KOHTI MIELEKÄSTÄ, TEHOKASTA JA
MONIPUOLISTA OPPIMISTA. Tutkimus opetuksen kehittämisestä.
LÄHTEET
Ahonen, A. 2000. Organisaatio, johtaminen ja rationalismi. Katsaus
rationalistisen johtamis- ja organisaatio-ajattelun kehitykseen, kritiikkiin ja
asemaan. Turun kauppakorkeakoulu. Keskustelua ja raportteja 3.
Alamäki, A. 1997a. Ideasta tuotteeksi on teknologiaa –
myös teknisessä työssä. Teoksessa T. Kananoja & J. Kari & M. Parikka
(toim.) Teknologiakasvatuksen käytäntöjä. Oulun ylipisto. Kasvatustieteiden
tiedekunta. Opetusmonisteita ja selontekoja 74, 75-83.
Alamäki, A. 1997b. Käsityö- ja teknologiakasvatuksen
kehittämisen lähtökohtia varhaiskasvatuksessa. Turun yliopisto.
Kasvatustieteiden tiedekunta. Julkaisusarja A:181.
Alamäki, A. 1999. How to educate students for a technological future: Technology education
in early childhood and primary education. Turun yliopiston julkaisuja.
Sarja B osa 233.
Alamäki, A. & Suomala, J. & Tiusanen, T. &
Alajääski, J. 2002. Development
of techonological thinking in a computer-based learning enviroment. Teoksessa
E-M. Järvinen & M. Lindh & E. Sääskilahti & J. Twyford (toim.) Technology
education in practice. Oulun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta.
Selosteita ja katsauksia 4, 57-63.
Ammattikasvatushallitus. 1990. Aikuisten oppiminen ja
opettaminen. 1990. Helsinki: Valtion painatuskeskus.
Applefield,
J. & Huber, R. & Moallem, M. Dec2000/Jan2001. Constructivism in Theory
and Practice: Toward a Better Understanding. High School Journal 84 (2), 35-53.
Arviointiraportti peruskoulun
opetussuunnitelmauudistuksesta. 1996. Helsinki: Opetushallitus.
Ausubel, D. & Novak, J. & Hanesian, H. 1978. Educational
psychology: a cognitive view. New York : Holt, Rinehart and Winston.
Azmitia,
M. 1998. Peer interactive minds. Developmental, theoretical and methodological
issues. Teoksessa D. Faulker & K. Littleton & M. Woodhead (toim.)
Learning relationships in the classroom, 207-233.
Bacon,
F. n. 1900?. Essays, moral, economical and political. Conduct of the
understanding by Locke, J. London: J. F. Dove.
Barley, S.
& Kunda, G. 1992. Design
and devotion: surges of rational and normative ideologies of control in
managerial discource. Administrative science quarterly 37 (3), 363-399.
Beishuizen, J.
& Hof, E. & van Putten, C. & Bouwmeester, S. & Asscher, J. 2001.
Student’s and
teachers cognitions about good teachers. British Journal of Educational
Psychology
yes"> 71 (2), 185-201.
Bergström, M. 1997. Mustat ja valkeat leikit: leikki,
kaaos ja järjestys aivoissa. yes"> Porvoo
Helsinki Juva : WSOY.
Berryman,
S. 2002. Cognitive apprenticeship models. Columbia university. http://www.ilt.columbia.edu/k12/livetext/docs/berry1.html
20.2.2002
Bloom,
M. 1995. The great philosophy of science of war. Social Work Research 19 (1),
19-23.
Bloom,
B. 1981. All our children learning: a primer for parents, teachers, and other
educators yes"> New York: McGraw-Hill
Book Company.
Boud, D. & Feletti, G. (toim.). 1999. Ongelmalähtöinen
oppiminen. Uusi tapa oppia. Helsinki: Terra Cognita.
Boud, D. & Feletti, G. 1999. Ongelmalähtöisen
oppimisen muuttuvat kasvot. Teoksessa D. Boud & G. Feletti (toim.) Ongelmalähtöinen
oppiminen. Uusi tapa oppia. Helsinki: Terra Cognita, 15-30.
Brooks,
J.G. & Brooks, M.G. 1993. In search of understanding: the case for
constructivist classrooms. Alexandria: yes"> Association
for Supervision and Curriculum Development.
Brunell, V. 1993. Pitääkö koulun olla kaikille sama?
Teoksessa E. Kangasniemi & R. Konttinen (toim.) Lue, etsi, tutki: tutkittua
tietoa koulun kehittämiseksi. Porvoo, Helsinki, Juva: WSOY, 32-51.
Burns.M.
1990. The math solution: using group of four. Teoksessa N. Davidson
(toim.) Cooperative learning
in mathematics. Menlo Park (CA): Addison-Wesley, 21-46.
Chang, K.
& Sung, Y. & Chen, S. 2001.
EN-GB">Learning through computer-based concept mapping with scaffolding aid.
Journal of computer assisted learning 17 (1), 21-33.
Clarke, J. 2002. Palapeli. Teoksessa Sahlberg, P. &
Sharan, S. (toim.) Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki: WSOY,
83-100.
Comenius, J. 1928. Suuri opetusoppi. Porvoo: WSOY.
Comte,
A. 1983. Auguste Comte and positivism: the essential writings. Chicago:
University of Chicago Press.
Dewey, J. 1957. Koulu ja yhteiskunta. Helsinki: Otava.
Dewey, J. 1991.
EN-GB">How we think. Buffalo (NY) : Prometheus Books.
Dewey, J. 1999. Pyrkimys varmuuteen. Tampere: Gaudeamus.
Dryden, G. & Vos, J. 2002. Oppimisen vallankumous.
