KOHTI MIELEKÄSTÄ, TEHOKASTA JA MONIPUOLISTA OPPIMISTA. Tutkimus opetuksen kehittämisestä.     

Edellinen luku Seuraava luku Tutkielman sisältö Pääsivu

 


LÄHTEET



Ahonen, A. 2000. Organisaatio, johtaminen ja rationalismi. Katsaus rationalistisen johtamis- ja organisaatio-ajattelun kehitykseen, kritiikkiin ja asemaan. Turun kauppakorkeakoulu. Keskustelua ja raportteja 3.

Alamäki, A. 1997a. Ideasta tuotteeksi on teknologiaa – myös teknisessä työssä. Teoksessa T. Kananoja & J. Kari & M. Parikka (toim.) Teknologiakasvatuksen käytäntöjä. Oulun ylipisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Opetusmonisteita ja selontekoja 74, 75-83.

Alamäki, A. 1997b. Käsityö- ja teknologiakasvatuksen kehittämisen lähtökohtia varhaiskasvatuksessa. Turun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Julkaisusarja A:181.

Alamäki, A. 1999. How to educate students for a technological future: Technology education in early childhood and primary education. Turun yliopiston julkaisuja. Sarja B osa 233.

Alamäki, A. & Suomala, J. & Tiusanen, T. & Alajääski, J. 2002. Development of techonological thinking in a computer-based learning enviroment. Teoksessa E-M. Järvinen & M. Lindh & E. Sääskilahti & J. Twyford (toim.) Technology education in practice. Oulun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Selosteita ja katsauksia 4, 57-63.

Ammattikasvatushallitus. 1990. Aikuisten oppiminen ja opettaminen. 1990. Helsinki: Valtion painatuskeskus.

Applefield, J. & Huber, R. & Moallem, M. Dec2000/Jan2001. Constructivism in Theory and Practice: Toward a Better Understanding. High School Journal 84 (2), 35-53.

Arviointiraportti peruskoulun opetussuunnitelmauudistuksesta. 1996. Helsinki: Opetushallitus.

Ausubel, D. & Novak, J. & Hanesian, H. 1978. Educational psychology: a cognitive view. New York : Holt, Rinehart and Winston.

Azmitia, M. 1998. Peer interactive minds. Developmental, theoretical and methodological issues. Teoksessa D. Faulker & K. Littleton & M. Woodhead (toim.) Learning relationships in the classroom, 207-233.

Bacon, F. n. 1900?. Essays, moral, economical and political. Conduct of the understanding by Locke, J. London: J. F. Dove.

Barley, S. & Kunda, G. 1992. Design and devotion: surges of rational and normative ideologies of control in managerial discource. Administrative science quarterly 37 (3), 363-399.

Beishuizen, J. & Hof, E. & van Putten, C. & Bouwmeester, S. & Asscher, J. 2001.  Student’s and teachers cognitions about good teachers. British Journal of Educational Psychology yes">  71 (2), 185-201.

Bergström, M. 1997. Mustat ja valkeat leikit: leikki, kaaos ja järjestys aivoissa. yes">  Porvoo Helsinki Juva : WSOY.

Berryman, S. 2002. Cognitive apprenticeship models. Columbia university. http://www.ilt.columbia.edu/k12/livetext/docs/berry1.html 20.2.2002 

Bloom, M. 1995. The great philosophy of science of war. Social Work Research 19 (1), 19-23. 

Bloom, B. 1981. All our children learning: a primer for parents, teachers, and other educators yes">  New York: McGraw-Hill Book Company.

Boud, D. & Feletti, G. (toim.). 1999. Ongelmalähtöinen oppiminen. Uusi tapa oppia. Helsinki: Terra Cognita.

Boud, D. & Feletti, G. 1999. Ongelmalähtöisen oppimisen muuttuvat kasvot. Teoksessa D. Boud & G. Feletti (toim.) Ongelmalähtöinen oppiminen. Uusi tapa oppia. Helsinki: Terra Cognita, 15-30.

Brooks, J.G. & Brooks, M.G. 1993. In search of understanding: the case for constructivist classrooms. Alexandria: yes">  Association for Supervision and Curriculum Development.

Brunell, V. 1993. Pitääkö koulun olla kaikille sama? Teoksessa E. Kangasniemi & R. Konttinen (toim.) Lue, etsi, tutki: tutkittua tietoa koulun kehittämiseksi. Porvoo, Helsinki, Juva: WSOY, 32-51.

Burns.M. 1990. The math solution: using group of four. Teoksessa N. Davidson (toim.) Cooperative learning in mathematics. Menlo Park (CA): Addison-Wesley, 21-46.

Chang, K. & Sung, Y. & Chen, S. 2001. EN-GB">Learning through computer-based concept mapping with scaffolding aid. Journal of computer assisted learning 17 (1), 21-33.

Clarke, J. 2002. Palapeli. Teoksessa Sahlberg, P. & Sharan, S. (toim.) Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki: WSOY, 83-100.

Comenius, J. 1928. Suuri opetusoppi. Porvoo: WSOY.

Comte, A. 1983. Auguste Comte and positivism: the essential writings. Chicago: University of Chicago Press.

Dewey, J. 1957. Koulu ja yhteiskunta. Helsinki: Otava.

Dewey, J. 1991. EN-GB">How we think. Buffalo (NY) : Prometheus Books.

Dewey, J. 1999. Pyrkimys varmuuteen. Tampere: Gaudeamus.

