KOHTI MIELEKÄSTÄ, TEHOKASTA JA
MONIPUOLISTA OPPIMISTA. Tutkimus opetuksen
kehittämisestä.
Liite 2. Demo (diakoontina)
Liite 3. Päiväkirjan pitämisen ohjeistus
OPETTAJAN PÄIVÄKIRJA
Tarkoituksena on seurata ja tarkkailla oppilasryhmien ja
koko projektin etenemistä tunti kerrallaan aina demon esittelystä viimeiseen
projektituntiin asti. Ideana on kirjata ylös kaikkia huomioita oppilaiden
toiminnasta, ongelmista, toimivista asioista, tutkimisen etenemisestä,
ongelmanratkaisusta, paketin sisällöstä suhteessa käytäntöön ja muista
prosessin työvaiheista.
Koska kyseessä on opetuspaketti, joka pyrkii huomioimaan
opetuksen uusia tavoitteita, konstruktivistista oppimiskäsitystä, oppilaiden käsityksiä
mielekkäästä oppimisesta ja teknologiakasvatuksen ideaa, tulee tarkkailunkin
kiinnittyä niihin osa-alueisiin. Lisäksi on tärkeää huomioida paketin käytännöllinen
toimivuus, eli tarjoaako se riittävästi ohjeita ja mahdollisuuksia projektin
toteuttamiseen.
Kirjaathan ylös tuntien kohdalle missä vaiheessa
opetuspakettia mennään ja mitä oppilaat sen aikana tekevät. Pyri arvioimaan
projektia kokonaisuutena, eli kiinnitä huomiota työn jatkuvuuteen. Pyydän
kiinnittämään huomiota ainakin seuraaviin asioihin tuntien aikana:
- Miten demoesitys vaikuttaa oppilaisiin?
- Millaista oppilaiden työskentely on?
- Kuinka keksiminen sujuu?
- Millaista on tehtäviin vastaaminen?
- Miten suunnittelutyötä tehdään?
- Kuinka yhteistyö ryhmän kanssa toimii?
- Entä yhteistyö toisen luokan kanssa verkossa?
- Miten erilaisten lähteiden käyttö toimii?
- Millaista ohjauksen pitää olla?
- Millainen projekti on opettajan näkökulmasta? Mitä se opettajalta vaatii?
- Onnistuuko oppilailta kokeileminen?
- Miten rakennusprosessi etenee?
- Millä osa-aluilla projekti mielestäsi tukee oppilaita, vai tukeeko?
- Mitä hyvää ja mitä huonoa projektissa on?
- Mitä ongelmia ilmeni? Mikä kuitenkin toimi hyvin?
- Miten projektia voisi kehittää?
- Lopuksi voit kirjoittaa täysin vapaasti mietteitä projektiin ja avoimeen
oppimiseen liittyen.
- Kommentoi myös itse pakettia opettajan työvälineenä.
- Mitä muuta sanottaa projektiin liittyen on?
NIMI:_____________________________________
OPETUSKOKEMUS VUOSINA:_______
KOULUTUS:_________________________
OMA ARVIOSI KOKEMUKSESTASI TOTEUTTAA KYSEINEN TEKNINEN
PROJEKTI:
Liite 4. Projektin käsitekokonaisuus miellekarttamittaukseen
NIMI:______________________________
LUOKKA:________________
RYHMÄ:_____________________________
Ympyröi: ALKU-
/ LOPPUTESTAUS
Liite 5. Lomakekysely projektin ja opetusmateriaalin
toimivuudesta.
Tällä lomakkeella pyritään mittaamaan käydyn projektin toimivuutta. Ole hyvä
ja vastaa kaikkiin kohtiin parhaasi mukaan.
Nimi:___________________________ Luokka:_________________
Työryhmä (tuuli, vesi, aurinko,
akku):________________________
TUKIKO KÄYTY PROJEKTI OMALTA OSALTASI SEURAAVIA ASIOITA
KUINKA PALJON?
Ympyröi jokaisesta kohdasta kuvaavin vaihtoehto.