Uusien oppimistapojen maailma. 2. uudistettu laitos. Pieksämäki: RT-Print.
Durkheim,
E. 1983. Pragmatism and sosiology. Campridge: Campridge university press.
Ekola, J. 1987. Tavoitteena laaja-alainen ammattitaito.
Teoksessa J. Ekola & A. Nuutinen & A-L. Kiiskinen Ammatillisten
oppilaitosten oppimateriaalien laadinnan perusteita. Kasvatustieteiden
tutkimuslaitoksen julkaisusarja B. Teoriaa ja käytäntöä 15, 1-47.
Enerstvedt,
R. 1989. The problem of validity in social science. Teoksessa S. Kvale
(toim.) Issues of validity in
qualitative research, 135-173.
Engel, C. 1999. Ei vain menetelmä vaan oppimistapa.
Teoksessa D. Boud & G. Feletti (toim.) Ongelmalähtöinen oppiminen. Uusi
tapa oppia. Helsinki: Terra Cognita, 33-43.
Engeström, Y.
1981a. Johdatusta didaktiikkaan. Julkaisusarja B nro 13. Valtion
koulutuskeskus.
Engeström, Y. 1981b. Mielekäs oppiminen ja opetus.
Julkaisusarja B nro 17. Valtion koulutuskeskus.
Engeström, Y. 1982. Perustietoa opetuksesta. Helsinki:
Valtiovarainministeriö.
Engeström, Y. 1983. Oppimistoiminta ja opetustyö.
Tutkijaliiton julkaisusarja 24. Helsinki.
Engeström, Y. 1984. Orientointi opetuksessa. Julkaisusarja
B 29. Valtion koulutuskeskus.
Enkenberg, J. 2002. Oppimisesta ja opetusmalleista
yliopistokoulutuksessa. Joensuun yliopisto. http://sokl.joensuu.fi/verkkojulkaisut/kipinat/JormaE.htm
23.2.2002.
Entwistle, N.
(toim.). 1990.
Handbook of educational ideas and practices. London: Routledge.
Eskola, J. & Suoranta, J. 1998. Johdatus laadulliseen
tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
Fosnot, C. 1996.
EN-GB">Constructivism: a psychological theory of learning. Teoksessa C.
Fosnot (toim.) Constructivism
theory, perspectives and practice. New York: Teachers college press, 8-33
Foster,
S. Ten principles of learning revised in accordance with cognitive psychology:
with implications for teaching. Educational psychologist 21 (3), 235-243.
Fox, R.
2001. Constructivism examined. Oxford Review of Education 27 (1), 23-35
Friend,
D. 1987. Quantitative methods. London: Longman.
Freinet,
C. 1987. Ihmisten koulu. Helsinki: Elämänkoulu.
Gage, N.
1979. The scientific basis of the art of teaching. New York: teachers college
press.
Gage, N &
Berliner, D. 1988. Educational
psychology. Boston: Houghton Mifflin company.
Garrison,
A. 2001. Restoring the human in humanistic psychology. Journal of humanistic
psychology 41 (4), 91-104.
Giaconia,
R & Hedges, L. 1982. Identifying features of effective open education.
Review of educational research 52 (4), 579-602.
Glasersfeld,
E. 1996. Introduction: Aspects of constructivism. Teoksessa C. Fosnot
(toim.) Constructivism theory,
perspectives and practice. New York: teachers college press, 3-7.
Golding,
L. & Edwards, K. 2002. Evidence-based practice. Nurse Researcher 9 (4),
45-57.
Goodson,
I. 2001. Opetussuunnitelman tekeminen. Esseitä opetussuunnitelman ja
oppiaineen sosiaalisesta rakentumisesta.
EN-GB">Joensuu: Joensuu university press.
Greeno,
J. 1980. Trends in the theory of knowledge for problem solving. Teoksessa
D. Tuma & F. Reif (toim.) Problem
solving and education: Issues in teaching and research, 9-23.
Gröhn, T. 1987. Oppimateriaalin didaktiset ominaisuudet ja
yhteydet oppimistuloksiin. Tutkimus peruskoulun 7. luokan kotitalouden
opetuksesta. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 51.
Grönfors, M. 1982. Kvalitatiiviset kenttätyömenetelmät.
Porvoo, Helsinki, Juva: WSOY.
Grönfors, T. 1996. Suorituskyvyn johtaminen. Miten
paradigmat, vallitsevat teoriat ja sisäiset ajatusprosessimme vaikuttavat. Espoo:
Facile Publishing.
Grönfors, T.
& Roos, T. 1997. Mitä on NLP.
EN-GB">Espoo: Facile Publishing.
Gurova, R. 1981. Pedagogiikka ja muut tieteet. Teoksessa F.
Koroljov & V. Gmurman, (toim.) pedagogiikan perusteet. Tampere: Koy sanan
tie, 176-215.
Haapasalo, L. 2001. Oppiminen tieto ja ongelmanratkaisu.
Joensuu: Medusa.
Hakkarainen, K. & Lonka, K. & Lipponen, L. 2002.
Tutkiva oppiminen. Älykkään toiminnan rajat ja niiden ylittäminen. Porvoo:
WSOY.
Hamm, H.
1997. Tietojenkäsittely ja peruskoulun teknisen työn opetus. Teoksessa
T. Kananoja & J. Kari & M. Parikka (toim.) Teknologiakasvatuksen käytäntöjä.
Oulun ylipisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Opetusmonisteita ja selontekoja
74, 21-28.
Hegel, G.W.F.
1978. Järjen ääni: Historianfilosofian luentojen johdanto. Helsinki:
Gaudeamus.