Dryden, G. & Vos, J. 2002. Oppimisen vallankumous. Uusien oppimistapojen maailma. 2. uudistettu laitos. Pieksämäki: RT-Print.

Durkheim, E. 1983. Pragmatism and sosiology. Campridge: Campridge university press.

Ekola, J. 1987. Tavoitteena laaja-alainen ammattitaito. Teoksessa J. Ekola & A. Nuutinen & A-L. Kiiskinen Ammatillisten oppilaitosten oppimateriaalien laadinnan perusteita. Kasvatustieteiden tutkimuslaitoksen julkaisusarja B. Teoriaa ja käytäntöä 15, 1-47.

Enerstvedt, R. 1989. The problem of validity in social science. Teoksessa S. Kvale (toim.) Issues of validity in qualitative research, 135-173.

Engel, C. 1999. Ei vain menetelmä vaan oppimistapa. Teoksessa D. Boud & G. Feletti (toim.) Ongelmalähtöinen oppiminen. Uusi tapa oppia. Helsinki: Terra Cognita, 33-43.

Engeström, Y. 1981a. Johdatusta didaktiikkaan. Julkaisusarja B nro 13. Valtion koulutuskeskus.

Engeström, Y. 1981b. Mielekäs oppiminen ja opetus. Julkaisusarja B nro 17. Valtion koulutuskeskus.

Engeström, Y. 1982. Perustietoa opetuksesta. Helsinki: Valtiovarainministeriö.

Engeström, Y. 1983. Oppimistoiminta ja opetustyö. Tutkijaliiton julkaisusarja 24. Helsinki.

Engeström, Y. 1984. Orientointi opetuksessa. Julkaisusarja B 29. Valtion koulutuskeskus.

Enkenberg, J. 2002. Oppimisesta ja opetusmalleista yliopistokoulutuksessa. Joensuun yliopisto. http://sokl.joensuu.fi/verkkojulkaisut/kipinat/JormaE.htm 23.2.2002.

Entwistle, N. (toim.). 1990. Handbook of educational ideas and practices. London: Routledge.

Eskola, J. & Suoranta, J. 1998. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.

Fosnot, C. 1996. EN-GB">Constructivism: a psychological theory of learning. Teoksessa C. Fosnot (toim.) Constructivism theory, perspectives and practice. New York: Teachers college press, 8-33

Foster, S. Ten principles of learning revised in accordance with cognitive psychology: with implications for teaching. Educational psychologist 21 (3), 235-243.

Fox, R. 2001. Constructivism examined. Oxford Review of Education 27 (1), 23-35

Friend, D. 1987. Quantitative methods. London: Longman.

Freinet, C. 1987. Ihmisten koulu. Helsinki: Elämänkoulu.

Gage, N. 1979. The scientific basis of the art of teaching. New York: teachers college press.

Gage, N & Berliner, D. 1988. Educational psychology. Boston: Houghton Mifflin company.

Garrison, A. 2001. Restoring the human in humanistic psychology. Journal of humanistic psychology 41 (4), 91-104.

Giaconia, R & Hedges, L. 1982. Identifying features of effective open education. Review of educational research 52 (4), 579-602.

Glasersfeld, E. 1996. Introduction: Aspects of constructivism. Teoksessa C. Fosnot (toim.) Constructivism theory, perspectives and practice. New York: teachers college press, 3-7.

Golding, L. & Edwards, K. 2002. Evidence-based practice. Nurse Researcher 9 (4), 45-57.

Goodson, I. 2001. Opetussuunnitelman tekeminen. Esseitä opetussuunnitelman ja oppiaineen sosiaalisesta rakentumisesta. EN-GB">Joensuu: Joensuu university press.

Greeno, J. 1980. Trends in the theory of knowledge for problem solving. Teoksessa D. Tuma & F. Reif (toim.) Problem solving and education: Issues in teaching and research, 9-23.

Gröhn, T. 1987. Oppimateriaalin didaktiset ominaisuudet ja yhteydet oppimistuloksiin. Tutkimus peruskoulun 7. luokan kotitalouden opetuksesta. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 51.

Grönfors, M. 1982. Kvalitatiiviset kenttätyömenetelmät. Porvoo, Helsinki, Juva: WSOY.

Grönfors, T. 1996. Suorituskyvyn johtaminen. Miten paradigmat, vallitsevat teoriat ja sisäiset ajatusprosessimme vaikuttavat. Espoo: Facile Publishing.

Grönfors, T. & Roos, T. 1997. Mitä on NLP. EN-GB">Espoo: Facile Publishing.

Gurova, R. 1981. Pedagogiikka ja muut tieteet. Teoksessa F. Koroljov & V. Gmurman, (toim.) pedagogiikan perusteet. Tampere: Koy sanan tie, 176-215.

Haapasalo, L. 2001. Oppiminen tieto ja ongelmanratkaisu. Joensuu: Medusa.

Hakkarainen, K. & Lonka, K. & Lipponen, L. 2002. Tutkiva oppiminen. Älykkään toiminnan rajat ja niiden ylittäminen. Porvoo: WSOY.

Hamm, H. 1997. Tietojenkäsittely ja peruskoulun teknisen työn opetus. Teoksessa T. Kananoja & J. Kari & M. Parikka (toim.) Teknologiakasvatuksen käytäntöjä. Oulun ylipisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Opetusmonisteita ja selontekoja 74, 21-28.

