KOHTI MIELEKÄSTÄ, TEHOKASTA JA
MONIPUOLISTA OPPIMISTA. Tutkimus opetuksen
kehittämisestä.
LIITTEET
Liite 1. Opetuspaketti / -materiaali
TUTKIMIS-, SUUNNITTELU- JA RAKENNUSPROJEKTI
TEKNOLOGIAKASVATUKSEN
JA LUONNONTIETEIDEN PERIAATTEELLA
KESTÄVÄÄ
KEHITYSTÄ UUSIUTUVIN ENERGIAMUODOIN
© Hirvonen, Timo. 2003.
SISÄLTÖ
Taustaa
1.
Suunnittelu- ja tutkimisprojekti –
konstruktivismia käytännössä
2. Soveltuvuus, tavoitteet ja
ajankäyttö
3. Taustatietoa opettajalle
4. Materiaali
Projekti
5. Työn taustoitus
5.1 Alustus ja Demo
5.2
Ennakkotietojen tarkastelu miellekarttamittauksella
5.3
Ryhmäkeskustelu
6. Työnanto ja ryhmien jakaminen
6.1
Työn tavoitteet, tehtävien esittely ja arviointi
6.2
Ryhmien jakaminen ja työtehtävien valinta
7. Suunnittelu ja tutkiminen
7.1
Omien ja ryhmän tavoitteiden asettaminen
7.2
Suunnittelu- ja tutkimisprosessi sekä ongelmanratkaisu
7.3
Avoin oppimisympäristö
7.4
Yhteistoiminnallisuus
7.5
Tietotekninen toiminta
8. Rakentaminen, testaus ja
muokkaaminen
9. Koonti
10. Arviointi
11. Kehittymisen tarkastelu
miellekarttamittauksella
12. Palaute-, kysely- ja koonti
TAUSTAA
1. SUUNNITTELU- JA TUTKIMISPROJEKTI – KONSTRUKTIVISMIA KÄYTÄNNÖSSÄ
Muuttuva opettajakuva ja opetustavat, yhdistyvät
oppiaineet, kokonaisopetus ja kehittyvä tietotekniikka, joka tuo tiedon yhä lähemmäksi
jokaista ihmistä kohdistavat uusia vaatimuksia opetukseen.
Kehityksen mukana on pysyttävä ja annettava oppilaille mahdollisuuksia
selvitä tulevaisuuden yhteiskunnassa. Kuinka siis vastata suunnitelmallisiin
tavoitteisiin käytännön opetustyössä erilaisten opetusmenetelmien avulla?
Projektin tarkoitus on pohjautua paitsi opetussuunnitelmallisiin, myös
oppilaiden asettamiin vaatimuksiin sekä uusien oppimisteorioiden tuloksiin.
Ideana on tällöin yhdistää toimintamuotoja monipuolisesti oppiaineita
integroiden, jolloin on mahdollista saavuttaa monikanavaisuutta erilaisten
oppijoiden tueksi.
Käytännön toteutuksena materiaali yhdistää kestävän
kehityksen, teknologiakasvatuksen, luovuuden, suunnittelutyön, rakentamisen ja
tutkimisen osia toisiinsa. Työprosessissa käytetään suunnittelemalla
oppimisen periaatteita, jossa oppilaille annetaan pääpiirteittäinen ongelma
ja työtehtävä valmistaa aurinko-, tuuli- tai vesivoimalla toimiva käytännön
tarpeeseen vastaava tuote. Oppilaat toimivat ryhmissä ja heidän tulee selvittää
ratkaisuja myös tutkiviin kysymyksiin kirjallisten-, kuvallisten-,
elektronisten- ja asiantuntijalähteiden, sekä oman toiminnan kautta. Projekti
vaatii ongelmanratkaisukykyjen kehittämistä, yhteistoiminnallisuutta,
tiedonhakua, itsenäisyyttä ja tiedollisissa ja taidollisissa valmiuksissa
etenemistä. Prosessista on pidettävä kirjaa, valmistettava piirustukset, tehdä
selvitys voiman käytöstä ja siirrosta, huolehtia tiedollisiin tavoitteisiin pääsystä
ja toteuttaa itse esineen rakentaminen. Työskentelyssä käytetään myös
tietoteknisiä apuvälineitä ja lopuksi kootaan tiedot ja saavutukset esitettävään
muotoon muuta luokkaa varten.
Vastoin kuin yleisesti luullaan ei teknologiakasvatuksen
tarkoitus ole toimia samalla tavalla käsitteellistä jäsentyneisyyttä
kasvattavana tutkimustyylinä kuin luonnontieteellisten tutkimusten, vaan sen
merkitys korostuu keksimisessä, suunnittelussa ja luovissa ratkaisuissa kohti
tuotteen valmistamista. Toki nämä osa-alueet yhdistyvät toisiinsa, mutta on
hyvä muistaa että teknologisessa prosessissa korostetaan luovan keksimisen
innovaatioita. Näin ollen kyseinen projekti saa tieteellisen tiedonhankinnan ja
päättelyn kaltaisen muodon luonnontieteellisellä tasolla, kun taas teknisten
ratkaisujen löytäminen vastaa teknologiakasvatuksen tavoitteisiin.
Tieto mielletään nykyään luoduksi ja keksityksi
ainekseksi, eikä sen suora välittäminen ole parhaita keinoja aiheen ymmärtämisen
tukemiseksi. Oppilaiden tuleekin harrastaa tutkimista, kokeilua ja lukemista
laajan aineiston parissa. Heidän tehtävänä on ratkaista ongelmia ja toimia
kokonaisuuksien parissa. Peruskoulun ongelmanratkaisun ja tutkivan oppimisen
projektien on tarkoitus olla toiminnallisia ja elämyksellisiä. Tässä
projektissa oppilaat toimivat ongelma- ja tavoitekehyksen ympärillä etsien
omanlaisiaan ratkaisumalleja ja suunnittelutyön lopputuloksia. Taitojaan ja
tyylejään oppilaat saavat kokeilla käytännössä. Tieto ja ratkaisut
nousevat esiin prosessin edetessä, jolloin oppilaat rakentavat omaa
tietopohjaansa. Tutkivassa oppimisessa ei ole päämääränä pelkän tiedon
hakeminen, vaan vastuu, aktiivisuus, soveltaminen ja yhteistyö, joita hyödynnetään
monipuolisen materiaalin kautta omiin havaintoihin ja toimintaan.
