Marginaali-osan tavoitteena on
oppia ymmärtämään niitä erilaisia merkityksiä, joita
marginaalin käsitteellä on ja joita sillä voidaan
feministisissä keskusteluissa tuottaa. Lisäksi
tavoitteena on oppia tunnistamaan, löytämään ja
analysoimaan erilaisia pohjoisessa ilmeneviä
marginaalisia positioita.
Marginaali on tilallinen
vertauskuva: olla sivussa, reunalla, syrjässä. Sen
sisarkäsite – syrjäytyminen – viittaa alhaalla, takana,
tai ulkopuolella olemiseen. Marginaali ei kuitenkaan ole
yksi ja yhtenäinen, vaan marginaalillakin on vielä
marginaalinsa, reunimmaiset reunat, ja
marginaaliryhmilläkin on omat epätoivottunsa. Keskuksen
vastakohtana marginaali on välttämättömyys: keskusta ei
ole ilman marginaalia eikä marginaalia ilman keskusta.
Marginalisaatiosta puhuttaessa ei siten määritellä vain
reunoja vaan myös normaalina pidetyn rajoja ja tiloja.
Marginaalin ja keskuksen välinen ero onkin jännitteinen
ja täynnä jatkuvaa rajankäyntiä kokoaa Arja Jokinen.
(Jokinen 2004, 76.)
Marginaali-käsite on moni-ilmeinen:
ihminen voi jollakin elämänalueella olla marginaalisessa
asemassa ja jollakin toisella ei. Esimerkiksi
maahanmuuttaja voi olla työssäkäyvä korkeasti koulutettu
henkilö ja siten osa keskusta ja samanaikaisesti etnisen
taustansa takia määrittyä kulttuurisesti marginaaliin –
muukalaiseksi. Marginaalien heterogeenisyys tulee
näkyviin myös siten, että jotkut voivat valita reunoilla
elämisen. Ei ole olemassa myöskään yhtä kulttuurista tai
symbolista keskusta, vaan (tavoiteltava) keskus
näyttäytyy eri marginaaleista katsottuna erilaisena.
(Jokinen, Huttunen & Kulmala 2004, 13.) Nykymaailmaa
voidaan kuvata transnationaalien suhteiden maailmana:
ihmisten arkea jäsentävät sosiaaliset verkostot
ulottuvat yli kansallisvaltioiden rajojen ja
paikallisten yhteisöjen. Tästä seuraa myös se, että
esimerkiksi maahanmuuttajat ovat suhteessa useampaan
kulttuuriseen järjestykseen. (Huttunen 2004, 150.)
Marginaalilla on taloudelliset,
poliittiset ja kulttuuriset ulottuvuutensa, jotka
kytkeytyvät toisiinsa (ks. Jokinen, Huttunen & Kulmala
2004, 9). Tässä keskitytään tarkastelemaan pohjoisen
marginaaleja kulttuurisesta näkökulmasta. Olennaista on
pysähtyä sen perusasian äärelle kuka marginaalia
määrittelee. Kenellä on puhumisen oikeus ja valta?
Minkälaisia taas ovat ”vallattoman” mahdollisuudet?
Kulttuurisia mallitarinoita ja
vastapuhetta
Keskustaa ja marginaalia tuotetaan
ja uusinnetaan jatkuvasti erilaisissa arkipäiväisissä ja
institutionaalisissa käytännöissä. Niissä rakennetaan
käsitystä siitä, keitä me olemme ja keitä ovat ”ne
toiset”. Näissä käytännöissä tehdään eroja suhteessa
toisiin, rakennetaan identiteettiä niin itselle kuin
toisillekin ja luodaan käsitystä itse kullekin
kuuluvasta paikasta siihen liittyvine oikeuksineen ja
velvollisuuksineen. (Jokinen, Huttunen & Kulmala 2004,
10-11.) Kulttuurisen mallitarinan käsitteellä
viitataan jaettuihin tapoihin ymmärtää, miten arkea
eletään tai miten tietyssä tilanteessa ihmisen oletetaan
käyttäytyvän (Raitakari 2004, 60). Voidaan puhua myös
kulttuurisista figuureista, erilaisten
ominaisuuksien tiivistymistä. Näihin visuaalisiin
hahmoihin liitetään usein kulttuuriin tai sukupuoleen
kytkeytyviä, usein moraalisesti latautuneita
ominaisuuksia. (Huttunen 2004, 139.) Yksi selkeä
kulttuurinen figuuri on esimerkiksi saamenpuku.