Hegel, G.W.F. 1994. Oikeusfilosofian pääpiirteet eli
luonnonoikeuden ja valtiotieteen perusteet. Oulu: Pohjoinen.
Hein, I. & Ihanainen, P. & Nieminen, J. 2000. Tunne
verkko. Ote - Opetus & teknologia 8 (1), 5-8.
Hintikka, A-M. 2000. Oppiminen on kokovartalotyötä – välineitä
opettajan työkalupakkiin. Teoksessa A-M. Hintikka (toim.) Erilaisesta oppijasta
erinomaiseksi oppijaksi. Jyväskylä: Gummerus, 189-209.
Hirsjärvi, S. & Huttunen, J. 1997. Johdatus
kasvatustieteeseen. Porvoo, Helsinki, Juva: WSOY.
Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P. 2001.
Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Holloway, S. & Valentine, G. 2001. Cyberkids:
youth identities and communities in an on-line world. London: Routledge.
Huhta,
M. 1997. Apinalle keppi – teknologiaa ammattikielen oppimisympäristöön.
Teoksessa Lehtinen (toim.) Verkkopedagogiikka. Helsinki: Edita, 128-142.
Hung, D.
2002. Metaphorical ideas as mediating artifacts for the social construction of
knowledge: implications from the writings of Dewey and Vygotsky. International
Journal of Instructional Media 29 (2), 197-214.
Huotari, V. 2002. Opetuksen teologiaa ja kristillistä
realismia. Kasvatus 33 (5), 549-551.
Ilmavirta, R. 1995. Toimintamateriaalien käyttö ja
monipuoliset työtavat parantavat oppimista. Teoksessa R. Seppälä (toim.)
Toimi, laske ja ajattele. Helsinki: Opetushallitus, 61-69.
Ilmavirta, R. & Pehkonen, L. 1995. Ongelmanratkaisu
matematiikan opetuksessa. Teoksessa R. Seppälä (toim.) Toimi, laske ja
ajattele. Helsinki: Opetushallitus, 70-73.
Immonen, J. 2001. Kirjeopetuksesta verkko-opiskeluun - etäopetuksen
neljä sukupolvea. Teoksessa J. Matikainen & J. Manninen (toim.)
Aikuiskoulutus verkossa. Tampere: Palmenia kustannus, 15-28.
Inch, S.
2002. The Accidental Constructivist A Mathematician's Discovery. College
teaching 50 (3), 111-113.
Ivie, S.
1998. Ausubel's Learning Theory: An Approach To Teaching Higher Order Thinking
Skills. High school journal. 82 (1), 35-42.
Johnson,
D. & Johnson, R. 1989. Cooperation and competition. Theory and research.
Edina (MN): Interaction Book.
Johnson, D. & Johnson, R. 2002. Yhteistoiminnallinen
ongelmanratkaisu. Teoksessa Sahlberg, P. & Sharan, S. (toim.)
Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki: WSOY, 119-136.
Jonassen, D. 2000.
EN-GB">Computers as mindtools for schools: engaging critical thinking. (2. uud.
lait.) New Jersey: Merrill Prentice Hall.
Julkilausuma. 1991. Teknologian opetus: Kansainvälinen
haaste. Heinola Technology
education conference 11.-16.8.1991.
Juntunen, M. 1987. Aikamme filosofisia suuntauksia.
Teoksessa R. Wilenius & P. Oksala & L. Mehtonen & M. Juntunen
Johdatus filosofiseen ajatteluun. Jyväskylä: Gummerus, 117-152.
Jussila, M. 1975. Eräiden opettajakohtaisten tekijöiden
yhteyksistä oppilaiden koulutuotoksiin. Oulun yliopisto. käyttäytymistieteiden
laitoksen julkaisuja 24.
Juuti, P. 1989. Organisaatiokäyttäytyminen: johtamisen ja
organisaation toiminnan perusteet. Keuruu: Otava.
Jyrkiäinen, P. 1998. Ongelmakeskeinen opetusharjoittelu
ohjaajien, opiskelijoiden ja oppilaiden kokemana. Teoksessa Avoimet oppimisympäristöt
- kehittyvät prosessit. Tampereen yliopisto. Hämeenlinnan normaalikoulun
julkaisuja 6, 13-52.
Järvelä,
S. 1996. Cognitive apprenticeship model in a complex technology-based learning
environment: sosioemotional processes in learning interaction. Joensuun
yliopisto. kasvatustieteellisiä julkaisuja 30.
Järvilehto, T. 1994. Ihminen ja ihmisen ympäristö:
systeemisen psykologian perusteet. Oulu: Kaleva.
Järvinen, E-M. 2001.
EN-GB">Education about and through technology. Faculty of education. University
of Oulu.
Kaasila, R. 1997. Konstruktivismin eri muodot matematiikan
opetuksessa peruskoulun ala-asteella. Lapion yliopisto. Kasvatustieteellisiä
julkaisuja B. Tutkimusraportteja ja selvityksiä 26.
Kagan, S.
& Kagan, M. 2002. Rakenteellinen lähestymistapa. Teoksessa Sahlberg,
P. & Sharan, S. (toim.) Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki:
WSOY, 24-47.
Kananoja, T. 1997. Teknologia opetussuunnitelmassa.
Teoksessa T. Kananoja & J. Kari & M. Parikka (toim.)
Teknologiakasvatuksen käytäntöjä. Oulun ylipisto. Kasvatustieteiden
tiedekunta. Opetusmonisteita ja selontekoja 74, 7-20.
Kangasniemi, E. 2000. Opettajan uskomukset ja
opetusmenetelmät sekä oppilaiden oppimistulokset matematiikassa. Jyväskylän
yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. Tutkimusselosteita 11.