Erittäin Melko
Jonkin Melko
Erittäin
vähän
vähän
verran
paljon paljon
Valinnanvapautta
1
2 3
4
5
Luovuutta
1
2 3
4
5
Tietojen oppimista
1
2 3
4
5
Ongelmanratkaisukykyä
1
2 3
4
5
Suunnitelmien tekemistä
1
2 3
4
5
Keksimiskykyä
1
2
3
4
5
Rakentamisen taitoja
1
2
3
4
5
Yhteistyökykyä
1
2
3
4
5
ATK:n hallintaa
1
2
3
4
5
Tekniikan ymmärtämistä
1
2
3
4
5
Esiintymistaitoja
1
2
3
4
5
Luonnon huomioimista ja suojelua
1
2
3
4
5
Itsenäistä toimintaa
1
2
3
4
5
Innostumista projektiin
1
2
3
4
5
Mielenkiinnon säilymistä
1
2
3
4
5
Tiedonetsintätaitoja
1
2
3
4
5
Käytäntöön soveltamista
1
2
3
4
5
Itsearvioinnin kehittymistä
1
2
3
4
5
SEURAAVIIN KYSYMYKSIIN VOIT VASTATA VAPAASTI
KIRJOITTAMALLA:
Pohdi tarkasti kysymyksiä ja vastaa niihin parhaasi
mukaan. Muista perustella oma mielipiteesi!
1. Mikä oli projektissa parasta? Miksi?
2. Mikä oli projektissa ikävintä? Miksi?
3. Mitä asioita lisäisit projektiin? Miksi?
4. Mitä asioita haluaisit projektin käsittelevän vähemmän?
5. Millaiset tehtävät ovat mielestäsi parhaita? Miksi?
6. Mikä tekee lähteestä hyvän? (kuvat, teksti, sisältö, animaatiot, äänet
vai mikä/mitkä?) Miksi?
7. Kirjoita täysin vapaasti ajatuksiasi koko projektiin liittyen.
ARVIOI SEURAAVIA ASIOITA ASTEIKOLLA YHDESTÄ VIITEEN:
Ympyröi jokaisesta kohdasta kuvaavin vaihtoehto.
1. Miten hyviä seuraavat lähteet mielestäsi ovat?
Erittäin
Melko
Keskin-
Melko
Erittäin
huono
huono
kertainen
hyvä
hyvä
Internet
1
2
3
4
5
Oppikirjat
1
2
3
4
5
Muut kirjat
1
2
3
4
5
CD-romput
1
2
3
4
5
Asiantuntija
1
2
3
4
5
Videot
1
2
3
4
5
Muu, mikä:________
1
2
3
4
5
2. Arvioi miten hyvin opit seuraavilla tavoilla.
Erittäin Melko-
Keskin-
Melko
Erittäin
huonosti huonosti
kertaisesti
hyvin
hyvin
Oppikirjan lukeminen
1
2
3
4
5
Muiden kirjojen lukeminen
1
2
3
4
5
Kuunteleminen
1
2
3
4
5
Katseleminen
1
2
3
4
5
Keskustelu
1
2
3
4
5
Suullisiin kysymyksiin vastailu
1
2
3
4
5
Ongelmien ratkominen
1
2
3
4
5
Tutkiminen
1
2
3
4
5
Tekeminen ja kokeileminen
1
2
3
4
5
Ryhmätyö
1
2
3
4
5
Muu, mikä:___________________
1
2
3
4
5
3. Arvioi miten mukavia seuraavat tavat oppia ovat?
Erittäin Melko-
Keskin-
Melko
Erittäin
ikävä
ikävä
kertaista
mukava mukava
Oppikirjan lukeminen
1
2
3
4
5
Muiden kirjojen lukeminen
1
2
3
4
5
Kuunteleminen
1
2
3
4
5
Katseleminen
1
2
3
4
5
Keskustelu
1
2
3
4
5
Suullisiin kysymyksiin vastailu
1
2
3
4
5
Ongelmien ratkominen
1
2
3
4
5
Tutkiminen
1
2
3
4
5
Tekeminen ja kokeileminen
1
2
3
4
5
Ryhmätyö
1
2
3
4
5
Muu, mikä:___________________
1
2
3
4
5
Liite 6. Vastauspaperi teknisen laitteen selittämiseen.