Marginaalillakin on
mahdollisuutensa: vastapuheella tarkoitetaan sellaisia
puheenvuoroja, joilla ihmiset pyrkivät kyseenalaistamaan
heihin kohdistuvia määritelmiä, kieltämään tai
muuttamaan ne toisenlaisiksi (Jokinen, Huttunen &
Kulmala 2004, 11). Kirsi Juhilan mukaan vastapuhe on
sellaisia leimattua identiteettiä kommentoivia ja
vastustavia tekoja, joiden tarkoituksena on esittää
tämän identiteetin erilaisuus suhteessa kulttuurisesti
vallitsevaan kategorisoinnin tapaan. Vastapuhe on
yleensä sanallista, mutta myös ei-kielellinen toiminta
voi toisinaan olla vastapuhetta. Tällaista toimintaa
ovat esimerkiksi vaikeneminen, vetäytyminen,
tietynlaiset ilmeet ja eleet. (Juhila 2004, 29.)
Vastapuhe voi perustua
tavallisuusretoriikkaan tai eron politiikkaan.
Tilanteissa, joissa muut näkevät ihmisen leimatun
identiteetin läpi, on tärkeää esittää oma minä
tavallisena ja irrottautua sillä tavalla leimasta. Eron
politiikassa taas käydään kamppailua, jossa etsitään
hallitsevien, etuoikeutettujen kategorioiden suunnasta
tuleviin määrityksiin verrattuna toisenlaisia minän
esittämisen tapoja. Näin syntyvät identiteetit eivät
asetu alisteisiksi etuoikeutettuihin kategorioihin
nähden, vaan niiden rinnalle. Eron politiikka perustuu
samanlaisten identiteettien tavoittelun sijasta
positiivisille eron merkityksille. (Juhila 2004, 29-31.)
Miten täällä voi elää kun täällä
ei ole mitään?
Miten sitten määrittyy paikan
marginaalisuus? Yksi oleellinen määrittäjä on media.
Tiedotusvälineissä Lapista kerrotaan useimmiten huonoja
uutisia: Lapin kylät tyhjenevät, kaupunkien kerrostaloja
puretaan ja jäljelle jääneet ihmiset syrjäytyvät. Naiset
pääsevät otsikoihin lähinnä prostituution ja naiskaupan
uhreina muutamia yritysmaailmassa menestyviä lappilaisia
naisia lukuunottamatta. Kuitenkin kukin yksilö elää oman
elämänsä keskuksessa, olkoon se sitten vaikka siinä ”rääseikössä”,
jota etelän ihminen ohikiitäessään katsoo ja kyselee,
että miten täällä voi elää kun täällä ei ole mitään.
(Tuulia, toimituskunta 2003, 7-8.) Näin koettaessa Lappi
on marginaalissa.
”En tunnista elinympäristöäni
esimerkiksi valtakulttuurin ilmaisuista ’Jumalan selän
takana’ ja ’In the middle of nowhere’”, kirjoittaa taas
lappilainen Seija Keskitalo-Foley (2003, 40). Hänen
kulttuurinen kartastonsa on erilainen kuin
”valtakulttuurin” edustajan. Kulttuurinen kartasto
tarkoittaa yhdessä jakamaamme kulttuurista tietovarantoa
paikkojen merkityksistä ja statuksista. Paikan
identiteettiä voidaan tarkastella paikalle muotoutuneena
kulttuurisena identiteettinä, jonka avulla sijoitamme
paikan omaan kulttuuriseen kartastoomme. (Jokinen 2004,
75.) Kuka muuten on päättänyt miten päin Jumala seisoo?
Globaalissa keskustelussa
marginaali on etelässä ja keskus pohjoisessa. Suomessa
pohjoinen sijoittuu maantieteelliseen marginaaliin,
periferiaan. Alueetkin ovat kytköksissä taloudellisiin,
poliittisiin ja kulttuurisiin valtarakenteisiin.
