10 min esitykseen ja väh. 5 min keskusteluun)

Käytössä olevat AV välineet

PC & Dataprojektori, Internet, Videonauhuri (pyynnöstä). Oman kannettavan tietokoneen tuomista mukana suositellaan. Pohjanhovissa on myös (Soneran) WLAN-verkko, jota. voi käyttää Sonera HomeRun-palvelulla tai erikseen vastaanotosta ostettavilla korteilla.

Esitykset verkossa:

Becoming skilled faster: 
Why we need this? - What we can do today? - Research issues
Lefrere, Paul
  
Tieto- ja viestintätekniikka oppimisen haasteena ja mahdollisuutena
Lehtinen, Erno
  
Ryhmän vuorovaikutus oppimiseen vaikuttavana tekijänä opiskeluympäristöissä
Haaparanta, Heikki ym.
  
Teknologiaa lasten oppimisympäristöön? Kokemuksia testikentältä
Hyvönen, Pirkko ym.
  
Uudet opiskelukäytännöt ja mobiili teknologia Lapin yliopistossa
Isomäki, Hannakaisa ym.
  
Tietoyhteiskunta
Jaakkola, Hannu
  
Digitaalinen eriarvoisuus - IKT:n käyttöorientaatiot sosiodemografisen taustan, koulutusurien ja terveyden suhteen
Koivusilta, Leena ym.
  
Verkko-opetus, opettajan oppimisen ja toiminnan kehittämisen tukeminen
Kukkonen, Jari
  
Professionaaliseen dialogikulttuuriin kasvaminen: Digitaalisten videoepisodien mahdollisuudet luokanopettaja-
koulutuksessa
Kumpulainen, Kristiina ym.
  
Lappilainen laajakaistainen monipalveluverkko palveluja, asumista ja aluekehitystä määrittävinä tekijöinä tulevaisuudessa
Lehtonen, Miika ym.
  
Mobiili multimediavälitteisyys opetus-opskelu-
oppimisprosessissa ja tutkimuksen työvälineenä
Lehtonen, Miika ym.
  
Koululaiset TV-insertin tekijöinä DVmail-kokeilu YLE:n ja BBC:n kanssa
Leinonen, Hannu
  
Verkkovälitteisen koulutuksen tuotantomallista verkko-opetuksen jokapäiväiseen käyttöön
Lounaskorpi, Petri
  
Kognitiivinen verkkopedagogiikka
Marjomaa, Esko ym.
  
Käyttäjän kognitiiviset representaatiot verkko-opiskelu-
ympäristössä
Niemelä, Marketta ym.
  
Opettajaopiskelijat tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön opiskelijoina
Pöntinen, Susanna ym.
  
Kohtaamisia ja keskusteluja: Feministisen pedagogiikan haasteita verkkopedagogiikkaan
Saarinen, Jaana ym.
  
Tiedon luomisen malleja, menetelmiä ja käytäntöjä virtuaaliyliopistossa
Tissari, Varpu
  
Häilyvät rajat - työn ja vapaa ajan suhde osana IT-yritysten aikakulttuuria
Ukkola, Soja
  
Verkko-opetuksen laadun osatekijät opettajien näkökulmasta
Uschanov, Elina
  
Oppiskeluintoa vuorovaikutuksessa - verkkoympäristö reflektiivisena tilana
Vaattovaara, Virpi
  
Verkosta tukea ohjaukseen? Reflektoivaa verkko-opetusta etsimässä
Vahtivuori-Hanninen, Sanna