Osan tavoitteena on
tarkastella naisruumiin toiseutta pohjoisessa
kontekstissa. Teoreettisiin artikkeleihin pohjautuvan
analyysiharjoituksen tavoitteena on, että opiskelijat
tunnistavat ruumiillisen toiseuden, joka ilmenee sekä
naispappien kokemuksissa että keskustelussa
naiskaupasta.
Toiseudella viitataan tilaan,
johon yksilö tai ryhmä asetetaan suhteessa toista
määrittelevään, määrittelyoikeuden omistavaan ryhmään.
Samalla tavalla kuin marginaali on olemassa vain
suhteessa keskustaan, on toinen olemassa vain erona
määrittelijästä. Toiseuden tutkimus on ollut
alistettujen ryhmien, kuten naisten, tummaihoisten,
vääräuskoisten tai homoseksuaalien tutkimusta, ja eri
traditioissa toiseutta on lähestytty eri tavoin.
Käsitteellä tarkoitetaan yleensä jotain ”normaalista”
poikkeavaa ja erilaista, ja sillä viitataan niin
sosiaaliseen syrjäytymiseen kuin etnisen eron
määrittämään asemaankin. (Ks. esim. Kaartinen 2004)
Simone de Beauvoir kutsuu naista toiseksi sukupuoleksi
feministisen filosofian klassikoksi nousseessa
teoksessaan Toinen sukupuoli. Beauvoir näkee naisen
olevan ruumiinsa kautta aina toinen suhteessa mieheen,
joka edustaa ihmisyyden ideaalia (Beauvoir 1980).
Beauvoirin katsotaan väittävän muun muassa, että nainen
on biologisen ruumiinsa vanki; erityisesti äitiys on
hänen mukaansa naiselle ruumiin ylittävän vapautumisen
esteenä. Beauvoirin näkemyksiä äitiydestä ei tarvitse
välttämättä lukea ainoastaan biologiaan palautuvana
olemusajatteluna. Sen sijaan, että Beauvoir kirjoittaisi
äitiydestä luonnollisena pakkona, voidaan tulkita hänen
puhuvan äitiydestä nimenomaan kulttuurisena käytäntönä.
(Ks. Naskali 1996, 169–171; Heinämaa 1996)
Toinen feministisessä
keskustelussa
Feministisessä keskustelussa
toiseus on Beauvoirin viitoittamana vakiintunut
tarkoittamaan naisten toiseutta. Toiseus on
kategorisointi, jolla vieras erotetaan ja nimetään
ulkopuoliseksi. (Ks. esim. Heinämaa 1993; Heinämaa,
Saarinen 1983, 101.) Toiselle annetut ominaisuudet eivät
kuitenkaan ole sellaisenaan toisen ominaisuuksia, vaan
ne kumpuavat samuudesta: toisen määrittelijästä.
(Naskali 2005; ks. myös Ihanus 2003, 5–6).
Feministisessä tutkimuksessa on kysytty, kuka on se
mittapuu, johon suhteessa toinen tuotetaan. Yhtenä
vastauksena on todettu, että patriarkaalinen, naisia
sortava yhteyskuntajärjestys tekee naisista toisia
suhteessa miesnormiin. Toiseus ei luonnollista
alkuperää, vaan se aina tuotetaan vallankäytön kautta.
Erilaiset toiseudet ovat siis määrittely- ja siten myös
valtasuhteiden tuloksia. Niissä erottautumisen kautta
tuotetaan kategorioita, joilla vieraita ilmiöitä
tunnistetaan ja nimetään jatkuvasti kaikilla
yhteiskunnan tasoilla. Toiseuden tuottaminen ei
välttämättä ole tietoista toimintaa, vaan se tapahtuu
usein huomaamattomien sosiaalisten käytäntöjen kautta.
Kuten marginaali, myös toiseus on sidottu määrittelijän
paikkaan. Määrittelijä nimeää vain ne erot, jotka hän
kykenee tunnistamaan itsensä kautta. Ilman eroa ei voi
olla sitä samaa, jota ero jatkuvasti rakentaa.