Kant, I. 1922. Ikuiseen rauhaan. Hämeenlinna: Karisto.
Karashima, M & Saito, M. 2001. A
study on the error occurrence and human information processing time influenced
by the fluctuation of working memory resource capacity. International journal of
cognitive ergonomics 5 (2), 91-109.
Kari, J. Luokanopettajan oppikirjasidonnaisuus. Tutkimus
ympäristöopin ja maantiedon opetuksesta peruskoulun ala-asteella. Jyväskylän
yliopisto. Kasvatustieteiden tutkimuslaitoksen julkaisusarja A. Tutkimuksia 14.
Kettunen, P. 1997. Työjärjestys: tutkielmia työn ja
tiedon poliittisesta historiasta. Helsinki: Tutkijaliitto.
Kiiskinen A-L. 1987. Oppimateriaalit didaktisessa
prosessissa. Teoksessa J. Ekola & A. Nuutinen & A-L. Kiiskinen
Ammatillisten oppilaitosten oppimateriaalien laadinnan perusteita.
Kasvatustieteiden tutkimuslaitoksen julkaisusarja B. Teoriaa ja käytäntöä
15, 101-154.
Kimbell.
R. 2000a. Design for Learning. Article and Seminar paper based on article. Kajaani
Kytke 2005 -seminar 28.4.2000.
Kimbell.
R. 2000b. Assessing Technology. Technology Education - from a problem to a
solution. Seminar presentation. Kajaani Kytke 2005 –seminar 28.4.2000.
Kinchin,
I. 2001. If concept mapping is so helpful to learning biology, why aren't we all
doing it?International journal of science education 23 (12), 1257-1269.
Kirk, J.
& Miller, M. 1986. Reliability and validity in qualitative research.
Qualitative methods series 1. Beverly Hills, CA: Sage.
Kiviniemi, K. 1977. Opettajuuden oppimisesta harjoittelun
harhautuksiin. Jyväskylän yliopisto.
Kiviniemi, K. 2000. Johdatus verkkopedagogiikkaan. yes">
Kokkola: Art Print.
Kohonen, V. & Lehtovaara, J. 1990. Äidinkielen ja
englannin kokonaisvaltaisen oppimisen opetuskokeilu ala-asteella: taustaa,
tavoitteita ja tuloksia. Teoksessa V. Kohonen & J. Lehtovaara (toim.) Näkökulmia
kokonaisvaltaiseen oppimiseen 3. Tampereen yliopisto. Opettajankoulutuslaitoksen
julkaisuja A 13, 1-13.
Kohonen, V. 1990. Empiirisiä havaintoja englannin kielen
taitojen kehittymisestä ala-asteen kokeilu- ja vertailuryhmissä. Teoksessa V.
Kohonen & J. Lehtovaara (toim.) Näkökulmia kokonaisvaltaiseen oppimiseen
3. Tampereen yliopisto. Opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja A 13, 64-122.
Kohonen, V. 1990b. Kehittävä arviointi
kokonaisvaltaisessa oppimisessa: pedagogisia mahdollisuuksia ja haasteita.
Teoksessa V. Kohonen & J. Lehtovaara (toim.) Näkökulmia kokonaisvaltaiseen
oppimiseen 3. Tampereen yliopisto. Opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja A 13,
174-221.
Kohonen, V. 2002. Yhteistoiminnallisuus oppimiskulttuurin
muutoksessa. Teoksessa Sahlberg, P. & Sharan, S. (toim.)
Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki: WSOY, 348-366.
Koistinen, K. 1986. Oppimateriaalin didaktinen analyysi.
Helsinki: Orienta-Konsultit oy.
Kolb, D.
1984. Experiential learning. Experience as the source of learning and
development. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.
Korpinen, E. 1982. Sanallisen arvioinnin sekä kodin ja
koulun yhteistyökokeilun vaikutukset oppilaiden oppimistuloksiin. Jyväskylän
yliopisto. Kasvatustieteiden tutkimuslaitoksen julkaisuja 319.
Korpinen, M. & Pollari, J. Yhteistoiminnallinen
oppiminen. Tie tuloksiin. Porvoo, Helsinki, Juva: WSOY.
Koskenniemi, M. & yes">
Komulainen, E. 1983. Oppimateriaali ja opetustapahtuma. Kouluhallitus.
Kokeilu ja tutkimustoimisto. Tutkimusselosteita 45.
Kuhn, T. 1994. Tieteellisten vallankumousten rakenne. Helsinki:
WSOY.
Kuriloff,
P. If John Dewey were alive today, he'd be a webhead. Chronicle of higher
education 46 (34), 72-73.
Kuusisto, J. 1989. Oppimateriaalit peruskoulun ala- ja yläasteella
1988. Kasvatustieteiden tutkimuslaitoksen julkaisusarja A. Tutkimuksia 26.
Laine, T. 1998. Avoimet oppimisympäristöt - aktiivinen
oppiminen. Teoksessa Avoimet oppimisympäristöt - kehittyvät prosessit.
Tampereen yliopisto. Hämeenlinnan normaalikoulun julkaisuja 6, 53-66.
Laine, K. 1999. "Tunti vain". Oppituntitila ja
nuorten oppimiskokemukset. Teoksessa T. Tolonen (toim.) Suomalainen koulu ja
kulttuuri. Tampere: Vastapaino, 115-134.
Leahey, T. 1994.
EN-GB">A history of modern psychology, Englewood Cliffs: Prentice-Hall
International.
Lehtinen, E. 1983. Yhteissuunnittelu ja oppilasryhmien
ongelmanratkaisuvalmiuksien kehittyminen. Turun yliopisto. Kasvatustieteiden
tiedekunta. Julkaisusarja A 98.