Tuleva, ylempien luokkienkin osalta käyttöön otettava
perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet korostaa eheyttäminen merkitystä
ja mahdollisuuksia, johon tämäkin opetuspaketti pyrkii vastaamaan. Tällöin
on tarkoitus korostaa perustaitoja ja aihekokonaisuuksia yksittäisiä sisältöalueita
enemmän. Äidinkielen, matematiikan ja ympäristö- ja luonnontiedon osia
huomioidaan myös tavoitekentässä. Käsitöistä ei ole laadittu mitään
erityistä jaottelua tekniseen ja tekstiilityöhön, vaan integraatio keskittyy
erityisesti käsitöiden yhteisiin ja yleisiin tavoitteisiin, kuin myös
teknologiakasvatuksen ja designin ideoiden ympärille. Arvioinnin monipuolisuus
ja prosessisidonnaisuus huomioi oppilaan oman itsearvioinnin, opettajaan
kohdistuvan arvioinnin sekä opettajan oppilaista tekevän arvioinnin. Lisäksi
oppimisen tavoitteistoa täydentää peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden
1994 tavoitteet, sekä oppimisteoreettiset ja oppilaiden asettamat
kehitysvaatimukset.
Humanistisen psykologian opetuksellisen lähtökohdat on
todettu toimiviksi avoimen oppimisen kehittämisessä sekä aikuiskoulutuksen
taholla. Oppimiskäsityksen mukaisesti tarkoituksena on rakentaa projekti, joka
huomio oppilaiden yksilöllisiä tarpeita, on kokeilevaa, kehittävää ja myös
vuorovaikutuksellista. Käytännönläheiset tehtävät tukevat siten oppimista
ja oppilaiden kehittymistä. Kun humanistisen psykologian lähtökohtia yhdistetään
kognitiiviseen psykologiaan saavutetaan yhä parempia ja kattavampia näkökulmia
oppimisen kokonaisuudesta. Näin ollen ajatukset uuden ja vanhan tiedon
yhteensovittamisesta, skeemojen muodostumisesta ja kielellisyyden merkityksestä
huomioidaan yhdessä opetuksen yksilöllisten vaatimusten kanssa, kuten myös
ideat muistin toiminnasta ja kapasiteettirajoista.
Sosiaalisen toiminnan ja yhteistyön sekä opettajan
tarjoaman sopivan tuen kautta lähestytään lähikehitysvyöhykkeen mukaisia
tavoitteita tuen merkityksestä kehittymisessä. Ongelmakeskeisyys ja
autenttiset sekä käytännönläheisiä oppimistilanteet ovat kokonaisvaltaisia
ja mielekkäitä oppimistapahtumia. Tällainen oppiminen on omiaan sopimaan
konstruktivismin opetus- ja oppimisteoriaan, jota hyödynnetään materiaalin
kaikissa vaiheissa.
Mitään oppimisteoriaa ei esiinny täysin puhtaana
ideologiana, eikä se ole tarkoituskaan, sillä kokonaisvaltainen oppiminen saa
kattavimman ja toimivimman teoreettisen taustoituksen, kun oppimisteorioita
linkitetään joustavasti ja ennakkoluulottomasti toisiinsa. Näin holistinen
oppiminen ja motivaatio saa monipuolisen tuen, sillä avoimesta projektista
jokaisen on tarkoitus löytää omat vahvuutensa ja mielenkiinnon kohteet sekä
tuki oppimistavoille. Ongelmat pyritään muodostamaan merkityksellisiksi ja
suuremman kokonaisuuden ympärillä eteneviksi, jolloin oppiainejakokin murenee.
Kyseessä ei kuitenkaan ole hyökkäys yleissivistystä tai tietoa kohtaan, vaan
projekti, joka tiedollisten tavoitteiden lisäksi huomioi myös monet muut
haasteet. Tutkiva asenne lähestyy tietoa kuten lapset sitä luonnostaan
oppivat.
Paketti on jäsennetty oppimisen osatekijöihin, joskin
opettaja voi varioida prosessia luokkaan sopivalla tavalla. On kuitenkin syytä
huomioida, että erityisesti motivaation, orientaation ja soveltamisen osuudet
ovat tutkitusti hyvin merkityksellisiä. Lisäksi oppimisprosessi on todettu
tehokkaimmaksi kyseisenlaisena monipuolisen kokonaisuutena. Eräitä oleellisia
kohtia on korostettu nostamalla niitä joidenkin lukujen alkuun. Luvuissa käsitellään
ideoita tarkemmin, ja ohjataan opettajaa tutkimusprojektin aikana. Vaikka
materiaali on sisällöltään jaoteltu osiin, niin ne ovat käytännössä eheä
osa prosessin kokonaisuutta ja toimivat siten jatkuvasti keskenään.
Materiaalin hyödyntäjän kannattaa tutustua koko pakettiin yhtenäisesti,
jolloin variointikin on paremmin mahdollista.
