> yleistä / aluksi
> suoritusmuodot
> aikataulu
> materiaali
> yhteystiedot
> help
LINKIT:
+ Hiekkalaatikko
+ Connet
+ Lapin yliopisto
 
  Kurssin materiaali    

Kirjatentin kirjavaihtoehdot (5op) (valitse 1 tai 2):

  1. The Rules of Play: Game design fundamentals, Salen&Zimmerman 2003 (kts. esim. Amazon.comista)
    Saatavilla joissakin Connet-yliopistojen kirjastoissa. Tarkista saatavuus oman yliopistosi kirjastotietokannasta.
  2. Let's Play! Tutkimuksia leikillisistä oppimisympäristöistä, Hyvönen et al. 2006
    Saatavilla Hiekkalaatikolla kurssin opiskelijoille.
    + Pelit ja pelitutkimus luovassa taloudessa. Eskelinen 2005
    Saatavilla: http://www.sitra.fi/Julkaisut/Raportti51.pdf
    + Pelien voima ja pelaamisen hallinta.
    Lapset ja nuoret pelikulttuurien toimijoina
    Ermi et al. 2004
    Saatavilla: http://tampub.uta.fi/tup/951-44-5939-3.pdf

Alustavat tiedot podcastin haastateltavista ja niitä varten luettavista artikkeleista (tulee saataville Hiekkalaatikkoon):

  • Pentti Hakkarainen "Narrative learning in the fifth dimension"
  • Pirkko Hyvönen, tutkija, Lapin yliopisto (leikillisistä oppimisympäristöistä)
  • Marjaana Kangas, tutkija, Lapin yliopisto (leikillisistä oppimisympäristöistä)
  • Sonja Kangas, tutkija, VTT (liikunnallisesta pelaamisesta)
  • Reeli Karimäki, tutkija, folkloristiikka, Kulttuurien tutkimuksen laitos, Helsingin yliopisto,"Kuvitellut ja todelliset leikkipaikat"
  • Kristian Kiili, Evaluations of an Experiential Gaming Model: The Realgame Case
  • Reijo Kupiainen, Mediakasvatuksen yliassistentti, Tampereen yliopisto, "Tietokonepelaaminen mediakasvatuksen näkökulmasta"
  • Miika Lehtonen, tutkija, Lapin yliopisto (simulaatioista)
  • Tony Manninen "Designing Puzzles for Collaborative Gaming Experience - CASE: eScape."
  • Frans Mäyrä, professori, Tampereen yliopisto, hypermedialaboratorio
    "Fundamental Components of the Gameplay Experience: Analysing Immersion"

Kirjalista harjoitustyötä varten (täydentyy):

  • Rules of Play: Game Design Fundamentals, Salen&Zimmerman 2004
  • What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy? Gee 2003
  • The Game Design Reader: A Rules of Play Anthology, Salen&ZImmerman 2006
  • Mariosofia - Elektronisten pelien kulttuuri, Huhtamo&Kangas (toim.) 2002
  • Level Up. Digital Games Research Conference, Copier&Raessens 2003
  • Digitaalisten pelien maailmoja, Kankaanranta et al. (toim.) 2004
  • Half-real. Video Games Between Real Rules and Fictional Worlds, Juul 2005
  • Let's Play! Tutkimuksia leikillisistä oppimisympäristöistä, Hyvönen et al. 2006
  • Handbook of Computer Game Studies, Raessens&Goldstein (eds.) 2005
  • Role Play. Theory & Practice, Yardley-Matwiejczuk 1997
  • The Video Game Theory Reader, Wolf&Perron (eds.) 2003
  • First Person. New Media as Story, Performance and Game, Wardrip-Fruin & Harrigan (eds.) 2004
  • Homo Ludens, Huizinga 1938
  • Man, Play and Games, Caillois 2001
  • Roolipelimanifesti, Pettersson 2005

 

 
 

 kurssin ohjaaja: Annakaisa Kultima, annakaisa.kultima@ulapland.fi