KOHTI MIELEKÄSTÄ, TEHOKASTA JA MONIPUOLISTA OPPIMISTA. Tutkimus opetuksen kehittämisestä.

Edellinen luku   Tutkielman sisältö Pääsivu

 


Liite 2. Demo (diakoontina)

 

 

 

Liite 3. Päiväkirjan pitämisen ohjeistus


OPETTAJAN PÄIVÄKIRJA

Tarkoituksena on seurata ja tarkkailla oppilasryhmien ja koko projektin etenemistä tunti kerrallaan aina demon esittelystä viimeiseen projektituntiin asti. Ideana on kirjata ylös kaikkia huomioita oppilaiden toiminnasta, ongelmista, toimivista asioista, tutkimisen etenemisestä, ongelmanratkaisusta, paketin sisällöstä suhteessa käytäntöön ja muista prosessin työvaiheista.

Koska kyseessä on opetuspaketti, joka pyrkii huomioimaan opetuksen uusia tavoitteita, konstruktivistista oppimiskäsitystä, oppilaiden käsityksiä mielekkäästä oppimisesta ja teknologiakasvatuksen ideaa, tulee tarkkailunkin kiinnittyä niihin osa-alueisiin. Lisäksi on tärkeää huomioida paketin käytännöllinen toimivuus, eli tarjoaako se riittävästi ohjeita ja mahdollisuuksia projektin toteuttamiseen.

Kirjaathan ylös tuntien kohdalle missä vaiheessa opetuspakettia mennään ja mitä oppilaat sen aikana tekevät. Pyri arvioimaan projektia kokonaisuutena, eli kiinnitä huomiota työn jatkuvuuteen. Pyydän kiinnittämään huomiota ainakin seuraaviin asioihin tuntien aikana:


- Miten demoesitys vaikuttaa oppilaisiin?
- Millaista oppilaiden työskentely on?
- Kuinka keksiminen sujuu?
- Millaista on tehtäviin vastaaminen?
- Miten suunnittelutyötä tehdään?
- Kuinka yhteistyö ryhmän kanssa toimii?
- Entä yhteistyö toisen luokan kanssa verkossa?
- Miten erilaisten lähteiden käyttö toimii?
- Millaista ohjauksen pitää olla?
- Millainen projekti on opettajan näkökulmasta? Mitä se opettajalta vaatii?
- Onnistuuko oppilailta kokeileminen?
- Miten rakennusprosessi etenee?
- Millä osa-aluilla projekti mielestäsi tukee oppilaita, vai tukeeko?
- Mitä hyvää ja mitä huonoa projektissa on?
- Mitä ongelmia ilmeni? Mikä kuitenkin toimi hyvin?
- Miten projektia voisi kehittää?
- Lopuksi voit kirjoittaa täysin vapaasti mietteitä projektiin ja avoimeen oppimiseen liittyen.
- Kommentoi myös itse pakettia opettajan työvälineenä.
- Mitä muuta sanottaa projektiin liittyen on?


NIMI:_____________________________________  OPETUSKOKEMUS VUOSINA:_______  

KOULUTUS:_________________________

OMA ARVIOSI KOKEMUKSESTASI TOTEUTTAA KYSEINEN TEKNINEN PROJEKTI:



Liite 4. Projektin käsitekokonaisuus miellekarttamittaukseen


NIMI:______________________________       LUOKKA:________________

RYHMÄ:_____________________________      Ympyröi:   ALKU-    /    LOPPUTESTAUS  

 

 

































Liite 5. Lomakekysely projektin ja opetusmateriaalin toimivuudesta.


Tällä lomakkeella pyritään mittaamaan käydyn projektin toimivuutta. Ole hyvä ja vastaa kaikkiin kohtiin parhaasi mukaan.

Nimi:___________________________ Luokka:_________________

Työryhmä (tuuli, vesi, aurinko, akku):________________________


TUKIKO KÄYTY PROJEKTI OMALTA OSALTASI SEURAAVIA ASIOITA KUINKA PALJON?