Vaikka kyseessä on teknologiakasvatuksen projekti, tarjoaa
paketti mahdollisuuden monipuoliseen sisällölliseen muokkaukseen. Samat
taustateoreettiset lähtökohdat toimivat missä tahansa oppiaineessa ja
integroidussa prosessissa. Näin ollen opetuspaketti toimii kehyksenä ja
runkona myös muille tutkimuksille. Teoreettinen taustoitus on nähtävissä
opinnäytteessä ’Hirvonen, T. 2003. Kohti mielekästä, tehokasta ja
monipuolista oppimista. Tutkimus opetuksen kehittämisestä. Lapin yliopisto’,
jonka yhteiskäyttö materiaalin kanssa tuo laajemman näkökulman paketin
ideaan. Lisäksi teoreettinen tarkastelu yhdessä opetuspaketin toteutuksen
kanssa voi toimia kattavampana kehysrunkona opetuksen monipuolistamisessa.
2. SOVELTUVUUS, TAVOITTEET JA AJANKÄYTTÖ
Soveltuvuus
Projekti on suunnattu 5-6 luokka-asteille, mutta sitä voi mainiosti käyttää
myös yläasteella. Tällöin huomiota voi
kiinnittää tarkemmin esimerkiksi liikkuvan esineen aikaansaamiseksi,
siten että huomioidaan kitkan, painon ja muun vastustuksen vaikutukset.
Vaatimukset monipuolisen tuotteen rakentamiseksi ovat myös suuremmat.
Vastaavasti alemmille luokille projektista voi karsia kohtia, jotka opettaja ja
oppilaat mieltävät vaikeimmiksi. Lisäksi kehystä on mahdollista soveltaa
mihin tahansa projektiin sisältöjä vaihdellen, sillä tutkimisprosessin
vaiheistus ja ideointi soveltuvat yleisesti tutkivaan oppimiseen ja keksimiseen.
Tavoitteet
Tavoitteet ovat selkeyden vuoksi jaoteltu osa-alueisiin ja niiden määrä voi
vaikuttaa suurelta. On kuitenkin muistettava, että eheyttävät
integraatioprojektit ovat luonnostaan monitahoisia, ja niissä eteneminen
edellyttää väistämättä useiden taitojen käyttämistä, sillä muuten
eteneminen ei ole mahdollista. Projekti ja tutkimistoiminta luovat itsessään
tilanteet, joissa taidot ja tiedot kehittyvät huomaamatta, siten ettei yksittäisiä
taitoja tarvitse harjoittaa irrallisina tai toisistaan erikseen.
Teknologiakasvatuksen tavoitteet on tässä tapauksessa esitelty yhdessä muiden
aineiden tavoitteiden kanssa, sillä tämä projekti integroi niitä toisiinsa.
Yleiset tavoitteet:
- yhteistyökyvyt
- opiskeluvalmiudet
- kekseliäisyys
- itsenäisyys
- kestävä kehitys
- tiedonhankinnan ja -käsittelyn oppimista
- arvioinnin monipuolisuus
YLT
- tutkimista
- elämyksellisyyttä
- energiantuotantoa
- mekaniikkaa ja voimansiirtoa
Matematiikka
- joustava ajattelu
- ongelmanratkaisukyky
- peruslaskutaidon tukeminen
Äidinkieli
- ilmaisutaidot
- viestinnän ja median teknisten välineiden käyttö.
Käsityö, kuvataide, teknologiakasvatus ja ATK
- esteettistä
- luovaa
- Oppia ottamaan kantaa teknologisiin valintoihin ja
arvioimaan tämän päivän teknologiaan liittyvien päätösten vaikutuksia
tulevaisuuteen
- tietoteknisten laitteiden ja ohjelmien sekä
tietoverkkojen käyttöä erilaisissa tarkoituksissa
- käytäntöön soveltuvan teknisen ratkaisun luominen
Opettajan tavoitteet
- yhteistyö oppilaiden kanssa
- oman toiminnan ja asenteiden arviointi sekä seuranta
- lähikehityksellinen tuki
- oppilaiden palautteen huomiointi
Ajankäyttö
Ajankäyttöä on hyvin vaikea arvioida, sillä se riippuu luokasta,
opettajasta, ikätasosta, tutkivan oppimisen omaksumisesta,
suunnittelutaidoista, rakentamisesta ja monista muista seikoista, kuten
muussakin oppimisessa. Prosessin kokonaisuus vie noin 12-20 tuntia, joista 1,5 -
3 käytetään taustoitukseen ja työn aiheen selvittämiseen, jolloin
motivoidaan ja orientoidaan oppilaita. Suunnittelu ja tutkiminen voi viedä neljästä
seitsemään tuntia ja rakentamisen osuus saman verran. Koonnin toteuttaminen,
esitykset, arvioinnit ja palautekeskustelut vievät myös muutamia tunteja. Ajat
ovat hyvin ohjeellisia, mutta on syytä muistaa, että motivaation, orientaation
ja tutkimisen vaiheet on syytä käydä perusteellisesti läpi. Vaiheet eivät
ole toisistaan erillisiä, vaan tutkiminen ja rakentaminen voivat muodostaa
yhtenäisen kokonaisuuden.
3. TAUSTATIETOA OPETTAJALLE
Työssä käytetään uusiutuvia energianlähteitä hyödyntävää tekniikkaa
kuten aurinkopaneeleja ja sähkömoottoreita, jotka toimivat myös
generaattoreina. Näin voidaan hyödyntää esimerkiksi vesivoiman
liike-energiaa, jonka generaattori muuttaa sähköksi. Aurinkopaneelit
puolestaan tuottavat itsessään sähköä, joten niihin voi liittää suoraan
solar- tai sähkömoottorin tai muun sähkölaitteen. Solarmoottorit on
tarkoitettu erityisesti aurinkokennokäyttöön, sillä ne toimivat pienehköllä
ja muuttuvalla jännitteellä tehokkaasti. Niitä voi silti käyttää
normaaleinakin sähkömoottoreina, kuin myös sähkömoottoreita solarkäytössä.