Feminismin alkuaikoina 1960- ja 1970-luvuilla naisia
käsiteltiin yhtenä yhtenäistettynä, miesnormista
toiseutettuna ryhmänä. Erityisesti mustat naiset ja
seksuaalisten vähemmistöjen edustajat ovat myöhemmin
äänekkäästi kyseenalaistaneet tätä valkoisten,
keskiluokkaisten ja heteroseksuaalisten naisten löydöstä
toiseuttavasta patriarkaatista. (Ks. esim. Koivunen
1996, 60–62). 1980-luvulta lähtien onkin alettu
kiinnittää huomiota toiseuden rakentumisen ja
tuottamisen monimutkaiseen järjestelmään ja siihen, että
myös naiset tuottavat toiseuksia erilaisten vallankäytön
mekanismien kautta. Kaksin- tai moninkertaisella
toiseudella tarkoitetaan asemaa, johon sukupuolensa
kautta toisiksi määritellyt naiset joutuvat esimerkiksi
köyhyyden, seksuaalisen suuntautumisen tai etnisen
taustansa kautta.
Oman toiseuden tiedostaminen on johtanut feministisessä
tutkimuksessa myös tiedon ja tietäjän paikantumisen
vaatimuksiin. 1990-luvulla nousseessa keskustelussa on
korostettu sitä, että tutkijan tulisi olla tietoinen
kaiken tiedon poliittisuudesta ja oman tietämisensä
sitoutuneisuudesta. (Ks. esim. Code 1993; Haraway 1991;
Heinämaa 1993.) Tutkija osallistuu tutkimuksensa kautta
väistämättä toiseuden määrittelyyn sekä tutkimusaiheen
valinnalla, tutkimuksen näkökulmalla ja kysymyksen
asettelulla että empiirisen aineistonsa rajaamisella.
Tieto-opillisesta keskustelusta on seurannut eettisyyden
vaatimus. Toisen kohtaamisen suhteen se merkitsee sitä,
että toinen voi säilyttää tutkimuksessakin toiseutensa.
(Naskali 2004.) Esimerkiksi Mervi Kutunivan artikkelissa
lestadiolaiseen herätysliikkeeseen kuuluvien äitien
kokemuksia ei tulkita suhteessa suomalaiseen
normiäitiyteen, vaan he saavat pitää tutkimuskohteina
oman äänensä ja tilansa. (Ks. Kutuniva 2003.)
Lappilainen toiseus
Sukupuoli ja maantieteelliset
marginaalit verkko-opintojakson toisessa osiossa
keskitytään maantieteellisen marginaalin luomiin ja
ylläpitämiin, erityisesti pohjoisen todellisuudessa
ilmeneviin, sukupuolikulttuurin tuottamiin toiseuksiin.
Globaalisesti maantieteellinen etelä edustaa usein
köyhää ja marginaalista aluetta, jonka vastakohta on
vauras pohjoinen. Suomessa tilanne on päinvastainen.
Täällä pohjoinen määritellään Etelä-Suomen elätiksi.
Saamelaiset alkuperäiskansana näyttäytyy selvimmin
havaittavana toiseuden kategoria, joka helposti peittää
muut saamelaisten ja valtaväestön erot ja toiseudet
alleen. Kuitenkin myös saamelaiset toimivat toiseuden
tuottajina: lantalainen on väheksyvä määritelmä
pohjoisessa asuvasta suomalaisista. Pohjoinen on siis
kompleksinen tila, jossa määrittelijän ja määriteltävän
positiot vaihtelevat.
Pohjoisella on etnisyyden lisäksi muitakin toiseuksia.
Lappi nähdään yhtäältä suurtyöttömyydestä kärsivänä
muuttotappiomaakuntana edustavan toista suhteessa
Etelä-Suomeen. Toisaalta alueen toiseus tarkoittaa sitä,
että Lappi nähdään arjesta irtaantuneena
vapaa-ajanviettoalueena, johon rinnastetaan myytti
villistä ja vapaasta Pohjolasta.
Muuttotappiota ja taloudellista ahdinkoa korostavassa
kurjistumistarinassa lappilaiset nähdään passiivisina
objekteina ja maskuliininen villi Pohjola -myytti taas
liittyy elinkeinojen ja harrastusten kautta miesten
elinpiireihin. Naisille jääkin varsin vähän tilaa näissä
miehistä kertovissa, Lappia koskevissa toiseuden
kertomuksissa. Lappia koskevissa suurissa kertomuksissa
naisilla ei ole ääntä ja omalla asuinseudullaankin he
ovat toiseutettuja toisia. Naisten yhdeksi
selviytymiskeinoksi on muodostunut poismuutto alueelta.
Moniin syrjäkyliin jää miesenemmistöinen väestö, joka
osittain johtaa syrjäytyneiden poikamiesten reserviin.
(Jukka Sankala tekee aiheesta väitöskirjatutkimusta. Ks.
Kide 3/2004, 11.)