Hegel, G.W.F. 1978. Järjen ääni: Historianfilosofian luentojen johdanto. Helsinki: Gaudeamus.

Hegel, G.W.F. 1994. Oikeusfilosofian pääpiirteet eli luonnonoikeuden ja valtiotieteen perusteet. Oulu: Pohjoinen.

Hein, I. & Ihanainen, P. & Nieminen, J. 2000. Tunne verkko. Ote - Opetus & teknologia 8 (1), 5-8.

Hintikka, A-M. 2000. Oppiminen on kokovartalotyötä – välineitä opettajan työkalupakkiin. Teoksessa A-M. Hintikka (toim.) Erilaisesta oppijasta erinomaiseksi oppijaksi. Jyväskylä: Gummerus, 189-209.

Hirsjärvi, S. & Huttunen, J. 1997. Johdatus kasvatustieteeseen. Porvoo, Helsinki, Juva: WSOY.

Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P. 2001. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.

Holloway, S. & Valentine, G. 2001. Cyberkids: youth identities and communities in an on-line world. London: Routledge.

Huhta, M. 1997. Apinalle keppi – teknologiaa ammattikielen oppimisympäristöön. Teoksessa Lehtinen (toim.) Verkkopedagogiikka. Helsinki: Edita, 128-142.

Hung, D. 2002. Metaphorical ideas as mediating artifacts for the social construction of knowledge: implications from the writings of Dewey and Vygotsky. International Journal of Instructional Media 29 (2), 197-214.

Huotari, V. 2002. Opetuksen teologiaa ja kristillistä realismia. Kasvatus 33 (5), 549-551.

Ilmavirta, R. 1995. Toimintamateriaalien käyttö ja monipuoliset työtavat parantavat oppimista. Teoksessa R. Seppälä (toim.) Toimi, laske ja ajattele. Helsinki: Opetushallitus, 61-69.

Ilmavirta, R. & Pehkonen, L. 1995. Ongelmanratkaisu matematiikan opetuksessa. Teoksessa R. Seppälä (toim.) Toimi, laske ja ajattele. Helsinki: Opetushallitus, 70-73.

Immonen, J. 2001. Kirjeopetuksesta verkko-opiskeluun - etäopetuksen neljä sukupolvea. Teoksessa J. Matikainen & J. Manninen (toim.) Aikuiskoulutus verkossa. Tampere: Palmenia kustannus, 15-28.

Inch, S. 2002. The Accidental Constructivist A Mathematician's Discovery. College teaching 50 (3), 111-113.

Ivie, S. 1998. Ausubel's Learning Theory: An Approach To Teaching Higher Order Thinking Skills. High school journal. 82 (1), 35-42.

Johnson, D. & Johnson, R. 1989. Cooperation and competition. Theory and research. Edina (MN): Interaction Book.

Johnson, D. & Johnson, R. 2002. Yhteistoiminnallinen ongelmanratkaisu. Teoksessa Sahlberg, P. & Sharan, S. (toim.) Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki: WSOY, 119-136.

Jonassen, D. 2000. EN-GB">Computers as mindtools for schools: engaging critical thinking. (2. uud. lait.) New Jersey: Merrill Prentice Hall.

Julkilausuma. 1991. Teknologian opetus: Kansainvälinen haaste. Heinola Technology education conference 11.-16.8.1991.

Juntunen, M. 1987. Aikamme filosofisia suuntauksia. Teoksessa R. Wilenius & P. Oksala & L. Mehtonen & M. Juntunen Johdatus filosofiseen ajatteluun. Jyväskylä: Gummerus, 117-152.

Jussila, M. 1975. Eräiden opettajakohtaisten tekijöiden yhteyksistä oppilaiden koulutuotoksiin. Oulun yliopisto. käyttäytymistieteiden laitoksen julkaisuja 24.

Juuti, P. 1989. Organisaatiokäyttäytyminen: johtamisen ja organisaation toiminnan perusteet. Keuruu: Otava.

Jyrkiäinen, P. 1998. Ongelmakeskeinen opetusharjoittelu ohjaajien, opiskelijoiden ja oppilaiden kokemana. Teoksessa Avoimet oppimisympäristöt - kehittyvät prosessit. Tampereen yliopisto. Hämeenlinnan normaalikoulun julkaisuja 6, 13-52.

Järvelä, S. 1996. Cognitive apprenticeship model in a complex technology-based learning environment: sosioemotional processes in learning interaction. Joensuun yliopisto. kasvatustieteellisiä julkaisuja 30.

Järvilehto, T. 1994. Ihminen ja ihmisen ympäristö: systeemisen psykologian perusteet. Oulu: Kaleva.

Järvinen, E-M. 2001. EN-GB">Education about and through technology. Faculty of education. University of Oulu.

Kaasila, R. 1997. Konstruktivismin eri muodot matematiikan opetuksessa peruskoulun ala-asteella. Lapion yliopisto. Kasvatustieteellisiä julkaisuja B. Tutkimusraportteja ja selvityksiä 26.

Kagan, S. & Kagan, M. 2002. Rakenteellinen lähestymistapa. Teoksessa Sahlberg, P. & Sharan, S. (toim.) Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki: WSOY, 24-47.

Kananoja, T. 1997. Teknologia opetussuunnitelmassa. Teoksessa T. Kananoja & J. Kari & M. Parikka (toim.) Teknologiakasvatuksen käytäntöjä. Oulun ylipisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Opetusmonisteita ja selontekoja 74, 7-20.