Marginaalin luovuus
1900-luvun alussa valokuvaajina toimineet
rovaniemeläiset Auttin neidit asettuivat ”luovaan
marginaaliin”. Tällä termillä kuvaa historioitsija
Natalie Zemon Davis 1600-luvulla eläneiden naisten
positioita. Kauppias Glikl bas Juda Leib, nunna ja
opettaja Marie Gyuart ja taiteilija-luonnontieteilijä
Maria Sibylla Merian eivät vaipuneet historian hämäriin,
vaikka he toimivatkin marginaalista käsin. Tutkijan
mukaan tuolla paikalla ei ollut sitä hedelmättömyyden ja
vähäarvoisuuden leimaa, joka sanalle marginaali on
annettu nykyisessä kielenkäytössä. ”Pikemminkin kyse oli
kulttuuristen kerrostumien välisestä rajamaasta, jossa
kehittyi uudenlaista kasvullisuutta ja yllättäviä
risteymiä”. (Davis 1997, 262.) Auttin neidit toimivat
samankaltaisella rajamaalla, joka sai voimansa
valokuvaajan ammatista (Autti 2003, 137). Jos luovassa
marginaalissa toimiminen oli mahdollista historian
naisille, on se mahdollista myös nyt.
Viimeisten kymmenen vuoden aikana
Suomen Lappiin on syntynyt uudenlaisia, luonnonmukaiseen
viljelyyn ja alueen perinteeseen tukeutuvia maatiloja,
joiden kehittämisessä naisilla on ollut tärkeä merkitys.
Ehkäpä esimerkiksi juuri tämä postmoderni emännyys
mahdollistaa naisille uudenlaisen toimijuuden
pohjoisella maaseudulla, joka yleensä mielletään
maskuliiniseksi miestoimijuuden tilaksi. (Keskitalo-Foley
2003, 45-46.) Pohjoisen valinneet naiset ovat
vastarinnassa väistämättömänä pidetylle tehokkuuteen ja
keskittämiseen pohjautuvalle alue- ja
yhteiskuntakehitykselle. Heidän vastapuheensa toimii
ostamista ja kuluttamista vastaan ja monipuolistaa
käsitystä nykyaikaisesta naisesta, jonka ideaalityypiksi
asettuu yleensä kaupunkilainen virkanainen. (Ma. 56.)
Toisenlainen esimerkki marginaalin
luovuudesta, sen tihkumisesta keskukseen ovat
tosi-tv-ohjelmat, joiden käyttövoimana ovat seksuaali-
tai sukupuoli-identiteetit. Ohjelmissa heteromies
saattaa kiitellä viittä homoa ulkonäkö- ja
käytösvinkeistä tai miesjoukko kilpailla
transsukupuolisen Miriamin suosiosta. (Hirsto 2005, 4.)
Keskuksen ja marginaalin
vuorovaikutuksesta kertoo myös New Yorkin Bronxissa
1970-luvlla kehittynyt hip-hop-kulttuuri. Rapin, samoin
kuin sen synnyttäneiden jazzin, funkin ja reggaen
musiikilliset juuret ovat vahvasti afrikkalaisessa
perinteessä. Nykyisin rappia levytetään kaikkialla
maailmassa. Kuubassakin, jossa kommunistihallitus yritti
vielä 1990-luvun lopussa estää hip-hop-kulttuurin
leviämisen, on nyt 800 yhtyettä ja hip-hopista puhutaan
”aitona kuubalaisena kulttuurina”. (Neuvonen 2004.)
Pohjoisessa rap on voimissaan:
ivalolainen Edorf voitti rapin suomenmestaruuden vuonna
2003. Toinen pohjoisen poika Amoc eli Mikkal Morottaja
räppää inarinsaameksi. Tätä saamelaisten
vähemmistökieltä äidinkielenään puhuvia on alle 400
ihmistä. Amoc on innoittanut monia inarinsaamelaisia
teinejä opiskelemaan esi-isiensä kieltä. Pohjoisen
rap-kulttuurissa tulee hyvin esiin marginaalin
liikkuvuus niin konkreettisesti kuin mentaalisestikin,
itsemäärittelyn mahdollisuudet sekä eronteko keskukseen;
tästä eronteosta se tuntuu saavan myös voimaansa.
