KOHTI MIELEKÄSTÄ, TEHOKASTA JA MONIPUOLISTA OPPIMISTA Tutkimus opetuksen kehittämisestä
Timo Hirvonen
Kasvatustieteiden tiedekunta, Lapin
yliopisto
Pro gradu -tutkielma
Kevät 2003
Copyright © 2003 Lapin yliopisto
Hyväksytty 10.6.2003
LAPIN YLIOPISTO, KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTA ROVANIEMI, FINLAND
2003
URN-NBN-fi-fe20031356 dokumentin yleistunnus
URN:NBN:fi-fe20031357 verkkolukuversio
(XHTML)
URN:NBN:fi-fe20031358 Print on demand -versio
(PDF) (7,67 MB)
Tiivistelmä
Tutkimuksessa on lähestytty opetuksen uusista tavoitteista lähteviä
haasteellisia vaatimuksia, ja peilattu niitä oppilaiden toiveisiin mielekkään
oppimisen suhteen. Tähän on liitetty teoreettinen tarkastelu niistä
mahdollisuuksista, mitä voimme luoda käytännön opetukseen. Erityistä
huomiota on osoitettu konstruktivismia kohtaan, ja pohdittu sen sopivuutta
opetukseen.
Teoreettinen ja oppimistavoitteinen tarkastelu linkittyy
alusta alkaen käytännön opetussovelluksen luomiseen, jolloin käytännön
tasolla pyritään vastaamaan monipuoliseen tavoitekenttään. Tutkimis-,
suunnittelu- ja rakennusprojektissa yhdistyy vastaukset teorian,
opetussuunnitelmien ja oppilaiden vaatimuksiin opetuksen suhteen, huomioiden myös
teknologiakasvatuksen erityistarpeet.
Koska tutkimus noudattaa triangulaation ja
poikittaisvaliditeetin periaatteita, se yhdistää tutkimuksellisesti
laadullisia ja määrällisiä mittareita. Tulosten pohjalta havaitaan, että
oppilailla on visuaalisia, auditiivisia, kinesteettisiä ja tutkivia tapoja lähestyä
ja hahmottaa tietoa. Oppimisessa tekemisen ja ongelmanratkaisun merkitys
oppimistulosten synnyttäjinä on suuri. Konstruktivistisen oppimisteorian
mukaiset opetusmenetelmät edesauttavat vuoden 2003 opetussuunnitelman
moninaisiin tavoitteisiin pääsemistä, tukien jopa 18 oppimisen osa-aluetta.
Myös teknologiakasvatuksen periaatteet innovatiivisesta keksimisestä ovat
tulosten mukaan mahdollisia.
Abstract
In this research...
Asiasanat: konstruktivismi, oppimateriaali, opetussuunnitelmat, oppimisprosessi, oppimistyylit, oppimisympäristö,
oppimispsykologia, oppiminen, opetus, teknologiakasvatus
Keywords:
Tutkielma:
|