Kangasniemi, E. 2000. Opettajan uskomukset ja opetusmenetelmät sekä oppilaiden oppimistulokset matematiikassa. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. Tutkimusselosteita 11.

Kant, I. 1922. Ikuiseen rauhaan. Hämeenlinna: Karisto.

Karashima, M & Saito, M. 2001. A study on the error occurrence and human information processing time influenced by the fluctuation of working memory resource capacity. International journal of cognitive ergonomics 5 (2), 91-109.

Kari, J. Luokanopettajan oppikirjasidonnaisuus. Tutkimus ympäristöopin ja maantiedon opetuksesta peruskoulun ala-asteella. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tutkimuslaitoksen julkaisusarja A. Tutkimuksia 14.

Kettunen, P. 1997. Työjärjestys: tutkielmia työn ja tiedon poliittisesta historiasta. Helsinki: Tutkijaliitto.

Kiiskinen A-L. 1987. Oppimateriaalit didaktisessa prosessissa. Teoksessa J. Ekola & A. Nuutinen & A-L. Kiiskinen Ammatillisten oppilaitosten oppimateriaalien laadinnan perusteita. Kasvatustieteiden tutkimuslaitoksen julkaisusarja B. Teoriaa ja käytäntöä 15, 101-154.

Kimbell. R. 2000a. Design for Learning. Article and Seminar paper based on article. Kajaani Kytke 2005 -seminar 28.4.2000.

Kimbell. R. 2000b. Assessing Technology. Technology Education - from a problem to a solution. Seminar presentation. Kajaani Kytke 2005 –seminar 28.4.2000.

Kinchin, I. 2001. If concept mapping is so helpful to learning biology, why aren't we all doing it?International journal of science education 23 (12), 1257-1269.

Kirk, J. & Miller, M. 1986. Reliability and validity in qualitative research. Qualitative methods series 1. Beverly Hills, CA: Sage.

Kiviniemi, K. 1977. Opettajuuden oppimisesta harjoittelun harhautuksiin. Jyväskylän yliopisto.

Kiviniemi, K. 2000. Johdatus verkkopedagogiikkaan. yes">  Kokkola: Art Print.

Kohonen, V. & Lehtovaara, J. 1990. Äidinkielen ja englannin kokonaisvaltaisen oppimisen opetuskokeilu ala-asteella: taustaa, tavoitteita ja tuloksia. Teoksessa V. Kohonen & J. Lehtovaara (toim.) Näkökulmia kokonaisvaltaiseen oppimiseen 3. Tampereen yliopisto. Opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja A 13, 1-13.

Kohonen, V. 1990. Empiirisiä havaintoja englannin kielen taitojen kehittymisestä ala-asteen kokeilu- ja vertailuryhmissä. Teoksessa V. Kohonen & J. Lehtovaara (toim.) Näkökulmia kokonaisvaltaiseen oppimiseen 3. Tampereen yliopisto. Opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja A 13, 64-122.

Kohonen, V. 1990b. Kehittävä arviointi kokonaisvaltaisessa oppimisessa: pedagogisia mahdollisuuksia ja haasteita. Teoksessa V. Kohonen & J. Lehtovaara (toim.) Näkökulmia kokonaisvaltaiseen oppimiseen 3. Tampereen yliopisto. Opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja A 13, 174-221.

Kohonen, V. 2002. Yhteistoiminnallisuus oppimiskulttuurin muutoksessa. Teoksessa Sahlberg, P. & Sharan, S. (toim.) Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki: WSOY, 348-366.

Koistinen, K. 1986. Oppimateriaalin didaktinen analyysi. Helsinki: Orienta-Konsultit oy.

Kolb, D. 1984. Experiential learning. Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall. 

Korpinen, E. 1982. Sanallisen arvioinnin sekä kodin ja koulun yhteistyökokeilun vaikutukset oppilaiden oppimistuloksiin. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tutkimuslaitoksen julkaisuja 319.

Korpinen, M. & Pollari, J. Yhteistoiminnallinen oppiminen. Tie tuloksiin. Porvoo, Helsinki, Juva: WSOY.

Koskenniemi, M. & yes">  Komulainen, E. 1983. Oppimateriaali ja opetustapahtuma. Kouluhallitus. Kokeilu ja tutkimustoimisto. Tutkimusselosteita 45.

Kuhn, T. 1994. Tieteellisten vallankumousten rakenne. Helsinki: WSOY.

Kuriloff, P. If John Dewey were alive today, he'd be a webhead. Chronicle of higher education 46 (34), 72-73.

Kuusisto, J. 1989. Oppimateriaalit peruskoulun ala- ja yläasteella 1988. Kasvatustieteiden tutkimuslaitoksen julkaisusarja A. Tutkimuksia 26.

Laine, T. 1998. Avoimet oppimisympäristöt - aktiivinen oppiminen. Teoksessa Avoimet oppimisympäristöt - kehittyvät prosessit. Tampereen yliopisto. Hämeenlinnan normaalikoulun julkaisuja 6, 53-66.

Laine, K. 1999. "Tunti vain". Oppituntitila ja nuorten oppimiskokemukset. Teoksessa T. Tolonen (toim.) Suomalainen koulu ja kulttuuri. Tampere: Vastapaino, 115-134.

Leahey, T. 1994. EN-GB">A history of modern psychology, Englewood Cliffs: Prentice-Hall International.