Ympyröi jokaisesta kohdasta kuvaavin vaihtoehto.

 

                                                                 Erittäin     Melko   Jonkin    Melko     Erittäin
                                                                 vähän        vähän      verran    paljon     paljon

 

Valinnanvapautta                                        1                 2             3             4              5  

Luovuutta                                                   1                 2             3             4              5  

Tietojen oppimista                                      1                 2             3             4              5  

Ongelmanratkaisukykyä                              1                 2             3             4              5  

Suunnitelmien tekemistä                               1                 2             3             4              5  

Keksimiskykyä                                            1                 2              3             4               5                   

Rakentamisen taitoja                                    1                 2              3             4              5  

Yhteistyökykyä                                            1                 2              3             4              5                   

ATK:n hallintaa                                            1                 2              3             4               5  

Tekniikan ymmärtämistä                               1                 2              3             4              5  

Esiintymistaitoja                                            1                 2              3             4              5  

Luonnon huomioimista ja suojelua                 1                 2             3             4              5   

Itsenäistä toimintaa                                        1                 2              3             4              5  

Innostumista projektiin                                  1                 2              3             4              5  

Mielenkiinnon säilymistä                                1                 2             3             4               5  

Tiedonetsintätaitoja                                       1                 2              3             4              5  

Käytäntöön soveltamista                               1                 2              3             4              5  

Itsearvioinnin kehittymistä                              1                 2              3             4              5  

 

SEURAAVIIN KYSYMYKSIIN VOIT VASTATA VAPAASTI KIRJOITTAMALLA:

Pohdi tarkasti kysymyksiä ja vastaa niihin parhaasi mukaan. Muista perustella oma mielipiteesi!


1. Mikä oli projektissa parasta? Miksi?

 









2. Mikä oli projektissa ikävintä? Miksi?









3. Mitä asioita lisäisit projektiin? Miksi?











4. Mitä asioita haluaisit projektin käsittelevän vähemmän?













5. Millaiset tehtävät ovat mielestäsi parhaita? Miksi?










6. Mikä tekee lähteestä hyvän? (kuvat, teksti, sisältö, animaatiot, äänet vai mikä/mitkä?) Miksi?











7. Kirjoita täysin vapaasti ajatuksiasi koko projektiin liittyen.










ARVIOI SEURAAVIA ASIOITA ASTEIKOLLA YHDESTÄ VIITEEN:

Ympyröi jokaisesta kohdasta kuvaavin vaihtoehto.

1. Miten hyviä seuraavat lähteet mielestäsi ovat?

 

                                            Erittäin        Melko        Keskin-        Melko        Erittäin
                                            huono          huono        kertainen      hyvä           hyvä

 

 

Internet                                   1                  2                  3                  4                 5

Oppikirjat                               1                  2                  3                  4                5  

Muut kirjat                              1                  2                  3                  4                5  

CD-romput                             1                  2                  3                   4                5

Asiantuntija                             1                  2                  3                  4                5  

Videot                                     1                  2                  3                  4                5   

Muu, mikä:________              1                  2                  3                  4                5  

 

2. Arvioi miten hyvin opit seuraavilla tavoilla.

 

                                                                 Erittäin      Melko-         Keskin-         Melko       Erittäin
                                                                 huonosti    huonosti       kertaisesti      hyvin        hyvin

 

 

Oppikirjan lukeminen                                   1                  2                  3                  4                5  

Muiden kirjojen lukeminen                           1                  2                  3                  4                5  

Kuunteleminen                                             1                  2                  3                   4                5 

Katseleminen                                               1                  2                  3                  4                5  

Keskustelu                                                   1                  2                  3                  4                5  

Suullisiin kysymyksiin vastailu                        1                 2                   3                   4                5 

Ongelmien ratkominen                                  1                  2                  3                  4                5  

Tutkiminen                                                   1                  2                  3                  4                 5 