Lehtinen, E. 1997. Tietoyhteiskunnan haasteet ja
mahdollisuudet oppimiselle. Teoksessa Lehtinen (toim.) Verkkopedagogiikka.
Helsinki: Edita, 12-40.
Lehtonen,
M. 2002. Network-based mental tools in technology education. Kasvatustieteen
päivien esitys. Lapin yliopisto. 21.11.2002 - 22.11.2002.
Leinonen, J. 2002. Ymmärtäminen – jäsentynyttä tietämistä.
Kasvatus 33 (5), 475-483.
Leinonen, M. 2001. Elinikäisen oppimisen idea J.A yes">
Comeniuksen pansofisessa ajattelussa. Teoksessa R. Huhmarniemi & S.
Skinnari & J. Tähtinen (toim.) Platonista transmodernismiin. Turku: Suomen
kasvatustieteellinen seura, 103-132.
Levävaara, H. 1997. Opettajan ja oppilaan käsitysten
kohtaaminen: avoin tutkimus peruskoulun valo-opin opetuksesta. Helsingin
yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 174.
Llorente, J. C. 1996.
EN-GB">Problem solving and constitution of knowledge at work. University of
Helsinki. Department of education. Research bulletin 92.
Locke,
J. n. 1900?. Conduct of the understanding. Essays, moral, economical and
political by Bacon. F. London: J. F. Dove.
Lonka, K. 2000. Jokainen meistä on erilainen oppija –
siksi uudet oppimismenetelmät toimivat. Teoksessa A-M. Hintikka (toim.)
Erilaisesta oppijasta erinomaiseksi oppijaksi. Jyväskylä: Gummerus, 26-37.
Lucarelli, S. & Menotti, R. 2002. No-Constructivists'
Land: International Relations in Italy in the 1990s. Journal of International
Relations & Development 5 (2), 114-142.
Lunenberg,
F. 1998. Constructivism and technology: Instructional designs for succesful
education reform. Journal of Instructional Psychology 25 (2), 75-81.
Luoma, M. 1990. Länsimaiden kaksi uskontoa: kristinusko ja
rationalismi. Porvoo, Helsinki, Juva: WSOY.
MacKinnon,
A. & Scarff-Seatter, C. 1997. Constructivism: contractions and conclusion in
teacher education. Teoksessa V. Richardson (toim.) Constructivist
teacher education: building new understandings. London: Falmer press, 38-55.
Malkova, S. 1981. Pragmatismin pedagogiikka. Teoksessa F.
Koroljov & V. Gmurman (toim.) Pedagogiikan perusteet. Tampere: Koy sanan
tie, 265-276.
Marton, F.
& Dahlgren, L. & Svensson, L. & Säljö, R. 1980. Oppimisen
ohjaaminen. Espoo: Weilin+Göös.
Marttunen, M. 1997. Vuorovaikutus sähköpostiopiskelussa
yliopisto-opinnoissa. Teoksessa Lehtinen (toim.) Verkkopedagogiikka. Helsinki:
Edita, 112-127.
Matikainen, J. 2001. Tietoverkkojen käytön
sosiaalipsykologiaa. Teoksessa J. Matikainen & J. Manninen (toim.)
Aikuiskoulutus verkossa. Tampere: Palmenia kustannus, 43-60.
Mehtäläinen, J. 1993. Oppimisympäristö ajattelun kehittämisessä.
Teoksessa E. Kangasniemi & R. Konttinen (toim.) Lue, etsi, tutki: tutkittua
tietoa koulun kehittämisestä. Porvoo, Helsinki, Juva: WSOY, 94-113.
Meri, M. 1992. Miten piilo-opetussuunnitelma toteutuu.
Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 104.
Miettinen, R. 1984. Kognitiivisen oppimisnäkemyksen
tausta. Valtion koulutuskeskus. Julkaisusarja B 24.
Miettinen,
R. 2000. The concept of experiential learning and John Dewey's theory of
reflective thought and action. International journal of lifelong education 19
(1), 54-72.
Moll, L.
& Whitmore, K. 1998. Vygotsky in classroom practice: moving from individual
transmission to social transaction. Teoksessa D. Faulker & K. Littleton
& M. Woodhead (toim.) Learning relationships in the classroom, 131-155.
Montessori, M. 1967. Lapsen salaisuus. Porvoo, Helsinki:
WSOY.
Moshman,
D. 1982. Exogenous, endogenous, and dialectical constructivism. Developmental
Review 2, 371-384.
Myllymäki,
I & Rukajärvi-Saarela, M. 1997. Teknologiaopetuskokeilu Kokkolan
Koivuhaan ala-asteen 2B- ja 5B-luokilla. Teoksessa T. Kananoja & J. Kari
& M. Parikka (toim.) Teknologiakasvatuksen käytäntöjä. Oulun ylipisto.
Kasvatustieteiden tiedekunta. Opetusmonisteita ja selontekoja 74, 29-48.
Määttä, K. 1984. Oppimateriaalin käyttö ja valinta.
Lapin korkeakoulun kasvatustieteiden osaston julkaisuja. Sarja C.
Opintojulkaisuja 4.
Niskanen, K. 1997. Miksi kasvatuksen teoria ja käytäntö
eivät kohtaa opettajankoulutuksessa? Teoksessa J. Eskola (toim.) Reflektio,
realismi ja konstruktionismi. Lapin yliopisto. Kasvatustieteellisiä julkaisuja
C 15, 111-130.
Nikkonen, M. & Janhonen, S. & Juntunen, A. 2001.