NIMI:________________________________________ LUOKKA:______________
RYHMÄ:_____________________________ Ympyröi: ALKU- /
LOPPUTESTAUS
Olet saanut käsiisi esineen, jossa on läpinäkyvät
kuoret. Tarkastele esinettä ja kokeile sen toimintaa. Selitä parhaasi mukaan
ja mahdollisimman monipuolisesti, mikä on laitteen toimintaperiaate ja –idea.
Liite 7. Materiaaliin tutustuminen pistetyönä
1. TUULIVOIMAA JA GENERAATTOREITA
Kokeilkaa erilaisten potkurien ja generaattorien
toimivuutta vaihtamalla niitä. Testailkaa millainen kulma on toimiva suuren pyörimisnopeuden
saavuttamiseksi kun potkuriin puhalletaan ilmaa.
Kiinnittämällä jännitemittarin generaattoriin, voitte
tarkkailla kuinka paljon sähköä (jännite = V = voltti) erilaiset vaihtoehdot
tuottavat.
1. AURINKOVOIMAA
Testailkaa miten erilaiset etäisyydet ja kennojen käyttökulmat
vaikuttavat potkurin pyörimiseen.
Voitte myös mitata jännitteen ja selvittää miten eri
solarmoottorit vaikuttavat potkurin pyörimiseen.
3. TUTKIMUSMATERIAALIA
Tässä pisteessä esitellään eräitä tutkimuksessa käytettäviä
lähdemateriaaleja. Tutustukaa kirjoihin sisällysluettelon kautta, etsimällä
aiheeseen sopivia sivuja. Voitte myös kokeilla mahdollisia CD-romeja ja
tutustua alustavasti videoihin.
4. TEKNISTÄ RAKENNUS- JA TUTKIMUSMATERIAALIA
Voitte kokeilla ja katsoa millaista teknistä rakennusmateriaalia on tarjolla.
Muistakaa laittaa ottamanne tavarat hyvään järjestykseen.
Liite 8. Ohjeistus seinätyön tekemiseen projektin koontina.
PROJEKTIN KOONTI
Olette saaneet työnne valmiiksi. Onnea!!!
Nyt teidän tulee vielä laatia koonti aiheestanne. Työ
esitetään muulle ryhmälle ja se on yksi tärkeä osa projektin kokonaisuutta.
Tehkää se huolellisesti.
Työhön voitte
kirjata:
-
Vastauksia ensimmäisten kertojen tehtäviin. Ei
kuitenkaan suoria lainauksia, vaan
rakennatte kokonaisuuden aiheesta.
-
Työn vaiheet – eli mitä ideoita teillä oli aluksi,
miten ne etenivät ja mikä oli lopullinen idea. Miksi kehititte
suunnitelmia?
-
Teillä on työssä monia teknisiä ratkaisuja. Selittää
tuotteenne toimintaperiaate – eli mistä laite saa sähkönsä, miten sitä
siirretään, mihin se kulkee ja miten se vaikuttaa? Mitä muuta voitte
kertoa työstänne ja sen ratkaisuista? Miksi moottoreiden ja
generaattorin/kennojen/potkurin huolellinen valitseminen on tärkeää?
-
Miksi on tärkeää tehdä tuotteita, jotka toimivat
uusiutuvilla luonnonvaroilla?
-
Pohtikaa mitä ongelmia työn eri vaiheiden aikana oli,
miten teidän työskentelynne sujui ja mitä voisitte tehdä toisin?
(ideointi, suunnitelmien ja piirustusten tekeminen, rakentaminen, työnjako,
yhteistyö, tehtävien tekeminen jne. ?)
-
Liittäkää työhönne myös kuvia, joita tunneilla on
otettu. Jokaiseen kuvaan tulee liittää selittävä ja tarkka kuvateksti.
Muistakaa sommittelun ja suunnittelun
tärkeys.
-
Työhön voi myös liittää kuvia erilaisista
uusiutuvia energianlähteitä käyttävistä voimalaitoksista.
Liite 9. Miellekarttamittauksen muutettu käsite.
NIMI:______________________________
LUOKKA:________________
RYHMÄ:_____________________________
Ympyröi:
ALKU- /
LOPPUTESTAUS