KOHTI MIELEKÄSTÄ, TEHOKASTA JA
MONIPUOLISTA OPPIMISTA. Tutkimus opetuksen
kehittämisestä.
1. TUTKIMUKSEN TARKOITUS
Opettajantyö on ollut murroksessa jo 1980-luvulta lähtien, kun jälkiempiristiset vaikutukset alkoivat
hiipua. Tällöin
kognitiivis-konstruktivistisia ajatuksia lähdettiin vähitellen kokeilemaan
opetuskäytössä. Vuoden 1994 opetussuunnitelma ajoi läpi laajemmin opetuksen
kehittämisen ideologiaa, ja tuleva, osin jo toteutunut
opetussuunnitelmauudistus on kiinteästi kiinni tutkivassa sekä yksilöllisessä
oppimisessa. Oppiainerajoja poistetaan aineintegraatiota painottaen ja
ainekohtaiset tuntijaot, opetuksen määrärahat, oppimistulokset ja
palkkakysymykset ovat herättäneet keskustelua ja ihmetystä. Yhteiskunnan
postmoderni muutos luo paineita opetuksen taholla. Muuttuva opettajakuva ja
opetustavat, yhdistyvät oppiaineet, kokonaisopetus ja kehittyvä
tietotekniikka, joka tuo tiedon yhä lähemmäksi jokaista ihmistä, kohdistavat
uusia vaatimuksia opetukseen. Kehityksen mukana on pysyttävä ja annettava
oppilaille mahdollisuuksia selvitä tulevaisuuden yhteiskunnassa.
Itse aloin kiinnostua konstruktivistisen vallankumouksen
tarjoamista mahdollisuuksista opetuksen reformissa heti kuullessani siitä.
Opinnäytteessäni halusin pureutua juuri opetuksen uusista tavoitteista lähteviin
haasteellisiin vaatimuksiin, ja perehtyä teoreettisen lähestymisen kautta
niihin mahdollisuuksin, mitä voimme luoda käytännön opetukseen. Vaikka
viralliset suunnitelmat ovat hyvin selkeät ja teorioista niiden takana löytää
helposti tietoa, ei käytännön toteutuminen ole itsestään selvää.
Resurssipula on koulutuksen jatkuva ongelma, joka estää vaadittavan
kehityksen. Se ei ole kuitenkaan ainoa haitta, sillä opettajien syvään
uurtuneet käsitykset voivat kilpailla piilo-opetussuunnitelmana virallisen
opetussuunnitelman rinnalla.
Jo tutkimuksen teoriaosuus on itsessään tärkeä, sillä
sen tarkoitus on osaltaan kehittää opetusta, ja tarkastella kuinka
opetussuunnitelmallisiin tavoitteisiin voidaan päästä. Teorian yhteydessä
laadin menetelmällisiä ratkaisuja empiriaan liittyen, ja pyrin vastaamaan
opetukseen kohdistettuihin haasteisiin. Tämän johdosta tutkimusongelman esittäminen
on ajankohtaista jo tässä yhteydessä:
-
Miten vastata käytännön opetustyössä
opetussuunnitelmien (1994, 2003), oppilaiden ja opetusteorioiden mukaisiin
vaatimuksiin opetuksen luonnetta ja sen moninaisia yleistavoitteita kohtaan?
Opinnäytteen aihe ei ole täysin yksiselitteinen, vaan
opetuksen lähtökohdissa on luonnollisesti otettava huomioon valtakunnallinen
opetussuunnitelma. Lähden pohtimaan sen luomia tavoitteita opetuksen kehittämiselle
suhteessa oppilaiden omiin käsityksiin mielekkäästä oppimisesta. Näiden
kaksitahoisten vaatimusten kautta pyrin selvittämään mitkä opetus- ja
oppimisteoreettiset viitekehykset tarjoavat parhaimmat mahdollisuudet
moninaisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Vaikka pohjateoria tuntuisi
teoreettisesti toimivalta, niin sen käytännön toteutusarvo voi olla
kyseenalainen. Tämän johdosta tutkimuksen päämääräksi nousee kysymys
kuinka vastata suunnitelmallisiin tavoitteisiin käytännön opetustyössä
erilaisten opetusmenetelmien avulla. Entä kuinka synnyttää opettajissa halua
kehittää opetustyötä? Mitkä opetusteoriat tarjoavat mahdollisuuden sekä
opettajantyön kehittämiseen, että oppilaiden valmiuksien parantamiseen
suhteessa nykyajan yhteiskunnan nopeaan muuttumiseen ja yksilölliseen
oppimiseen? Erityistä huomiota tulen osoittamaan konstruktivismia kohtaan ja
pohtimaan sen sopivuutta opetukseen.
Näin tutkimuksen jäsentyneiksi tavoitteiksi voisi
asettaa:
1. Tutkia
konstruktivismin ja muiden oppimistavoitteistoa tukevien teorioiden ja
sovellusten toimivuutta ja toteutumista
käytännössä
2. Laatia sen pohjalta opetusmateriaali
opetusjakson toteuttamista varten.
3. Toteuttaa opetussovellus käytännössä
4. Arvioida sen toimivuutta ja
vaikutuksia.