Opettaja voi materiaalivalinnoissa hyödyntää haluamiaan
laitteita, mutta näissä esimerkeissä on käytetty Step Systems oy:n
elektroniikkamateriaalia, joihin on saatavilla tarkat jännite- ja tehoarvot, pyörimisnopeudet,
momentit ja muut taustatiedot, jos tarvetta.
http://www.stepsystems.fi/tuotteet/tuoteluettelo-pdf.php
Pienoissähkö- ja solarmoottorit / generaattorit
Projektiin soveltuu monenlaiset moottorit, mutta niiden valitsemisessa kannattaa
huomioida käyttötarkoitus ja sen tuomat vaatimukset. Moottorien pyörimisnopeudet
vaihtelevat, niiden vääntömomenteissa on eroa ja käyttöjännitekin voi
vaihdella moottorista riippuen. Käytettäessä sähkö- tai solarmoottoreita
generaattoreina, vaihtelee sähkön tuottaminen koon mukaan. Moottorin pyörimissuuntaa
voi vaihtaa napaisuuksia vaihtamalla.
Pienoissähkömoottori 110 (12 370 110) toimii 1,5 – 4,5
V jännitteellä.
Pienoissähkömoottori 120 (12 370 120) toimii 1,5 – 3,0
V jännitteellä. Vääntöä ja pyörimisnopeutta on enemmän.
Solarmoottorin 114 (14 018 144) käyttöjännite on 0,5 –
4,5 V, joten se toimii jo hyvin pienellä jännitteellä. Käytännössä tämä
tarkoittaa jo yhdellä pienellä aurinkokennolla toimimista, joskin hyvin
hitaasti. Pyörimisnopeus kasvaa jännitteen myötä.
Solarmoottori 039 (14 018 039) on korkealaatuinen ja
tehokas moottori, mutta se vaatii 1,5 – 6 V jännitteen toimiakseen. Kun
virtaa ja jännitettä kasvatetaan, kyseisellä moottorilla saa aurinkokäyttöisesti
tehokkaan väännön aikaiseksi. Virran merkitystä voi tarkastella vertaamalla
saman jännitteisiä, mutta virraltaan eri suuruisia ratkaisuja toisiinsa.
Käytännössä generaattorilla saa vesivoimaa ja rattaita
hyväksikäyttämällä n. 0,5 – 1,5 V jännitteitä, sillä suurta pyörimisnopeutta
jännitteen kasvattamiseksi voi olla vaikea toteuttaa. Mahdollisimman suuren jännitteen
löytäminen on oppilaille mielenkiintoinen tutkimustehtävä, jossa joutuu
vertailemaan generaattoreita, potkureita ja voimansiirtoa. Tuulivoimaa voi hyödyntää
helpommin, sillä hiustenkuivaajalla saa verrattain suuren puhalluksen
aikaiseksi. Tällöin pienet potkurit nappaavat kohdistetun ilmavirran
tehokkaasti. Näin voidaan saavuttaa 1,5 - 6 V suuruisia jännitteitä. Jännite-eroja
tulee generaattorista ja potkurista riippuen. Suurimmat generaattorit, jotka
voivat hyödyntää isoja jännitemääriä,
tuottavat myös eniten sähköä. Näin ollen solarmoottori 039 on
ylivoimainen generaattori, suurella pyörimisnopeudella.
Aurinkokennot, sarjaan- ja rinnankytkentä
Saatavissa on monenlaisia aurinkokennoja. Esimerkiksi Step Systemsillä on
tarjolla neljää vaihtoehtoa, joiden kaikkien jännite on 0,45 V, mutta virran
määrä on 100 mA, 200 mA, 400 mA tai
800mA kennosta riippuen.
Kytkettäessä kennoja sarjaan saavutetaan jännitteen
nousua, kun taas rinnankytkennällä nostetaan tehoa. Näin tekemällä voidaan
oppilaidenkin kanssa testata jännitteen ja virran suhteen vaikutuksia pyörimisnopeuksiin
ja vääntömomenttiin. Esimerkeissä alla on käytetty 0,45 jännitteisiä
aurinkokennoja, joiden virran määrä on 100 mA.
Jännitteen mittaus
Jännitteen mittaaminen on kätevät tapa testata kuinka paljon jännitettä
rakennetut ratkaisut tuottavan käytännössä. Vaikka aurinkokennosarjan jännite
olisi teoriassa 3,6 V, niin niiden asento, kulma ja valon määrä vaikuttavat
lopulliseen jännitteen suuruuteen. Tätä jännitettä on mahdollista mitata jännitemittareilla,
jolloin oppilaat tietävät kuinka paljon jännitettä on kasvatettava tai
laskettava, jotta se riittää suunnitelman toteuttamiseen. Näin ei turhaan
polteta herkkiä laitteita, ja vastaavasti tiedetään kuinka paljon lisätyötä
vaatii toimivan virtapiirin rakentaminen.
Erityisesti vesivoimaa hyödynnettäessä jännitteen tietäminen
on tärkeää, jotta voidaan suunnitella kuin paljon välityksiä tarvitaan pyörimisnopeuden
kasvattamiseksi. Oppilastöissä luokkaoloissa kun ei voi koskea hyödyntää,
tarjoaa kraanavesi verrattain pienen hyödyn. Rattaiden avulla pyörimisnopeutta
saadaan kasvatettua, jolloin jännitteen mittaaminen kertoo missä määrissä
liikutaan.
Jännitemittarit ovat pääsääntöisesti helppokäyttöisiä,
ja niillä voi tarkastella eri asteikkoisesti myös virran määrään jännitteen
lisäksi.
Rattaat, hihnapyörät, voimansiirto
Kuten jo yllä todettiin rattaat ovat lähes välttämättömiä välineitä
erityisesti monipuolisempien tuotteiden toteutuksessa sekä pyörimisnopeuksien
kasvattamisessa ja voimansiirrossa. Lapset osaavat kyllä hyödyntää
yksinkertaisia hihnapyörä- tai ratasratkaisuja, joilla voimaa saadaan paitsi
siirrettyä, myös pyörimisnopeutta kasvatettua.