Tekeminen ja kokeileminen                           1                  2                  3                  4                5

Ryhmätyö                                                     1                  2                  3                  4                5

Muu, mikä:___________________              1                 2                  3                  4                5  

 

 

3. Arvioi miten mukavia seuraavat tavat oppia ovat?

 

                                                                 Erittäin      Melko-         Keskin-         Melko       Erittäin
                                                                 ikävä         ikävä             kertaista        mukava     mukava

 

 

Oppikirjan lukeminen                                   1                  2                  3                  4                5  

Muiden kirjojen lukeminen                            1                  2                  3                  4                5  

Kuunteleminen                                             1                  2                  3                   4                5 

Katseleminen                                               1                  2                  3                  4                5   

Keskustelu                                                  1                  2                  3                  4                5  

Suullisiin kysymyksiin vastailu                        1                 2                   3                   4                5 

Ongelmien ratkominen                                 1                  2                  3                  4                5  

Tutkiminen                                                   1                  2                  3                  4                 5 

Tekeminen ja kokeileminen                           1                  2                  3                  4                5

Ryhmätyö                                                    1                  2                  3                  4                5

Muu, mikä:___________________             1                 2                  3                  4                 5 



Liite 6. Vastauspaperi teknisen laitteen selittämiseen.


NIMI:________________________________________ LUOKKA:______________

RYHMÄ:_____________________________ Ympyröi: ALKU- / LOPPUTESTAUS

Olet saanut käsiisi esineen, jossa on läpinäkyvät kuoret. Tarkastele esinettä ja kokeile sen toimintaa. Selitä parhaasi mukaan ja mahdollisimman monipuolisesti, mikä on laitteen toimintaperiaate ja –idea.
















































Liite 7. Materiaaliin tutustuminen pistetyönä



1. TUULIVOIMAA JA GENERAATTOREITA

Kokeilkaa erilaisten potkurien ja generaattorien toimivuutta vaihtamalla niitä. Testailkaa millainen kulma on toimiva suuren pyörimisnopeuden saavuttamiseksi kun potkuriin puhalletaan ilmaa.

Kiinnittämällä jännitemittarin generaattoriin, voitte tarkkailla kuinka paljon sähköä (jännite = V = voltti) erilaiset vaihtoehdot tuottavat.

 

1. AURINKOVOIMAA

Testailkaa miten erilaiset etäisyydet ja kennojen käyttökulmat vaikuttavat potkurin pyörimiseen.

Voitte myös mitata jännitteen ja selvittää miten eri solarmoottorit vaikuttavat potkurin pyörimiseen.

 

3. TUTKIMUSMATERIAALIA

Tässä pisteessä esitellään eräitä tutkimuksessa käytettäviä lähdemateriaaleja. Tutustukaa kirjoihin sisällysluettelon kautta, etsimällä aiheeseen sopivia sivuja. Voitte myös kokeilla mahdollisia CD-romeja ja tutustua alustavasti videoihin.



4. TEKNISTÄ RAKENNUS- JA TUTKIMUSMATERIAALIA


Voitte kokeilla ja katsoa millaista teknistä rakennusmateriaalia on tarjolla. Muistakaa laittaa ottamanne tavarat hyvään järjestykseen.






Liite 8. Ohjeistus seinätyön tekemiseen projektin koontina.


PROJEKTIN KOONTI

Olette saaneet työnne valmiiksi. Onnea!!!

Nyt teidän tulee vielä laatia koonti aiheestanne. Työ esitetään muulle ryhmälle ja se on yksi tärkeä osa projektin kokonaisuutta. Tehkää se huolellisesti.

Työhön  voitte kirjata:





Liite 9. Miellekarttamittauksen muutettu käsite.

 NIMI:______________________________        LUOKKA:________________

 RYHMÄ:_____________________________       Ympyröi:   ALKU-    /    LOPPUTESTAUS














































Edellinen luku   Tutkielman sisältö Pääsivu