Opinnäytteen kohdasta kaksi alkaen lähden purkamaan
opetuksen tavoitteistoa ja peilaamaan niitä oppilaiden opetukseen kohdistamiin
vaatimuksiin. Tässä yhteydessä aloitetaan opetusmateriaalin laatiminen
kyseisistä näkökulmista lähtien, jolloin käytännön tasolla pyritään
vastaamaan monipuoliseen tavoitekenttään. Tarkoituksena on laatia tutkimis-,
suunnittelu- ja rakennusprojekti, opetussovellus, jossa yhdistyy vastaukset
teorian, opetussuunnitelmien ja oppilaiden vaatimuksiin opetuksen suhteen. Koska
kehityksen esteenä voi olla opettajien piilo-opetussuunnitelmalliset käsitykset,
on välttämätöntä tarkastella myös niitä, ja siten oppimisteorioiden
paradigmaattista kehitystä.
Teoreettisen tarkastelun edetessä hahmotellaan synteesiä
opetussuunnitelmaan sopivien opetusteorioiden kautta, pitäen mielessä myös
oppilaiden vaatimukset. Koska konstruktivistinen malli kattaa hyvin tavoitekentän,
on se jaoteltu opetusmetodologisiin osiin, joiden puolia käytetään hyväksi
menetelmällisen opetusmateriaalin rakentamisessa. Materiaalin toimivuutta
tarkastellaan oppilasryhmän soveltaessa sitä käytännössä, mitaten
edistymistä ja tavoitteisiin pääsemistä niin laadullisin, kuin määrällisinkin
mittarein.
Menetelmällisen opetuspaketin idea on yhdistää
toimintamuotoja monipuolisesti, ja integroida oppiaineita, jolloin on
mahdollista saavuttaa monikanavaisuutta erilaisten oppijoiden tueksi. Näin sen
on tarkoitus vastata ja palvella oppimisen tavoitteita, moninaisia vaatimuksia
ja hyväksikäyttää tarkasteltuja teoriakenttiä opetuksen kehittämiseksi
oppilasnäkökulmasta. Esimerkkinä tulen käyttämään teknologiakasvatuksen
ja luonnontieteiden periaatteita, mutta opetuspaketin merkitys on siinä, että
sitä voi varioiden hyödyntää missä tahansa oppiaineessa. Menetelmälliset lähestymistavat
sopivat hyvin eri tyyppisiin aihesisältöihin. Toimivuuden testaamisen kautta
tarkastelen opetusmateriaalin ongelma- ja kehityskohtia paremman lopputuloksen
saavuttamiseksi. Näin pyrin vastaamaan tavoite- ja teoriatarkastelun kautta käytännön
opetustyön kehittämisen vaatimuksiin laatimalla toimivaa opetusratkaisua.
Kyseessä on siten konstruktivismin mukainen tutkivan oppimisen projekti joka
mukautuu huomioimaan myös teknologiakasvatuksen erityistarpeita ja vaatimuksia.
Tutkimusongelma ja tutkimuksen päämäärät vaativat
laajaa tarkastelua, sillä ideana on pureutua syvälle oppimisen luoteeseen ja
tavoitteisiin. Suppeampi teoreettis-empiirinen lähestyminen ei kykenisi
vastaamaan yhtä kattavasti asetettuihin vaatimuksiin, sillä
opetussuunnitelmallinen kehitystyö oppimisen näkökulmasta on perustavaa
laatua olevaa kokonaistutkimusta. Tavoite ei ole aivan yksinkertainen, sillä
opettajan toiminnassa on suuria haasteita hänen tasapainoillessaan
opetussuunnitelmallisten oppimistavoitteiden, mielekkyyden, yksilöllisyyden ja
ajattelun kehittämisen keskellä. Opettaminen nykypäivänä vaatii erityisen
suuria ammatillisia valmiuksia, hyvää tieto- ja taitopohjaa opetuksen ja
psykologian teorioista ja monipuolista aineenhallintaa, jotta kaikkiin
tavoitteisiin olisi mahdollista päästä. Tutkielma saakin lievän
koulutuspoliittisen luonteen, siinä mielessä että se liittyy postmoderniin
kritiikkiin opetusta kohtaan.
Laadittu opetusmateriaali on nähtävissä liitteenä (liite
1) ja sen laatimisen vaiheet nähdään opinnäytteen edetessä
teoriakohtaisesti. Materiaalin alussa selostetaan sen yleinen idea,
sovellettavuus, taustatietoa opettajalle sekä käytettävän suunnittelu- ja
tutkimusmateriaalin vaihtoehtoja. Tämän jälkeen edetään projektin
vaiheittaiseen prosessin kuvaukseen ideatasolla aina työn taustoituksesta työnantoon,
suunnittelutyöskentelyyn, tutkimistoimintaan ja edelleen tuotteen
rakentamiseen, loppuarviointiin ja koonteihin. Koska tutkimusmenetelmiä oli
triangulaation periaatteiden mukaisesti useita, tuloksiakin tuli siten varsin
kattavasti. Tämän johdosta tulosten laajempi käsittely on erotettu selkeästi
omaksi osakseen.