Rapissa näyttäytyy myös pohjoisen kulttuurin
maskuliinisuus. Amocin energiset ja jopa aggressiiviset
kappaleet ovat pieniä, fiktiivisiä tarinoita: ”Yksi
biisini on kertomus kultaisesta kirveestä, ja eräässä
toisessa kerron itsestäni taistelemassa pois helvetistä”
(Näkkäläjärvi 2005). Lähtökohdiltaan räppääminen onkin
vahvasti sukupuolittunut poikien ja nuorten miesten
kerronnan tapa. Saamelaisesta kulttuurista kertonee se,
että poikien tekojen vaikutus omaan kulttuuriinsa
vaikuttaa voimakkaammalta kuin esimerkiksi Angeleitten,
entisten Angelin tyttöjen.
Marginaalien luovuudessa tulevat
esiin niiden moni-ilmeisyys ja monikerroksisuus. Rajat
keskuksen ja marginaalin välillä ovat häilyviä,
liikkuvia ja limittyviä. Tässä vuorovaikutuksessa
marginaalit tekevät pistoja keskukseen ja päinvastoin;
marginaalissa on myös voimaa.
Mervi Autti
Lähteet
Autti, Mervi 2003: Auttin neidit
ikkunalla. Valokuvaajanaiset 1920-luvun Rovaniemellä.
Teoksessa Teoksessa
Tuulia Feministisiä näkökulmia
lappilaiseen sukupuolikulttuuriin. Toim. Päivi Naskali,
Mervi Autti, Seija Keskitalo-Foley, Anne Korhonen ja
Mervi Kutuniva. Lapin yliopiston kasvatustieteellisiä
julkaisuja 4, Rovaniemi, 115–144.
Davis, Natalie Zemon 1997: Kolme naista kolme elämää
1600-luvulla. Otava, Helsinki.
Hirsto, Heidi 2005: Sekaisin
sukupuolista. Julkaisussa Tulva 1/2005.
Huttunen Laura 2004: Kasvoton
ulkomaalainen ja kokonainen ihminen: marginalisoiva
kategorisointi ja maahanmuuttajien vastastrategiat.
Teoksessa Puhua vastaan ja vaieta. Neuvottelu
kulttuurisista marginaaleista. Toim. Arja Jokinen, Laura
Huttunen ja Anna Kulmala. Gaudeamus, Helsinki, 134–154.
Jokinen, Arja 2004: Asuntola
kulttuurisella kartastolla. Teoksessa Puhua vastaan ja
vaieta. Neuvottelu kulttuurisista marginaaleista. 74–97.
Jokinen, Arja, Huttunen, Laura &
Kulmala, Anna 2004: Johdanto: neuvottelu marginaalien
kulttuurisesta paikasta. Teoksessa Puhua vastaan ja
vaieta. Neuvottelu kulttuurisista marginaaleista. 9–19.
Juhila, Kirsi 2004: Leimattu
identiteetti ja vastapuhe. Teoksessa Puhua vastaan ja
vaieta. Neuvottelu kulttuurisista marginaaleista. 20–32.
Keskitalo-Foley, Seija 2003: En
katso Lappia tunturin päältä. Paikan kokemuksia Lapin
maaseudun naisten elämässä. Teoksessa Tuulia
Feministisiä näkökulmia lappilaiseen
sukupuolikulttuuriin. 40–60.
Neuvonen, Aleksi 2004:
Rap
palaa juurilleen :luettu
1.3.2005.
Näkkäläjärvi, Pirita 2005:
Saame-rapin nuori isä: luettu 1.3.2005.
Raitakari, Suvi 2004: Nuoren
elämänhallinta: toivottua arkea ohjeistamalla? Teoksessa
Puhua vastaan ja vaieta. Neuvottelu kulttuurisista
marginaaleista. 56–73.
Tuulia Feministisiä näkökulmia
lappilaiseen sukupuolikulttuuriin. Toim. Päivi Naskali,
Mervi Autti, Seija Keskitalo-Foley, Anne Korhonen ja
Mervi Kutuniva. Lapin yliopiston kasvatustieteellisiä
julkaisuja 4. Rovaniemi 2003.
|