Lehtinen, E. 1983. Yhteissuunnittelu ja oppilasryhmien ongelmanratkaisuvalmiuksien kehittyminen. Turun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Julkaisusarja A 98.

Lehtinen, E. 1997. Tietoyhteiskunnan haasteet ja mahdollisuudet oppimiselle. Teoksessa Lehtinen (toim.) Verkkopedagogiikka. Helsinki: Edita, 12-40.

Lehtonen, M. 2002. Network-based mental tools in technology education. Kasvatustieteen päivien esitys. Lapin yliopisto. 21.11.2002 - 22.11.2002.

Leinonen, J. 2002. Ymmärtäminen – jäsentynyttä tietämistä. Kasvatus 33 (5), 475-483.

Leinonen, M. 2001. Elinikäisen oppimisen idea J.A yes">  Comeniuksen pansofisessa ajattelussa. Teoksessa R. Huhmarniemi & S. Skinnari & J. Tähtinen (toim.) Platonista transmodernismiin. Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, 103-132.

Levävaara, H. 1997. Opettajan ja oppilaan käsitysten kohtaaminen: avoin tutkimus peruskoulun valo-opin opetuksesta. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 174.

Llorente, J. C. 1996. EN-GB">Problem solving and constitution of knowledge at work. University of Helsinki. Department of education. Research bulletin 92.

Locke, J. n. 1900?. Conduct of the understanding. Essays, moral, economical and political by Bacon. F. London: J. F. Dove.

Lonka, K. 2000. Jokainen meistä on erilainen oppija – siksi uudet oppimismenetelmät toimivat. Teoksessa A-M. Hintikka (toim.) Erilaisesta oppijasta erinomaiseksi oppijaksi. Jyväskylä: Gummerus, 26-37.

Lucarelli, S. & Menotti, R. 2002. No-Constructivists' Land: International Relations in Italy in the 1990s. Journal of International Relations & Development 5 (2), 114-142.

Lunenberg, F. 1998. Constructivism and technology: Instructional designs for succesful education reform. Journal of Instructional Psychology 25 (2), 75-81.

Luoma, M. 1990. Länsimaiden kaksi uskontoa: kristinusko ja rationalismi. Porvoo, Helsinki, Juva: WSOY.

MacKinnon, A. & Scarff-Seatter, C. 1997. Constructivism: contractions and conclusion in teacher education. Teoksessa V. Richardson (toim.) Constructivist teacher education: building new understandings. London: Falmer press, 38-55.

Malkova, S. 1981. Pragmatismin pedagogiikka. Teoksessa F. Koroljov & V. Gmurman (toim.) Pedagogiikan perusteet. Tampere: Koy sanan tie, 265-276.

Marton, F. & Dahlgren, L. & Svensson, L. & Säljö, R. 1980. Oppimisen ohjaaminen. Espoo: Weilin+Göös.

Marttunen, M. 1997. Vuorovaikutus sähköpostiopiskelussa yliopisto-opinnoissa. Teoksessa Lehtinen (toim.) Verkkopedagogiikka. Helsinki: Edita, 112-127.

Matikainen, J. 2001. Tietoverkkojen käytön sosiaalipsykologiaa. Teoksessa J. Matikainen & J. Manninen (toim.) Aikuiskoulutus verkossa. Tampere: Palmenia kustannus, 43-60.

Mehtäläinen, J. 1993. Oppimisympäristö ajattelun kehittämisessä. Teoksessa E. Kangasniemi & R. Konttinen (toim.) Lue, etsi, tutki: tutkittua tietoa koulun kehittämisestä. Porvoo, Helsinki, Juva: WSOY, 94-113.

Meri, M. 1992. Miten piilo-opetussuunnitelma toteutuu. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 104.

Miettinen, R. 1984. Kognitiivisen oppimisnäkemyksen tausta. Valtion koulutuskeskus. Julkaisusarja B 24.

Miettinen, R. 2000. The concept of experiential learning and John Dewey's theory of reflective thought and action. International journal of lifelong education 19 (1), 54-72.

Moll, L. & Whitmore, K. 1998. Vygotsky in classroom practice: moving from individual transmission to social transaction. Teoksessa D. Faulker & K. Littleton & M. Woodhead (toim.) Learning relationships in the classroom, 131-155.

Montessori, M. 1967. Lapsen salaisuus. Porvoo, Helsinki: WSOY.

Moshman, D. 1982. Exogenous, endogenous, and dialectical constructivism. Developmental Review 2, 371-384.

Myllymäki, I & Rukajärvi-Saarela, M. 1997. Teknologiaopetuskokeilu Kokkolan Koivuhaan ala-asteen 2B- ja 5B-luokilla. Teoksessa T. Kananoja & J. Kari & M. Parikka (toim.) Teknologiakasvatuksen käytäntöjä. Oulun ylipisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Opetusmonisteita ja selontekoja 74, 29-48.

Määttä, K. 1984. Oppimateriaalin käyttö ja valinta. Lapin korkeakoulun kasvatustieteiden osaston julkaisuja. Sarja C. Opintojulkaisuja 4.

Niskanen, K. 1997. Miksi kasvatuksen teoria ja käytäntö eivät kohtaa opettajankoulutuksessa? Teoksessa J. Eskola (toim.) Reflektio, realismi ja konstruktionismi. Lapin yliopisto. Kasvatustieteellisiä julkaisuja C 15, 111-130.

