|
|
Johdanto-osiossa pohditaan opintojakson lähtökohtia. Sen
tavoitteena on avata pohjoisen eri merkityksiä. Johdanto-tehtävän tavoitteena on saada opiskelija
pohtimaan Kaltio-lehdessä julkaistujen Minun Pohjoiseni
-kolumnien kautta omaa suhdettaan pohjoiseen.
”Vaikka me suomalaiset asumme yhdessä
pienessä maassa, joka kokonaisuudessaan luokitellaan
pohjolaksi, en silti voisi kuvitellakaan, että
Etelä-Suomessa asuva ihminen ikinä voisi tajuta
pohjoisen rumuutta.” (Hanna
Hauru)
”Olen ylpeä joka kerta, kun sanon, että
olen kotoisin Pellosta ja että äidinkieleni on murre,
jota siellä puhutaan” (Maria Peura)
Tämän kurssin
tarkoituksena on kiinnittää naistutkimuksen
opiskelijoiden huomiota paikallisuuden ja sukupuolen
välisiin suhteisiin: miten suomalainen
sukupuolikulttuuri ja naiseus rakentuvat pohjoisen
elämänkäytännön kontekstissa. Pohjoisen tarkastelulle on
vähintään kaksi perustelua. Ensinnäkin naistutkimuksen
tuottama tieto suomalaisesta kulttuurista ei ole
nostanut esille pohjoista alueena ja kulttuurina.
Pääsääntöisesti tutkimus on keskittynyt kaupunkilaiseen
ja eteläsuomalaiseen naiseuteen, jota on suhteutettu
lähinnä eurooppalaiseen ja amerikkalaiseen
tutkimustietoon.
Toiseksi sukupuolta
koskevat kysymykset ovat pohjoista koskevassa
tutkimuksessa marginaalisessa asemassa. Pohjois-Suomessa
alueellinen, taloudellinen ja kulttuurinen tasa-arvo
ovat olleet keskeisessä asemassa, määrittäähän Pohjoista
Suomea muuttotappio ja taloudellinen ahdinko, kuten
Markus Drake (2003) Kaltio-lehden kolumnissa kirjoittaa.
Eriarvoisuus on Pohjois-Suomessa liitetty
etelä–pohjoinen -asetelmaan ja sen tuottamaan
taloudelliseen, teolliseen ja teknologiseen
jälkeenjääneisyyteen. Sukupuolten välinen eriarvoisuus
on jäänyt muiden eriarvoistavien tekijöiden varjoon
vähämerkityksisenä tai kokonaan turhana puheenaiheena.
Tämä on ymmärrettävää sikäli, että Suomen koko
yhteiskuntaelämässä virallinen ideologia korostaa
sukupuolineutraaliutta ja naisten ja miesten välistä
tasa-arvoa.
Sukupuolen, paikan
ja tilan välisiä suhteita voidaan tarkastella
erilaisista näkökulmista. On mahdollista miettiä
naisille Pohjoisessa varattuja tiloja. Minkälaisia
toiminnan tiloja naisille tarjoutuu, mitkä identiteetin
muodot ja positiot ovat naisille toivottavia ja
mahdollisia? Tällöin pohditaan naisten konkreettisia
identiteettejä esimerkiksi äiteinä, vaimoina ja
yhteiskunnallisina toimijoina. Painopiste on tällöin
naiseudessa ja naisissa sekä empiirisen tutkimuksen
tuottamassa tiedossa.
Toiseksi sukupuolen
ja paikallisuuden suhdetta voidaan lähestyä
tarkastelemalla sukupuolen ja pohjoisen metaforisia
merkityksiä. Voidaan pohtia, miten naiseutta rakennetaan
symbolisesti vanhojen myyttien avulla, luontona, tilana
tai vahvuuden ikonina. Voidaan myös kysyä, onko
Pohjoisella itsellään sukupuolta? Minkälaisia
sukupuolistuneita symboleita ja merkityksiä siihen
liitetään? Voimmeko yhtyä Sinikka Tuohimaan (1995, 163)
tulkintaan, jonka mukaan Lapin voi kansakunnan tasolla
nähdä edustavan eteläisen Suomen Toista, naista.
Tälle kurssille
olemme valinneet jäsentäviksi teemoiksi kolme käsitettä,
joihin törmäämme jatkuvasti sekä arkea eläessämme että
toimiessamme opettajina ja tutkijoina. Käsitteet
marginaali, toiseus ja ero leikkaavat toisiaan, mutta
niissä on jokaisessa myös oma erityisyytensä. Näiden
käsitteiden avulla pohjoisuutta voi tarkastella
suhteessa keskukseen, ykseyteen ja samuuteen. Katse ei
kuitenkaan kohdistu vain vieraaksi tai kaukaiseksi
nimettyyn vaan kääntyy myös katsojaan; esimerkiksi
marginaalin kuvaaminen paljastaa aina jotain oleellista
myös keskukseksi nimetystä. Marginaalia ei ole ilman
keskustaa eivätkä tilat ole pysyviä, vaan vaihtavat
paikkaa. Olemme oman maailmamme keskustassa ja oman
keskustan pakoileminen saattaa johtaa tyhjään tilaan ja
jopa sairauteen, kuten Maria Peura (2004) kirjoittaa.
Jo pohjoisen
käsitteen jäsentäminen on haasteellista.