Esimerkissä voidaan pyörimisnopeutta joko kasvattaa tai vähentää,
riippuen siitä kumpaan rattaaseen voimanlähde kiinnitetään.
Ledit ja jännite
Ledit ovat toimivia valonlähteitä oppilaskäyttöön sillä ne ovat pitkäikäisiä
ja toimivat pienellä jännitteellä. Ledien kynnysjännite riippuu niiden väristä
ja kun kyseinen jännite saavutetaan, ledi alkaa toimia.
Punainen 1,7 V
Keltainen 2,1 V
Vihreä 2,2 V
Sininen 3,0 V
Ledien käytössä ei olisi muita ongelmia kuin vastuksen
laskeminen, jos oppilastöissä käytettäisiin vain paristoja. Sen sijaan 3,0 V
jännite vesivoimaa ja pieniä generaattoreita käyttämällä on vaikea
saavuttaa. Jo 0,5 V jännite riittää kuitenkin solarmoottorin 144 pyörittämiseen.
Tällöin vesivoimaa hyödynnettäessä generaattori voi tuottaa sähkön ja
toinen moottori hyödyntää sitä tuulettimen tai muun toiminnon luomisessa.
Töissä voi toki käyttää myös paristoja tai muita
akkuja, sillä uusiutuvaa energiaa voi säilöä akkukäyttöön. Tämä
perustelu on hyvä tuoda esille myös oppilaiden kanssa, sillä uusiutuvien
energiamuotojen hyödyntäminen on työn perusidea. Silloin on tarpeen laskea
vastusarvoja, jotteivät ledit kärähdä liian suuresta jännitteestä.
Mitä useampi lamppu on käytössä sitä enemmän jännitettä
ne vaativat. Jos lamppuja on liikaa, jännite ei riitä sytyttämään niitä.
Esimerkiksi yhdeksän voltin paristo riittää hyvin kolmeen lediin. Siltikin on
käytettävä vastusta, joka rajoittaa hieman jännitettä. Jännitteen määrä
ja vastuksen suuruus voidaan laskea yksinkertaisella kaavalla.
Vastuksen suuruus saadaan siis selville vähentämällä pariston jännitemäärästä
ledien yhteenlaskettu jännite. Saatu tulos jaetaan 0,02:lla. Lopullinen tulos
ilmoittaa vastuksen suuruuden ohmeina. Jos käytetään kolmea lediä, punaista,
keltaista ja vihreää saadaan niiden yhteenlasketuksi kynnysjännitteeksi
kuusi. Kuusi vähennettynä yhdeksästä on kolme, joka edelleen jaetaan
0,02:lla. Tulokseksi saadaan 150 ohmia, joka on vastuksen arvo.
Vastuksissa vastusarvo ilmoitetaan väreillä, joista
taulukko alla.
Vastuksista löytyy kultainen tai hopeinen
viiva, joka tulee oikealle puolella luettaessa arvoa. Kolme viivaa vasemmalta
oikealla ilmoittavat vastuksen suuruuden. Kaksi ensimmäistä viivaa merkitsevät
numeroa ja kolmas ilmoittaa nollien määrän. Esimerkiksi 150 ohmia on väreinä
ilmoitettuna ruskea-vihreä-ruskea. Ruskea on numero yksi, vihreä numero viisi
ja kolmas viiva, joka on ruskea, ilmoittaa nollien määrän eli yksi.
Vastuksen eli rajoittimen voi työssä
sijoittaa mihin väliin tahansa, sillä lopullinen jännite syntyy vasta kun
virta on kiertänyt koko virtapiiriin. Koska
ledi johtaa sähköä vain toiseen suuntaan, on tärkeää ottaa suunnittelussa
huomioon, miten päin se laitetaan. Ledin
pidempää jalkaa kutsutaan anodiksi ja se on positiivinen, kun taas lyhyempi
jalka on katodi eli negatiivinen osa. Ledi on päältä katsoen lähes pyöreä,
lukuun ottamatta pientä suoraa sivua. Kyseisen sivun puoleinen jalka on katodi.
Myös summereissa, lampuissa ja muissa
elektronisissa laitteissa on vaaditut jännitteet, jotka tulee huomioida työtä
tehdessä, jottei lopussa tule pettymyksiä toimimattomien tuotteiden kanssa.
Crocodile Clips
Crocodile clips on matematiikan, teknologian ja fysiikan osa-alueille
tarkoitettu suunnittelu- ja kokeiluohjelma, joka vastaa teknologiakasvatuksen
vaatimuksiin. Ohjelma on englanninkielinen, mutta siinä on kuvilla käytettävät
työvälineet, joita oppii kyllä käyttämään. Näin ollen se sopii
ala-asteelle. Ohjelmilla voi laatia hyvinkin monimutkaisia virtapiirejä
tekniikan ja fysiikan symbolein sekä testata fysiikan ilmiöitä, joten sitä
voi mainiosti käyttää myös ylemmillä luokka-asteilla. Demot ovat ilmaisia,
mutta niiden lataaminen vaatii sähköpostiosoitteen antamisen demojen
lataamiskoodien saamiseksi.
http://www.crocodile-clips.com/m6_1.jsp
Alla olevaa virtapiiri on rakennettu Crocodile
Clipsin (teknologia) ohjelman kuvatyövälinein. Sen toimivuutta voi testata
ohjelmalla katkaisinta napsauttamalla, jolloin ledi syttyy palamaan ja moottori
toimii.
Opettaja voi ohjata oppilaita ohjelman käyttöön
yhteisellä tunnilla ATK-tiloissa, jolloin kaikki pääsevät kokeilemaan sitä
käytännössä. Patterilla voi simuloida uusiutuvien energiamuotojen sähköntuottoa,
jolloin voidaan testata virtapiirien toimivuutta ennen niiden lopullista
rakentamista. Näin oppilaat saavan työvälineitä ajattelunsa tueksi.