Hoitokulttuurin tutkimuksesta: Etnografia hoitotieteellisessä tutkimuksessa.
Teoksessa S. Janhonen & M. Nikkonen (toim.) Laadulliset tutkimusmenetelmät
hoitotieteessä, 44-80.
Niskanen, K. 1991. Tietokoneen opetuskäytön yhteys luokan
sosiaalis-affektiiviseen ilmastoon. Lapin yliopisto. Kasvatustieteellisiä
julkaisuja C 9.
Novak,
J. & Gowin, D. 1998. Opi oppimaan. Helsinki: Gaudeamus.
Oksala, P. 1987. Tieto ja todellisuus. Teoksessa R.
Wilenius & P. Oksala & L. Mehtonen & M. Juntunen Johdatus
filosofiseen ajatteluun. Jyväskylä: Gummerus, 41-92.
Olkinuora, E. 1979. Oppimisen ja opiskelun mielekkyys.
Katsaus kirjallisuuteen ja lähtökohtiin sekä tutkimusprojektin esittely. Jyväskylän
yliopisto. Kasvatustieteiden tutkimuslaitos. Selosteita ja tiedotteita 121.
Olkinuora, E. 1983. Oppimisen ja opiskelun mielekkyydestä
peruskoulun päätösvaiheessa. Empiirisiä tuloksia. Turun yliopisto.
Kasvatustieteiden tiedekunta. Julkaisusarja A:91.
Olkinuora, E. & Mattila, E. 2001. Oppilaan koulutyön
mielekkyyden ja koulujen kasvatustoiminnan edellytysten arviointia. Teoksessa E.
Olkinuora & E. Mattila (toim.) Miten menee peruskoulussa. Kasvatuksen ja
oppimisen edellytysten tarkastelua Turun kouluissa. Turun
yliopistonkasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja A:195, 17-54.
Opetussuunnitelman perusteet vuosiluokille 3-9 ja
perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet vuosiluokille 1-2. 2003. Helsinki:
Opetushallitus. http://www.opetushallitus.fi/pageLast.asp?path=1;17627;5238;6094;14939
23.4.2003.
Patton,
M. 1990. Qualitative evaluation and research methods. Newbury Park (CA): Sage.
Pehkonen, L. 1995. Oppilasarviointi muutoksessa. Teoksessa
R. Seppälä (toim.) Toimi, laske ja ajattele. Helsinki: Opetushallitus, 45-49.
Perkins D. 1986.
EN-GB">Knowledge as design. Hillsdale
NJ: Erlbaum.
Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet. 1994. Helsinki:
Opetushallitus.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2002.
Vuosiluokat 1-2. Helsinki: Opetushallitus.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden valmistelu.
2002. Opetushallitus: Koulutuksen kehittäminen. http://www.oph.fi/page.asp?path=1;443;5238;7954
17.10.2002.
Piaget, J. 1988. Lapsi maailmansa rakentajana, Juva: WSOY.
Piaget, J.
& Inhelder, B. 1977. Lapsen psykologia. Jyväskylä: Gummerus.
Pietilä, A. 2002. Luokanopettajaopiskelijoiden
matematiikkakuva. Matematiikkakokemukset matematiikkakuvan muodostajina.
Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 238.
Piipari, M. 1998. Avoimet oppimisympäristöt. Teoksessa
Avoimet oppimisympäristöt - kehittyvät prosessit. Tampereen yliopisto. Hämeenlinnan
normaalikoulun julkaisuja 6, 3-11.
Pirttiniemi, J. 2000. Koulukokemukset ja koulutusratkaisut.
Peruskoulun vaikuttavuuden tarkastelu oppilasnäkökulmasta. Helsingin
yliopisto. Kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 168.
Polya,
G. yes"> 1973. How to solve it. A new
aspect of mathematical method. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Popper, K. 1995. Arvauksia ja kumoamisia. Helsinki:
Gaudeamus.
Puolimatka, T. 1997. Opetusta vai indoktrinaatiota?: valta
ja manipulaatio opetuksessa. Helsinki: Kirjayhtymä.
Puolimatka, T. 2002a. Opetuksen teoria. Konstruktivismista
realismiin. Vammala: Tammi.
Puolimatka, T. 2002b. Kvalitatiivisen tutkimuksen
luotettavuus ja totuusteoriat. Kasvatus 33 (5), 466-474.
Raivola, R. 1989. Opettajan ammatin historia: opettajuus ja
professionalismi. Tampereen yliopisto. Kasvatustieteen laitos. Tutkimusraportti
A 44.
Rauhala, L. 1991. Humanistinen psykologia. Helsinki:
Yliopistopaino.
Raulamo, M. 1988. Elämyksellinen aines ala-asteen
opetuksessa. Teoksessa V. Kohonen & J. Lehtovaara (toim.) Näkökulmia
kokonaisvaltaiseen oppimiseen 2. Tampereen opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja
A 10, 5-33.
Rauste – von
Wright, R. 1997. Opettaja tienhaarassa, konstruktivismia käytännössä.
Jyväskylä: Atena.
Rauste-von
Wright & von Wright. 1996. Oppiminen ja koulutus. Porvoo, Helsinki,
Juva: WSOY.
Resnic,
M. & Ocko, S. 2002. LEGO/Logo: Learning Through and About Design. Campridge yes">
Epistemology and Learning Group. http://www.ed.uiuc.edu/courses/EdPsy490AZ-Sp96/K12-Technology/Resnick-Ocko/
23.2.2002.
Richardson,
V. 1997. Constructivist teaching and teacher education: theory and practice. Teoksessa
V. Richardson (toim.) Constructivist
teacher education: building new understandings. London: Falmer press, 3-15.