Sukupuolettomuus ei ilmene ainoastaan lappilaisessa
kulttuurissa, vaan myös alueen uskonnossa ja
kirkollisessa elämässä. Oulun hiippakuntaan kuuluvan
Lapissa uskonnollisuus heijastaa sitä samaa
maskuliinista Lappi-kuvaa, jossa Päivi Naskalin mukaan
naisten poissaoloa ei osata kysyä lainkaan. (Naskali
2003, 21.) Pitkään jatkunut, julkinen naispappeuden
vastustaminen kertoo osaltaan sitä, että Lapissa naisia
toiseuttavat rakenteet elävät voimakkaina ja naisruumis
on edelleenkin toiseuttamisen peruste. Kristinuskon
naisia alistavat käytänteet (ks. kristinuskon
naiskuvista esim. Palin 1996, 229–230) saivat rauhassa
jatkua luterilaisen kirkon piispa Olavi Rimpiläisen
virkakaudella.
Naispappien kokemukset pohjoisessa kertovat naisvihasta,
joka Tutta Palinin mukaan on näkyvintä pornografiassa,
prostituutiossa ja naisiin kohdistuvassa fyysisessä
väkivallassa. Tämän lisäksi voidaan puhua naisiin
kohdistuvasta symbolisesta naisvihasta, joka todennetaan
halventavalla kielenkäytöllä ja naisruumiin kieltävillä
käytänteillä. (Palin 1996, 231–232.) Naisruumiiseen
suunnattu inho todentuu kirkon piirissä erityisesti
naispapeille nimettöminä lähetetyissä pilkkarunoissa.
(Ks. Saarinen 2003.) Sama inho kohdistuu myös
venäläisiin naiskaupan uhreihin, jotka nähdään
lappilaista yhteiskuntarauhaa uhkaavana vaarana. (Ks.
Korhonen 2003.) Naisruumiin koodaaminen likaiseksi ja
tahraavaksi ei jää vain symboliselle tasolle, vaan sillä
on konkreettisia seuraamuksia esimerkiksi naisten
kokemana inhona itseään kohtaan.
Anne Kontsas ja Eveliina Olsson
Lähteet
Beavoir de Simone 1980 (1949): Toinen sukupuoli.
Suomentanut Annikki Suni. Kirjayhtymä, Helsinki.
Code Lorraine 1993: Taking subjectivity into account. In
publication Linda Alcoff & Elisabeth Potter (eds.):
Feminist epistemologies, Routledge, New York, 22–35.
Haraway Donna 1991:
Situated Knowledges: The Science
Question in Feminism and the Priviledge of Partial
Perspective [online]. Artikkeli on julkaistu alkujaan
teoksessa Simians, Cyborgs and Women. The Reinvention of
Nature. New York.
Heinämaa, Sara 1993: Paikka tutkimuksessa.
Henkilökohtaisen paikanmäärityksen vaatimus
naistutkimuksessa. Naistutkimus 1, 22–35.
Heinämaa Sara 1996: Ele, tyyli ja sukupuoli.
Merleau-Pontyn ja de Beauvoirin ruumiinfenomenologia ja
sen merkitys sukupuolikysymykselle. Gaudeamus, Helsinki
Ihanus Juhani 2003: Toiseudesta. Avek-lehti 1/03, 5–6.
Kaartinen Marjo 2004: Neekerikammo. Kirjoituksia vieraan
pelosta. k & h, Turku.
Koivunen Anu 1996: Sorto. Teoksessa Koivunen, Anu &
Liljeström, Marianne (toim.): Avainsanat. 10 askelta
feministiseen tutkimukseen. Vastapaino, Tampere, 35–76.
Naskali Päivi 2003: Sukupuolen, kansallisuuden ja
tutkijuuden risukoissa. Teoksessa Naskali, Päivi; Autti,
Mervi; Keskitalo-Foley, Seija; Korhonen, Anne &
Kutuniva, Mervi (toim.):
Tuulia. Feministisiä näkökulmia
lappilaiseen sukupuolikulttuuriin. Lapin yliopiston
kasvatustieteellisiä julkaisuja 4, 13–39.
Naskali Päivi 2005: Lahjan ja anteliaisuuden etiikka
opetussuhteessa. Teoksessa Taajamo, Matti (toim.):
Suunnistuksia Tiede – Kasvatus – Taide. Koulutuksen
tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto, 65–74.
Palin Tutta 1996: Ruumis. Teoksessa Koivunen Anu &
Marianne Liljeström (toim.): Avainsanat. 10 askelta
feministiseen tutkimukseen. Vastapaino, Tampere,
225–244.
|