Kirjatentin kirjavaihtoehdot (5op) (valitse
1 tai 2):
- The Rules of Play: Game design fundamentals, Salen&Zimmerman
2003 (kts. esim.
Amazon.comista)
Saatavilla joissakin Connet-yliopistojen kirjastoissa. Tarkista
saatavuus oman yliopistosi kirjastotietokannasta.
- Let's Play! Tutkimuksia leikillisistä oppimisympäristöistä,
Hyvönen et al. 2006
Saatavilla Hiekkalaatikolla
kurssin opiskelijoille.
+ Pelit ja pelitutkimus luovassa taloudessa. Eskelinen
2005
Saatavilla:
http://www.sitra.fi/Julkaisut/Raportti51.pdf
+ Pelien voima ja pelaamisen hallinta.
Lapset ja nuoret pelikulttuurien toimijoina Ermi
et al. 2004
Saatavilla: http://tampub.uta.fi/tup/951-44-5939-3.pdf
Alustavat
tiedot podcastin haastateltavista ja niitä varten luettavista
artikkeleista (tulee saataville Hiekkalaatikkoon):
- Pentti Hakkarainen "Narrative learning in the
fifth dimension"
- Pirkko Hyvönen, tutkija, Lapin yliopisto (leikillisistä
oppimisympäristöistä)
- Marjaana Kangas, tutkija, Lapin yliopisto (leikillisistä
oppimisympäristöistä)
- Sonja Kangas, tutkija, VTT (liikunnallisesta pelaamisesta)
- Reeli Karimäki, tutkija, folkloristiikka,
Kulttuurien tutkimuksen laitos, Helsingin yliopisto,"Kuvitellut
ja todelliset leikkipaikat"
- Kristian Kiili, Evaluations of an Experiential Gaming
Model: The Realgame Case
- Reijo Kupiainen, Mediakasvatuksen yliassistentti, Tampereen
yliopisto, "Tietokonepelaaminen mediakasvatuksen näkökulmasta"
- Miika Lehtonen, tutkija, Lapin yliopisto (simulaatioista)
- Tony Manninen "Designing Puzzles for Collaborative
Gaming Experience - CASE: eScape."
- Frans Mäyrä, professori, Tampereen yliopisto,
hypermedialaboratorio
"Fundamental Components of the Gameplay Experience: Analysing
Immersion"
Kirjalista harjoitustyötä varten
(täydentyy):
- Rules of Play: Game Design Fundamentals,
Salen&Zimmerman 2004
- What Video Games Have to Teach Us About
Learning and Literacy? Gee 2003
- The Game Design Reader: A Rules of Play
Anthology, Salen&ZImmerman 2006
- Mariosofia - Elektronisten pelien kulttuuri,
Huhtamo&Kangas (toim.) 2002
- Level Up. Digital Games Research Conference,
Copier&Raessens 2003
- Digitaalisten pelien maailmoja,
Kankaanranta et al. (toim.) 2004
- Half-real. Video Games Between Real
Rules and Fictional Worlds, Juul
2005
- Let's Play! Tutkimuksia leikillisistä
oppimisympäristöistä,
Hyvönen et al. 2006
- Handbook of Computer Game Studies,
Raessens&Goldstein (eds.) 2005
- Role Play. Theory & Practice, Yardley-Matwiejczuk
1997
- The Video Game Theory Reader, Wolf&Perron (eds.)
2003
- First Person. New Media as Story, Performance and Game,
Wardrip-Fruin & Harrigan (eds.) 2004
- Homo Ludens, Huizinga 1938
- Man, Play and Games, Caillois
2001
- Roolipelimanifesti, Pettersson 2005
|