Nikkonen, M. & Janhonen, S. & Juntunen, A. 2001. Hoitokulttuurin tutkimuksesta: Etnografia hoitotieteellisessä tutkimuksessa. Teoksessa S. Janhonen & M. Nikkonen (toim.) Laadulliset tutkimusmenetelmät hoitotieteessä, 44-80.

Niskanen, K. 1991. Tietokoneen opetuskäytön yhteys luokan sosiaalis-affektiiviseen ilmastoon. Lapin yliopisto. Kasvatustieteellisiä julkaisuja C 9.

Novak, J. & Gowin, D. 1998. Opi oppimaan. Helsinki: Gaudeamus.

Oksala, P. 1987. Tieto ja todellisuus. Teoksessa R. Wilenius & P. Oksala & L. Mehtonen & M. Juntunen Johdatus filosofiseen ajatteluun. Jyväskylä: Gummerus, 41-92.

Olkinuora, E. 1979. Oppimisen ja opiskelun mielekkyys. Katsaus kirjallisuuteen ja lähtökohtiin sekä tutkimusprojektin esittely. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tutkimuslaitos. Selosteita ja tiedotteita 121.

Olkinuora, E. 1983. Oppimisen ja opiskelun mielekkyydestä peruskoulun päätösvaiheessa. Empiirisiä tuloksia. Turun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Julkaisusarja A:91.

Olkinuora, E. & Mattila, E. 2001. Oppilaan koulutyön mielekkyyden ja koulujen kasvatustoiminnan edellytysten arviointia. Teoksessa E. Olkinuora & E. Mattila (toim.) Miten menee peruskoulussa. Kasvatuksen ja oppimisen edellytysten tarkastelua Turun kouluissa. Turun yliopistonkasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja A:195, 17-54.

Opetussuunnitelman perusteet vuosiluokille 3-9 ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet vuosiluokille 1-2. 2003. Helsinki: Opetushallitus. http://www.opetushallitus.fi/pageLast.asp?path=1;17627;5238;6094;14939 23.4.2003.

Patton, M. 1990. Qualitative evaluation and research methods. Newbury Park (CA): Sage.

Pehkonen, L. 1995. Oppilasarviointi muutoksessa. Teoksessa R. Seppälä (toim.) Toimi, laske ja ajattele. Helsinki: Opetushallitus, 45-49.

Perkins D. 1986. EN-GB">Knowledge as design. Hillsdale NJ: Erlbaum.

Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet. 1994. Helsinki: Opetushallitus.

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2002. Vuosiluokat 1-2. Helsinki: Opetushallitus.

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden valmistelu. 2002. Opetushallitus: Koulutuksen kehittäminen. http://www.oph.fi/page.asp?path=1;443;5238;7954 17.10.2002.

Piaget, J. 1988. Lapsi maailmansa rakentajana, Juva: WSOY.

Piaget, J. & Inhelder, B. 1977. Lapsen psykologia. Jyväskylä: Gummerus.

Pietilä, A. 2002. Luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuva. Matematiikkakokemukset matematiikkakuvan muodostajina. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 238.

Piipari, M. 1998. Avoimet oppimisympäristöt. Teoksessa Avoimet oppimisympäristöt - kehittyvät prosessit. Tampereen yliopisto. Hämeenlinnan normaalikoulun julkaisuja 6, 3-11.

Pirttiniemi, J. 2000. Koulukokemukset ja koulutusratkaisut. Peruskoulun vaikuttavuuden tarkastelu oppilasnäkökulmasta. Helsingin yliopisto. Kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 168.

Polya, G. yes">  1973. How to solve it. A new aspect of mathematical method. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Popper, K. 1995. Arvauksia ja kumoamisia. Helsinki: Gaudeamus.

Puolimatka, T. 1997. Opetusta vai indoktrinaatiota?: valta ja manipulaatio opetuksessa. Helsinki: Kirjayhtymä.

Puolimatka, T. 2002a. Opetuksen teoria. Konstruktivismista realismiin. Vammala: Tammi.

Puolimatka, T. 2002b. Kvalitatiivisen tutkimuksen luotettavuus ja totuusteoriat. Kasvatus 33 (5), 466-474.

Raivola, R. 1989. Opettajan ammatin historia: opettajuus ja professionalismi. Tampereen yliopisto. Kasvatustieteen laitos. Tutkimusraportti A 44.

Rauhala, L. 1991. Humanistinen psykologia. Helsinki: Yliopistopaino.

Raulamo, M. 1988. Elämyksellinen aines ala-asteen opetuksessa. Teoksessa V. Kohonen & J. Lehtovaara (toim.) Näkökulmia kokonaisvaltaiseen oppimiseen 2. Tampereen opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja A 10, 5-33.

Rauste – von Wright, R. 1997. Opettaja tienhaarassa, konstruktivismia käytännössä. Jyväskylä: Atena.

Rauste-von Wright & von Wright. 1996. Oppiminen ja koulutus. Porvoo, Helsinki, Juva: WSOY.

Resnic, M. & Ocko, S. 2002. LEGO/Logo: Learning Through and About Design. Campridge yes">  Epistemology and Learning Group. http://www.ed.uiuc.edu/courses/EdPsy490AZ-Sp96/K12-Technology/Resnick-Ocko/ 23.2.2002.

Richardson, V. 1997. Constructivist teaching and teacher education: theory and practice. Teoksessa V. Richardson (toim.) Constructivist teacher education: building new understandings. London: Falmer press, 3-15.