Ronkainen, S. 1999. Ajan ja paikan merkitsemät:
subjektiviteetti, tieto ja toimijuus. Helsinki: Gaudeamus.
Ross, B. 1999. yes"> Kohti
ongelmalähtöisen opetussuunnitelman kehystä. yes">
Teoksessa D. Boud & G. Feletti (toim.) Ongelmalähtöinen oppiminen.
Uusi tapa oppia. Helsinki: Terra Cognita, 44-52.
Rowland,
S. 1984. The enquiring classroom. An introduction to children’s learning.
London: Falmer press.
Ruokamo, H. 2000. Matemaattinen lahjakkuus ja
matemaattisten sanallisten ongelmanratkaisutaitojen kehittyminen
teknologiaperustaisessa oppimisympäristössä. Helsingin yliopisto.
Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 212.
Ruokamo, H. 2002. Oppimisprosessin ja oppimisympäristöjen
arviointi. Uudet oppimisympäristöt opettajan työssä (UOT). Lapin läänin
korkea-asteen opetusmenetelmien kehittämishanke 3.10.2002. Lapin yliopisto.
Ryhmätyön käyttö koulutuksessa. 1981. Julkaisusarja A
n:o 2. Helsinki: Valtion koulutuskeskus.
Saariluoma,
P. 1985. Essays on the foundation of cognitive psychology. University of
Joensuu. Publications in social sciences 4.
Sahlberg, P. 1996. Kuka auttaisi opettajaa? Postmoderni näkemys
opetuksen muutokseen yhden kehittämisprojektin valossa. Jyväskylän
yliopisto. Educational psychology social research 119.
Sahlberg, P. 1991. Induktiivinen ajattelu. Luokitteluun
perustuva käsitteen omaksuminen. Teoksessa P. Sahlberg (toim.) Luonnontieteiden
opetuksen työtapoja. Helsinki: kouluhallitus, 71-78, 79-96.
Sahlberg, P. & Meisalo, V. & Lavonen, J. &
Kolari, M. 1993. Luova ongelmanratkaisu koulussa. Helsinki: Opetushallitus.
Salmi, H. 1993.
EN-GB">Science centre education, motivation and learning in informal education.
University of Helsinki. Department of teachers education. Research reports 119.
Salner,
M. 1989. Validity in human science research. Teoksessa S. Kvale (toim.) Issues
of validity in qualitative research, 47-72.
Sanday, P. 1989. The ethnographic paradigm(s). Teoksessa J.
Van Maanen (toim.) Qualitative
methodology. Newbury Park (CA): Sage, 19-36.
Sava, I. 1997. Taito, ilmaisu, ajattelu arvioinnin
kohteena. Teoksessa Ritva Jakku-Sihvonen (toim.) Onnistuuko oppiminen -
oppimistuloksien ja opetuksen laadun arviointiperusteita peruskoulussa ja
lukiossa. Helsinki: Opetushallitus, 253-275.
Seinelä, K. 1987. Kokeellis-induktiivisen menetelmän
toimivuus lukion ensimmäisen luokan fysiikan opetuksessa. Helsingin yliopisto.
Opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 47.
Seligman, M. 1992. Optimistin käsikirja. Helsinki: Otava.
Seligman, M. & Csikszentmihalyi, M. 2000. Positive
Psychology. American Psychologist 55 (1), 5-14.
Seppälä, R. 1995. Matematiikan opetuksen kehittämisestä.
Mihin matematiikan opetus tähtää peruskoulun ala-asteella. Teoksessa R. Seppälä
(toim.) Toimi, laske ja ajattele. Helsinki: Opetushallitus, 7-12, 13-19.
Shachar, H. & Sharan, S. Yhteistoiminnallinen oppiminen
ja koulun organisaatio. Teoksessa Sahlberg, P. & Sharan, S. (toim.)
Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki: WSOY, 328-347.
Shalit,
B. 1982. Perceived perceptual organization and coping with military demands.
Stress and anxiety, vol. 8, 189-194.
Sharan,
Y. & Sharan, S. 2002. Ryhmätutkimus. Teoksessa Sahlberg, P. &
Sharan, S. (toim.) Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki:
WSOY, 155-174.
Sharp,
J. & Adams, B. 2002. Children's constructions of knowledge for fraction
division after solving realistic problems. Journal of educational research 95
(6), 333-347.
Silkelä, R. 1999. Persoonallisesti merkittävät
oppimiskokemukset. Tutkimus luokanopettajaksi opiskelevien oppimiskokemuksista.
Joensuun yliopisto. Kasvatustieteellisiä julkaisuja 52.
Simon,
H. 1980. Problem solving and education. Teoksessa D. Tuma & F. Reif
(toim.) Problem solving and
education: Issues in teaching and research, 81-96.
Skinner, B. 1974. Mikä ihmistä ohjaa. Porvoo:
WSOY.
Skinner,
B. 1965. Science and human behavior. New York: Macmillan Publishing co.
Slavin,
R. 1990. Students team learning in mathematics. Teoksessa N. Davidson
(toim.) Cooperative learning
in mathematics. Menlo Park (CA) : Addison-Wesley, 69-102.
Slavin,
R. 2002. Tiimioppiminen ryhmässä. Teoksessa Sahlberg, P. & Sharan,
S. (toim.) Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki: WSOY, 48-65.
Steiner, R. 1983. Lapsen kasvatus hengentieteen kannalta.
Helsinki: Suomen antroposofinen liitto.
Strorbom,
J.1986. Den osynliga pedagogiken och den dolda läroplanen. Kasvatus 17
(5), 372-376.