Linkkejä opettajalle
Konstruktivismi ja tutkiva oppiminen
Oulun yliopisto. Opetuksenkehittämishanke. http://syy.oulu.fi/opetuksenkehittamishanke/
Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus. http://www.uta.fi/tyt/verkkotutor/konstr2.htm
Savonlinnan opettajankoulutuslaitos. Jorma Enkenberg. http://sokl.joensuu.fi/Aineistot/Kasvatustiede/Jorma_Enkenberg/Oppiminen/Konstrukt_ja_opmallit.htm
Teknologiakasvatus
Oulun yliopisto. Teknologiakasvatus NYT. Perustietoa
teknologiakasvatuksesta ja sen projektista. http://wwwedu.oulu.fi/teknokas/teknologiakasvatus.html
Aurinkokoulun teknologiakasvatus. http://aurinkokoulu.net/aurinkolahti/teknologiakasvatus/
Journal
of technology education http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/
Journal
of Industrial Teacher Education http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JITE/
Taustatietoa
Ideaport. Suomenkieliset sivut tekniseen työhön liittyen.
http://welcome.to/ideaport
How
stuff works. Tietoa erilaisten laitteiden toiminnasta. http://www.howstuffworks.com/
Komponenttien toimittajia
Step Systems Oy. http://www.stepsystems.fi/
Kouluelektroniikka Oy. http://www.kouluelektroniikka.fi/
Partco
Oy. http://www.partco.fi/
4. MATERIAALI
Lähdemateriaalia on maailma täynnä, niin paljon, että lähteiden
valitseminen on erityisesti nuorille oppilaille vaikeaa. Siksi tässä yhteydessä
esitellään joitakin esimerkkejä perusopetukseen soveltuvista lähteistä,
jotka ovat kuvamateriaaliltaan ja sisällöiltään tätä ja muita teknisiä,
sekä ympäristö- ja luonnontiedon projekteja palvelevia. Paikkakunnan
kirjastot, oppimateriaalikeskus, ympäristökeskukset ja –laitokset sekä järjestöt
ovat kattavia materiaalinhankintapaikkoja. Oppimateriaalikeskuksilla vähänkin
suuremmissa kunnissa on laajat arkistoidut videovarastot ja ympäristökeskukset
tekevät yleensä mielellään yhteistyötä, ja heidän kirjastonsa ovat
aihepiiriin varautuneita. Opettaja voi kasata projektia varten siihen sopivaa
materiaalia, paikkakunnan tarjonnasta riippuen.
Valitessaan materiaalia opettajan on syytä huomioida sen
ajantasaisuus. Esimerkiksi uusiutuvien energianmuotojen kohdalla 1980-luvun
videot ovat auttamattoman vanhoja, sillä tekniikan kehittyminen on
mahdollistanut energian huomattavasti tehokkaamman käytön. Lisäksi
saastumisesta ja fossiilisten polttoaineiden ympäristöhaitoista on nykyään
enemmän tietoa. Toisaalta vanhemman ja uudemman materiaalin vertailu voi toimia
yhtenä oppimistehtävänä ja lähdekriittisyyteen ohjaajana. Videoita
valittaessa kannattaa huomioida niiden pituus ja esitystyyli. Ei ole mielekästä
valita videota, jossa toteutetaan perinteistä luennointia. Visuaalisuus ja
esimerkit tuovat videoihin käytännönläheisemmän otteen. Lyhyet n. 15
minuutin mittaiset esitykset ovat tiedonhaun kannalta joustavia ja nopeita käyttää.
Jos video on pitkä, opettaja voi laittaa sen valmiiksi oikeaan kohtaan, jolloin
turhauttava etsimisen vaiva jää vähemmäksi.
Kaiken materiaalin kuvarikkaus mahdollistaa syvemmän
tarkkailun ja päättelyn, jolloin tiedonhaku ei rajoitu vain lukemiseen.
Videoiden kautta tulee myös auditiivinen sekä kuvallinen osa ja internetin sekä
asiantuntijan käyttö mahdollistavat vapauden hakea ja kysellä tietoa
omaehtoisesti. Tutkiminen tarjoaa konkreettisen tavan tutustua aiheeseen ja
oppia luonnollisesti.
Kun opettaja tarjoaa materiaalia oppilaiden käytettäväksi,
hänen on huomioitava ajankäyttö ja oppilaiden mahdollinen turhautuminen
laajan aineiston parissa. Tällöin on hyvä korostaa suunnitelmallisuuden tärkeyttä.
Oppilaiden tulee näyttää opettajalle suunnitelmat erityisesti ennen videoiden
ja internetin käyttöä. Opettaja voi ohjata pois selkeästi väärästä
materiaalivalinnasta joustavasti ja kysymyksiä esittäen, jolloin oppilaat itse
tekevät uudet materiaalivalinnat. Tällöin vältetään turhia sekaannuksia ja
hakuja, mutta säilytetään oppilaiden itsenäisyys.
Tutkimuksen
lähdemateriaaleja
Oppikirjat
Luonnontutkija 5-6.
Verne 5. Ala-asteen ympäristö ja luonnontieto.
Muut kirjat
TIEDE kuvasanakirja. Helsinki Media. Kuvarikas ja
selkeä teos, jossa on laajat aihepiirit. Tämän projektin osalta erityisesti
saastuminen, voimat ja energia sekä sähkö ja generaattorit palvelevat
tiedonhakua.
Huomispäivän energianlähteet. Kirjayhtymä. Satchwell,
J. Perusteos vaihtoehtoisista energianlähteistä ja niiden käytössä
selkein kuvaesimerkein.
Värikäs tiede. Kirjayhtymä. Yksinkertaista tietoa
voimista, sähköstä ja energiasta kuvituksin.
Kuinka kaikki toimii tekniikan mammuttikirja. Otava.