Ronkainen, S. 1999. Ajan ja paikan merkitsemät: subjektiviteetti, tieto ja toimijuus. Helsinki: Gaudeamus.

Ross, B. 1999. yes">  Kohti ongelmalähtöisen opetussuunnitelman kehystä. yes">  Teoksessa D. Boud & G. Feletti (toim.) Ongelmalähtöinen oppiminen. Uusi tapa oppia. Helsinki: Terra Cognita, 44-52.

Rowland, S. 1984. The enquiring classroom. An introduction to children’s learning. London: Falmer press.

Ruokamo, H. 2000. Matemaattinen lahjakkuus ja matemaattisten sanallisten ongelmanratkaisutaitojen kehittyminen teknologiaperustaisessa oppimisympäristössä. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 212.

Ruokamo, H. 2002. Oppimisprosessin ja oppimisympäristöjen arviointi. Uudet oppimisympäristöt opettajan työssä (UOT). Lapin läänin korkea-asteen opetusmenetelmien kehittämishanke 3.10.2002. Lapin yliopisto.

Ryhmätyön käyttö koulutuksessa. 1981. Julkaisusarja A n:o 2. Helsinki: Valtion koulutuskeskus.

Saariluoma, P. 1985. Essays on the foundation of cognitive psychology. University of Joensuu. Publications in social sciences 4.

Sahlberg, P. 1996. Kuka auttaisi opettajaa? Postmoderni näkemys opetuksen muutokseen yhden kehittämisprojektin valossa. Jyväskylän yliopisto. Educational psychology social research 119.

Sahlberg, P. 1991. Induktiivinen ajattelu. Luokitteluun perustuva käsitteen omaksuminen. Teoksessa P. Sahlberg (toim.) Luonnontieteiden opetuksen työtapoja. Helsinki: kouluhallitus, 71-78, 79-96.

Sahlberg, P. & Meisalo, V. & Lavonen, J. & Kolari, M. 1993. Luova ongelmanratkaisu koulussa. Helsinki: Opetushallitus.

Salmi, H. 1993. EN-GB">Science centre education, motivation and learning in informal education. University of Helsinki. Department of teachers education. Research reports 119.

Salner, M. 1989. Validity in human science research. Teoksessa S. Kvale (toim.) Issues of validity in qualitative research, 47-72.

Sanday, P. 1989. The ethnographic paradigm(s). Teoksessa J. Van Maanen (toim.) Qualitative methodology. Newbury Park (CA): Sage, 19-36.

Sava, I. 1997. Taito, ilmaisu, ajattelu arvioinnin kohteena. Teoksessa Ritva Jakku-Sihvonen (toim.) Onnistuuko oppiminen - oppimistuloksien ja opetuksen laadun arviointiperusteita peruskoulussa ja lukiossa. Helsinki: Opetushallitus, 253-275.

Seinelä, K. 1987. Kokeellis-induktiivisen menetelmän toimivuus lukion ensimmäisen luokan fysiikan opetuksessa. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 47.

Seligman, M. 1992. Optimistin käsikirja. Helsinki: Otava.

Seligman, M. & Csikszentmihalyi, M. 2000. Positive Psychology. American Psychologist 55 (1), 5-14.

Seppälä, R. 1995. Matematiikan opetuksen kehittämisestä. Mihin matematiikan opetus tähtää peruskoulun ala-asteella. Teoksessa R. Seppälä (toim.) Toimi, laske ja ajattele. Helsinki: Opetushallitus, 7-12, 13-19.

Shachar, H. & Sharan, S. Yhteistoiminnallinen oppiminen ja koulun organisaatio. Teoksessa Sahlberg, P. & Sharan, S. (toim.) Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki: WSOY, 328-347.

Shalit, B. 1982. Perceived perceptual organization and coping with military demands. Stress and anxiety, vol. 8, 189-194.

Sharan, Y. & Sharan, S. 2002. Ryhmätutkimus. Teoksessa Sahlberg, P. & Sharan, S. (toim.) Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki: WSOY, 155-174.

Sharp, J. & Adams, B. 2002. Children's constructions of knowledge for fraction division after solving realistic problems. Journal of educational research 95 (6), 333-347.

Silkelä, R. 1999. Persoonallisesti merkittävät oppimiskokemukset. Tutkimus luokanopettajaksi opiskelevien oppimiskokemuksista. Joensuun yliopisto. Kasvatustieteellisiä julkaisuja 52.

Simon, H. 1980. Problem solving and education. Teoksessa D. Tuma & F. Reif (toim.) Problem solving and education: Issues in teaching and research, 81-96.

Skinner, B. 1974. Mikä ihmistä ohjaa. Porvoo: WSOY.

Skinner, B. 1965. Science and human behavior. New York: Macmillan Publishing co.

Slavin, R. 1990. Students team learning in mathematics. Teoksessa N. Davidson (toim.) Cooperative learning in mathematics. Menlo Park (CA) : Addison-Wesley, 69-102.

Slavin, R. 2002. Tiimioppiminen ryhmässä. Teoksessa Sahlberg, P. & Sharan, S. (toim.) Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki: WSOY, 48-65.

Steiner, R. 1983. Lapsen kasvatus hengentieteen kannalta. Helsinki: Suomen antroposofinen liitto.

Strorbom, J.1986. Den osynliga pedagogiken och den dolda läroplanen. Kasvatus 17 (5), 372-376.

Sutinen, E. 1992. Innostumisesta ja epävarmuudesta uuden etsintään. Oppilaat opetusohjelmaa luomassa. Opetushallituksen julkaisusarjat. Kehittämissarja 2.