Sutinen, E. 1992. Innostumisesta ja epävarmuudesta uuden
etsintään. Oppilaat opetusohjelmaa luomassa. Opetushallituksen julkaisusarjat.
Kehittämissarja 2.
Sylvester, R. 1994. How emotions affect learning. Educational
Leadership 52 (2), 60-65.
Taba, H.
1962. Curriculum development: theory and practice. New York: Harcourt Brace
Jovanovich.
Takala, P. 1991. Työtavat ja koulun sisäinen kehittäminen.
Teoksessa P. Sahlberg (toim.) Luonnontieteiden opetuksen työtapoja. Helsinki:
kouluhallitus, 233-234.
Taylor,
E. 2001. Positive psychology and humanistic psychology: a reply to Seligman.
Journal of humanistic psychology 41 (1), 13-29.
Tella, S. & Vahtivuori, S. & Vuorento, A. &
Wager, P. & Oksanen, U. 2001. Verkko opetuksessa – opettaja verkossa.
Helsinki: Edita.
Tietoyhteiskunnan rakenteet oppilaitoksissa – vuoden 2000
kartoitusten tulokset. 2001. Opetusministeriön työryhmien muistioita 13.
Tiusanen, T. 2002.
EN-GB">Improving innovative thinking in technology education. Teoksessa
E-M. Järvinen & M. Lindh & E. Sääskilahti & J. Twyford (toim.) Technology
education in practice. Oulun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta.
Selosteita ja katsauksia 4, 52-56.
Toivonen, V. 1998. Ajattelun kehittämistä teknologiaympäristössä
- normaalikoulun haitek-projekti. Teoksessa Avoimet oppimisympäristöt -
kehittyvät prosessit. Tampereen yliopisto. Hämeenlinnan normaalikoulun
julkaisuja 6, 67-81.
Tornberg, A. 1994. Ajattelen, olen siis opettaja. Opetustyön
sisäiset rakenteet opettajan ajattelun ja reflektiivisen ajattelun näkökulmasta.
Lapin yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Lisensiaatintyö.
Tschudi,
F. 1989. Do qualitative and quantitative methods require different approaches to
validity? Teoksessa S. Kvale (toim.)
EN-GB">Issues of validity in qualitative research, 109-134.
Twyford,
J. 2002. Design awareness and capability - a case study of design and designing
in design and technology (D&T) education. Teoksessa E-M. Järvinen
& M. Lindh & E. Sääskilahti & J. Twyford (toim.) Technology
education in practice. Oulun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta.
Selosteita ja katsauksia 4, 120-129.
Tynjälä, P. 1999. Oppiminen tiedon rakentamisena.
Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. Tampere: Kirjayhtymä.
Tähtinen, J. 2001. Ellen Key – uuden kodin,
lastenkasvatuksen, koulun ja yhteiskunnan asianajaja. Teoksessa R. Huhmarniemi
& S. Skinnari & J. Tähtinen (toim.) Platonista transmodernismiin.
Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, yes"> 321-352.
Uljens,
M. School didactics and learning: a school didactic model framing an analysis of
pedagogical implications of learning theory. Hove: Psychology Press.
Uuskikylä, K. & Kansanen, P. 1988. Opetussuunnitelman
toteutuminen. Oppilaiden tyytyväisyys oppiaineisiin, opetusmuotoihin ja kouluelämään
peruskoulun ala-asteella. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Tutkimuksia 66.
Vadeboncoeur, J. 1997.
EN-GB">Child Development and the purpose of education: a historical context for
constructivism in teacher education. Teoksesta V. Richardson (toim.) Constructivist
teacher education: building new understandings, 15-37.
de Vaus, D.
1986. Surveys in
social research. Contemporary social research 11. London: George Allen &
Unwin.
Vonk, J. &
Schras, G.A. 1986. From
beginning to experienced teacher: a study on the professional development of
teachers during their first four years of service. ATEE,
konferenssiesitelmä Toulousessa.
von Wehrt, S.
1993. Näkökulmia arvoista koulun oman opetussuunnitelman perustana.
Lapin yliopisto. Kasvatustieteellisiä julkaisuja C. Katsauksia ja puheenvuoroja
3.
von
Wright, J. 1993. Oppimiskäsitysten historiaa ja pedagogisia seurauksia.
Helsinki: Opetushallitus.
Vygotsky, L.S.
1978. Mind in society.
The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard
University Press.
Välijärvi, J. & Linnakylä, P. & Kupari, P. &
Reinikainen, P. & Malin, A. & Puhakka, E. 2001. Suomen tulevaisuuden
osaajat. 15-vuotiaiden nuorten lukutaito sekä matematiikan ja luonnontieteiden
osaaminen kansainvälisessä vertailussa. Jyväskylä: Koulutuksen
tutkimuslaitos.
Väyrynen, K. 2001. Kasvatus ja yhteiskunta Hegelin
pedagogiikassa. Teoksessa R. Huhmarniemi & S. Skinnari & J. Tähtinen
(toim.) Platonista transmodernismiin. Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura,
263-276.
Wade, S. &
Hammick, M. 1999. Action
learning circles: action learning in theory and practice. Teaching in higher
education 4 (2), 163-178.
Wheeler,
S. 2001. Information and communication technologies and the changing role of the
teacher. Journal of educational media 26 (1).
Zetterber, S (toim.). 1988. Maailmanhistorian pikkujättiläinen.
Porvoo, Helsinki, Juva: WSOY
Åhlberg, M. 1990. Käsitekarttatekniikka ja muut vastaavat
graafiset tiedonesittämistekniikat opettajan ja oppilaiden työvälineinä.
Joensuun yliopisto. Kasvatustieteellisen tiedekunnan tutkimuksia 30.