Macaulay, D. Erinomainen kuva- ja selitysteos, joka esittelee tekniikkaan
liittyviä moninaisia sovelluksia käytännöllisin ja hauskoin esimerkein.
Tietoa mm. sähköstä, paristoista, moottoreista, energiasta, rattaista,
tuulimyllyistä, hihnoista, hammaspyöristä ja voimansiirrosta sekä liikkeestä
yleisesti yms.
Uudet koneet ja keksinnöt. Helsinki media. Gifford, C. Energian
osalta hyvä ja kuvitettu teos.
Heureka tiede on hauskaa. Otava. Craig, A & Rosney,
C. Käsittelee perustasoisesti monia luonnontieteiden aihepiirejä.
Paikoitellen sekavan oloinen moninaisessa visuaalisuudessaan. Tietoa esim.
paristoista, lampuista, sähköstä, voimista ja niiden voittamisesta.
Videot
Näin tehdään sähköä. Taloudellinen
tiedotustoimisto. Sopivan mittainen ja selkeä kokonaisuus sähkön
tuottamisesta ja käytöstä, tutkiva ote. Oltava kuitenkin kriittinen, sillä
haittojen käsittely on puutteellista.
Kierrätysoppi 2 Energia ja ympäristö. Perustietoa
saastumisesta, aurinkoenergiasta ja tuulivoimasta.
Energiaa... osat 1-4. YLE opetus. Ympäristön
tarkastelua ja sen suojelua, uusiutuvia energianlähteitä. Ensimmäisen osan
katsominen tuo jo yleiskuvan videosta.
Hyötyykö Suomi kasvihuoneilmiöstä. YLE
televisio-ohjelma 1998. Kasvihuoneilmiön käsittelyä ja vaikutusten
pohdintaa. Melko tietopitoinen.
Internet
Energiaa Pohjois-Suomessa. Energian monipuolisesta
tuotannosta kuvin, kaavioin, selityksin
ja selkein animaatioin. http://www.energiaasuomessa.net/tuotanto.asp
Invalidiliiton Järvenpään virtuaalikoulun materiaali,
josta energia ja luonnonvarat. http://virtuaalikoulu.ijkk.fi/materiaalit/Toimintaymp%E4rist%F6t/alueellinen/energia.html
Tampereen kaupungin tekniset- ja ympäristöasiat. Energialähteistä
ja ympäristövaikutuksista. http://www.tampere.fi/ytoteto/energia/energiaa/bl_teoria_energialahteita.html
Edu.fi. Kestävästä kehityksestä, energian säästämisestä,
aurinkoenergiasta http://www.edu.fi/teemat/keke/maailma/luonnonv.html
http://www.edu.fi/oppimateriaalit/energia2.html
http://www.edu.fi/oppimateriaalit/aurinko2.html
Ympäristöhallinto. Kotisivut: Ympäristöpalvelut ja ympäristön tila http://www.vyh.fi/tila/
. Myös muu aineisto on kattavaa, mutta hyvin tietoperäistä.
Muut elektroniset lähteet
CD Facta elektroninen tietosanakirja
Uusi kuinka kaikki toimii. CD-ROM.
Otava. Macaulay, D. Kattava lähde, kuten vastaava kirjakin.
Valitettavasti visuaalisuus kääntyy itseään vastaan ja tiedonhaun
aloittaminen on vaikeaselkoista. Kohdat Koneet ja Perusteet ovat toimivat ja
kattavat. Tietoa löytyy myös historiasta, keksijöistä ja on mukana muutama
testikin. Valitettavasti suunnattu Windows 95 ja 98 -järjestelmiin, jotten 2000
–järjestelmän kanssa voi syntyä ongelmia.
Asiantuntijapalvelut
Esimerkiksi ympäristökeskukset tekevät mielellään
yhteistyötä vastaavien projektien kanssa. Kysymällä ympäristökeskuksista
tai muista järjestöistä saadaan varmasti asiantuntija vastaamaan oppilaiden sähköpostikysymyksiin,
jolloin tiedonhankinta monipuolistuu edelleen.
Rakennus- ja tutkimusmateriaalit
Tämän projektin toteuttaminen vaatii ainakin
seuraavanlaista elektronista ja teknistä materiaalia.
Elektroniikka
Aurinkokennot
Solar- ja sähkömoottorit
Ledit
Vastukset
Summerit
Kytkimet
Johtoa
Jännitemittari
(hiustenkuivaaja tuulen tuottamiseen ja tehokas valaisin aurinkokennoja varten)
Voimansiirto
Potkurit (vesi ja ilma)
Hihnapyörät (eri kokoja)
Hihnat
Voimansiirtoruuvit
Adapterit osien yhteensovittamiseksi
Akseleita
Rattaita (eri kokoja)
Muuta rakennusmateriaalia tulee tarjota oppilaille
monipuolisesti, jolloin lähestytään teknologista osaamista. Oppilaat voi
tuoda vanhaa materiaalia myös kotoa, jolloin toimitaan kestävän kehityksen
mukaisesti tuotesuunnittelussa. Kaiken ei tarvitse olla uutta, vaan kierrätetyn
materiaalin käyttäminen on suotavaa.
Puu
Muovi, Polystyreeni (http://www.tkukoulu.fi/~pmk/muuta/muovit/laadut/ps.htm)
Metallit
Pahvit ja paperit
Styrox
Askartelumateriaalit
Kankaat ja muut tekstiilitarpeet
Jatkokehiteltävä esine
Hankitut materiaalit ja tekniset välineet helpottavat työskentelyä.
Sen sijaan valmiiden rakennussarjojen (esim. lego) käyttö rajoittaa keksimisen
vapautta, eikä tarjoa siten riittävästi monipuolisuutta. Työ ei myöskään
ole mallista rakentamista. Ei ole kuitenkaan tarkoitus liioitella, vaan avoin
projekti tarjoaa runsaasti luovuuden ja suunnittelun mahdollisuuksia, vaikkei
tavaroita yritettäisi rakentaa itse rattaista ja moottoreista lähtien. Sen
sijaan oman käyttökytkimen suunnittelu voi tarjota mielekkään lisän
suunnittelu- ja rakennusvaiheeseen. Tällöin oppilaat saavat itse pohtia miten
koneen käynnistää, vai toimisiko se kenties aina kun sähköä muodostetaan.