Sylvester, R. 1994. How emotions affect learning. Educational Leadership 52 (2), 60-65.

Taba, H. 1962. Curriculum development: theory and practice. New York: Harcourt Brace Jovanovich.

Takala, P. 1991. Työtavat ja koulun sisäinen kehittäminen. Teoksessa P. Sahlberg (toim.) Luonnontieteiden opetuksen työtapoja. Helsinki: kouluhallitus, 233-234.

Taylor, E. 2001. Positive psychology and humanistic psychology: a reply to Seligman. Journal of humanistic psychology 41 (1), 13-29.

Tella, S. & Vahtivuori, S. & Vuorento, A. & Wager, P. & Oksanen, U. 2001. Verkko opetuksessa – opettaja verkossa. Helsinki: Edita.

Tietoyhteiskunnan rakenteet oppilaitoksissa – vuoden 2000 kartoitusten tulokset. 2001. Opetusministeriön työryhmien muistioita 13.

Tiusanen, T. 2002. EN-GB">Improving innovative thinking in technology education. Teoksessa E-M. Järvinen & M. Lindh & E. Sääskilahti & J. Twyford (toim.) Technology education in practice. Oulun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Selosteita ja katsauksia 4, 52-56.

Toivonen, V. 1998. Ajattelun kehittämistä teknologiaympäristössä - normaalikoulun haitek-projekti. Teoksessa Avoimet oppimisympäristöt - kehittyvät prosessit. Tampereen yliopisto. Hämeenlinnan normaalikoulun julkaisuja 6, 67-81.

Tornberg, A. 1994. Ajattelen, olen siis opettaja. Opetustyön sisäiset rakenteet opettajan ajattelun ja reflektiivisen ajattelun näkökulmasta. Lapin yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Lisensiaatintyö.

Tschudi, F. 1989. Do qualitative and quantitative methods require different approaches to validity? Teoksessa S. Kvale (toim.) EN-GB">Issues of validity in qualitative research, 109-134.

Twyford, J. 2002. Design awareness and capability - a case study of design and designing in design and technology (D&T) education. Teoksessa E-M. Järvinen & M. Lindh & E. Sääskilahti & J. Twyford (toim.) Technology education in practice. Oulun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Selosteita ja katsauksia 4, 120-129.

Tynjälä, P. 1999. Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. Tampere: Kirjayhtymä.

Tähtinen, J. 2001. Ellen Key – uuden kodin, lastenkasvatuksen, koulun ja yhteiskunnan asianajaja. Teoksessa R. Huhmarniemi & S. Skinnari & J. Tähtinen (toim.) Platonista transmodernismiin. Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, yes">  321-352.

Uljens, M. School didactics and learning: a school didactic model framing an analysis of pedagogical implications of learning theory. Hove: Psychology Press.

Uuskikylä, K. & Kansanen, P. 1988. Opetussuunnitelman toteutuminen. Oppilaiden tyytyväisyys oppiaineisiin, opetusmuotoihin ja kouluelämään peruskoulun ala-asteella. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 66.

Vadeboncoeur, J. 1997. EN-GB">Child Development and the purpose of education: a historical context for constructivism in teacher education. Teoksesta V. Richardson (toim.) Constructivist teacher education: building new understandings, 15-37.

de Vaus, D. 1986. Surveys in social research. Contemporary social research 11. London: George Allen & Unwin.

Vonk, J. & Schras, G.A. 1986. From beginning to experienced teacher: a study on the professional development of teachers during their first four years of service. ATEE, konferenssiesitelmä Toulousessa.

von Wehrt, S. 1993. Näkökulmia arvoista koulun oman opetussuunnitelman perustana. Lapin yliopisto. Kasvatustieteellisiä julkaisuja C. Katsauksia ja puheenvuoroja 3.

von Wright, J. 1993. Oppimiskäsitysten historiaa ja pedagogisia seurauksia. Helsinki: Opetushallitus.

Vygotsky, L.S. 1978. Mind in society. The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Välijärvi, J. & Linnakylä, P. & Kupari, P. & Reinikainen, P. & Malin, A. & Puhakka, E. 2001. Suomen tulevaisuuden osaajat. 15-vuotiaiden nuorten lukutaito sekä matematiikan ja luonnontieteiden osaaminen kansainvälisessä vertailussa. Jyväskylä: Koulutuksen tutkimuslaitos.

Väyrynen, K. 2001. Kasvatus ja yhteiskunta Hegelin pedagogiikassa. Teoksessa R. Huhmarniemi & S. Skinnari & J. Tähtinen (toim.) Platonista transmodernismiin. Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, 263-276.

Wade, S. & Hammick, M. 1999. Action learning circles: action learning in theory and practice. Teaching in higher education 4 (2), 163-178.

Wheeler, S. 2001. Information and communication technologies and the changing role of the teacher. Journal of educational media 26 (1).

Zetterber, S (toim.). 1988. Maailmanhistorian pikkujättiläinen. Porvoo, Helsinki, Juva: WSOY

Åhlberg, M. 1990. Käsitekarttatekniikka ja muut vastaavat graafiset tiedonesittämistekniikat opettajan ja oppilaiden työvälineinä. Joensuun yliopisto. Kasvatustieteellisen tiedekunnan tutkimuksia 30.

 


Edellinen luku Seuraava luku Tutkielman sisältö Pääsivu