Kirjallisuudessa ja mediassa pohjoisesta puhutaan
erilaisissa merkityksissä. Pohjoinen ja etelä eivät ole
eksakteja maantieteellisiä käsitteitä, vaan ne
määrittyvät paljolti sen mukaan, missä määrittelijä itse
sijaitsee. Lapissa jo Rovaniemi on etelässä, täältä
pohjoiseen mentäessä mennään kuitenkin ”ylös”, ei
pohjoiseen. Maapallon laajuisesti etelä merkitsee köyhää
kolmatta maailmaa, jolloin määrittely rakentuu
taloudellisen ja kulttuurisen eronteon kautta. Tähän
määrittelyyn liittyy kolonialismin ajatus, jota ei ole
totuttu liittämään pohjoiseen. Kuitenkin henkistä
kolonisaatiota on harjoitettu varsinkin saamelaisia
kohtaan ja sen jäänteisiin törmää tämän tästä
esimerkiksi pohjoisen sivistämisenä: ”Me helsinkiläiset
uhrauduimme kauas pohjoiseen neuvomaan oululaisia, millä
tavalla pitää olla että olisi moderni ja radikaali, niin
että Ouluunkin saataisiin jotain kulttuurin tapaista.”
(Taanila 2003.) Valtioiden sisällä etelä voi kuitenkin
olla kehityksen ja vaurauden keskus kuten Pohjoismaissa,
Britanniassa ja Kanadassa.
Suomessakin
pohjoisen rajat ovat liukuvia. Hain aikoinaan
Helsingistä käsin opiskelemaan Jyväskylän yliopistoon.
Bussissa helsinkiläisnuoret pohtivat, miten voisivat
ikinä sopeutua asumaan niin pohjoisessa kuin
Jyväskylässä. Pohjoisuus rakentuu viime kädessä
kollektiivisina ja yksilöllisinä kokemuksina, joita on
vaikea kielellä määritellä. Hanna Hauru (2004)
esimerkiksi kuvaa pohjoista tunteena, joka ilmenee
voimakkaina tuntemuksina, ääninä ja hajuina sekä
luovuuden edellytyksenä. Tämä abstrakti pohjoisuus ei
hänen mielestään löydy vielä Oulusta: ”En koe oululaista
taustaani pohjoiseksi siinä määrin kuin haluaisin sen
tuntea. Oulussa pohjoisuuden löytää vain luonnosta:
suosta, metsästä ja meren jäältä.” Tämän kurssin
tekijöille pohjoinen tarkoittaa pääsääntöisesti Lappia
ja maantieteellisesti Lapin lääniä, vaikkemme yhdykään
Haurun tiukkaan rajaukseen. Katsomme, etteivät
lappilaiseen kulttuuriin liitetyt piirteet noudata
maantieteellisiä rajoja. Esimerkiksi Oulun hiippakunta
ulottuu Keski-Pohjanmaalta käsivarteen ja
lestadiolaisuuden painopiste on siirtynyt suuriin
kaupunkeihin. Myös lappilainen alkuperäiskulttuuri,
saamelaisuus, on ajan saatossa kulkeutunut etelän
kaupunkeihin. Lappi ei toki ole menettänyt merkitystään
saamelaisuuden keskuksena, vaikka sen sitoutuminen
perinteisiin ammatteihin onkin murtunut.
Haastamme siis
opiskelijat näkökulmien kokeiluihin ja positioiden
vaihtamiseen suomalaista sukupuolikulttuuria koskevan
tietoisuuden avartamiseksi. Oman position pohtiminen on
keskeinen osa naistutkimusta niin tieteen teossa kuin
opiskelussakin. Paikatonta, yleistä ulkopuolisen
katsetta ei ole, mutta tietäjän paikka ei myöskään sido
tutkijaa vain yhteen näkökulmaan. Paikkoja voi vaihtaa
tiettyyn rajaan saakka, jolloin voimme saada tietoa
toisen todellisuudesta ja kokemusmaailmasta ilman että
meidän tulisi samaistua toisen kokemuksiin. (Ronkainen
2000, 176–178.) Valtaväestön näkökulmasta voin
olla periferian asukas, saamelaisten näkökulmasta
valtaväestön edustaja ja koko Lapin näkökulmasta
hallinnollisen keskuksen (Rovaniemen) ja eliitin
(tieteen) edustaja. Näin näkökulmani vaihtuu hyvinkin
perifeerisestä asemasta (Rovaniemi/Helsinki)
kolonialismin edustajuuteen (suomalainen/saamelainen).
Oman paikan reflektointi onkin tarpeellista
ymmärtääksemme paitsi toisia myös itseämme. On hyvä
tunnistaa oma paikkansa erilaisten merkitysten
risteyksissä ja oman positionsa moninaisuus.
Päivi Naskali
Lähteet
Drake, Markus 2003:
Chiapasin kautta Suomen Lappiin. Kaltio 5.
Hauru, Hanna 2004.
Ristiriitainen pohjoisuus. Kaupunki josta on päästävä
pois. Kaltio 3.
Peura, Maria 2004:
Matkalla keskustaan. Kaltio 1.
Ronkainen, Suvi
2000: Sandra Harding – Sijoittautumisen ja sitoutumisen
tietoteoreetikko. Teoksessa Anttonen, Anneli, Lempiäinen
ja Liljeström, Marianne (toim.) Feministejä – aikamme
ajattelijoita. Vastapaino, Tampere, 161–186.
Taanila, Hannu 2003:
3 pohjoista. Kaltio 6.
Tuohimaa, Sinikka 1995: The Forgotten Women Writers of
Northern Finland. Teoksessa
Tuohimaa, Sinikka, Työlahti, Nina ja Fyhn, Asbjørn (eds.) On the Terms
of Northern Woman.
Northern Gender Studies 1,
163–175. |