PROJEKTI
5.
TYÖN TAUSTOITUS
Työn taustoitukseen on hyvä käyttää aikaa, sillä motivoinnin merkitystä
ei sovi aliarvioida. Tässä yhteydessä nostetaan oppilaiden ennakkotietojakin
esille, jolloin luodaan paremmat edellytykset syväoppimiselle. Ajankäyttö
riippuu oppilaiden keskusteluntarpeesta ja alun luovasta ideoinnista.
5.1 Alustus ja demo
Ennen demon esittämistä oppilaiden huomion voi kiinnittää pienellä
alustuksella tulevasta projektista. Näin demo ei tule irrallisena yllätyksenä,
vaan sen yhteys ymmärretään. Alustus ei saa olla liian kattava, sillä muuten
demon tarjoama haaste keksijänä toimimiselle jää vaisuksi.
Demo tarjoaa yleisellä tasolla olevaa pohjatietoa
fossiilisten polttoaineiden vaikutuksista ja niiden vaihtoehdoista. Siinä
haastetaan oppilaat toimimaan kestävän kehityksen puolesta ja suunnittelemaan
keksintöjä tekniikkaa hyödyntäen. Näin oppilaita motivoidaan ja
orientoidaan työtä varten, synnyttäen ongelmaa, johon haluttaisiin löytää
ratkaisu. Demon tarkoitus on myös oppilaiden käsitysten pinnalle nostaminen
alkumittausta varten.
Opettaja voi pysäyttää esityksen haluamiinsa kohtiin,
jolloin kuvista voidaan keskustella. Jos käytössä ei ole projektoria kuten
videotykkiä Power Pointin esittämistä varten, esityksen voi toteuttaa ATK
tiloissa. Tällöin oppilaat voivat katsoa sen omalta koneeltaan. Esityksen voi
näyttää myös yhdeltä koneelta, jolloin sen ääreen kerääntyy kerralla
vain osa oppilaista, jotta kaikki näkevät selkeästi. Demon voi myös tulostaa
ja kopioida kalvoille, mutta silloin animaatiot ja esityksen äänet sekä värit
jäävät kokematta.
5.2 Ennakkotietojen tarkastelu miellekarttamittauksella
Ennakkotietojen tarkastelussa käytetään miellekarttamittausta, sillä se
kertoo käsitteiden jäsentyneisyydestä ja hierarkiasta. Sillä pyritään
hahmottamaan oppilaiden käsitteiden välisiä yhteyksiä, eli sisäistä mallia
maailmasta. Miellekartan avulla näitä malleja lähdetään ulkoistamaan. Tapa
on toimiva, sillä kaikki osaavat piirtää viivoja ja ympyröitä. Käsitysten
ulkoistaminen vaatii omien kokemusten pohdintaa ja uusien merkitysten luomista.
Kartat toimivat suunnittelutyön tukena ja oppimisen selkeyttäjänä, jolloin
kyseessä on luovuuttakin tukeva toiminta. Oppilas lähestyy omaa käsitemaailmaansa
reflektiivisesti ja siten kartat paljastavat myös väärinkäsityksiä.
Miellekartat ovat juuri konstruktivismiin sopiva lähestymistapa yksilöllisen
tiedonrakentamisen tukena ja ulkoistajana.
Käsite- tai miellekartan voi tehdä hyvin monilla eri
tavoilla, mutta yksinkertaisin tapa lienee perinteinen verkkotyyppinen puumalli,
jossa keskeisen käsitteen ympärille kerätään siihen liittyviä käsitteitä,
siten että niiden hierarkia on näkyvissä. Oppilailla on alustuksen jälkeen
kuva prosessista, joten miellekarttamittauksella tarkastellaan heidän käsityksiään
fossiilisista polttoaineista, uusiutuvasta energiasta sekä suunnittelun,
tutkimisen ja keksimisen prosessista.
Näin nostetaan edelleen oppilaiden ennakkokäsityksiä ja
pohjatietoa esille, jolloin opettaja saa tietoa oppilaiden tasosta ja käsityksiä
aihepiirin suhteen. Silloin hän voi tehokkaammin vaikuttaa projektin kulkuun ja
erityisesti käsitysten muokkaamiseen motivoinnista lähtien. Oleellista on myös
oppilaiden kannalta, että he tulevat tietoisiksi omista ajatuksistaan ja käsitteiden
jäsentämisestä, sillä se on osa assimilaation ja akkomodaation prosesseja
– uuden tiedon oppimista. Vastaavanlainen mittaus tehdään myös työn
loputtua, jolloin saadaan tietoa käsitysten kehittymisestä.
Ennen ennakkotietojen tarkastelua oppilaita on ohjattava
miellekartan käyttöön, ellei heillä ole siitä jo selkeää käsitystä
ennalta. Ennen harjoittelua opettaja voi antaa esimerkkejä miellekartasta. Sen
jälkeen oppilaat voivat tehdä yhden harjoituksen, vaikkapa sanan koulu ympärille,
ja vasta tämän jälkeen oppilaat rakentavat projektiin sopivan miellekartan.
Miellekarttaan on syytä piirtää nuolia viivoiksi, jolloin hierarkian suunta
saadaan selville. Kuvioon voi myös kirjoittaa jotain tarkentavaa. Ideana on
selvittää mitkä kaikki asiat liittyvät tarkasteltavaan käsitteeseen
oppilaiden mielestä. Mikä on tärkeää, mitä on huomioitava ja miten siihen
liittyvien asioiden järjestys kulkee?
Yksinkertainen esimerkki