KOHTI MIELEKÄSTÄ, TEHOKASTA JA
MONIPUOLISTA OPPIMISTA. Tutkimus opetuksen
kehittämisestä.
4. KÄSITYKSIÄ OPPIMISESTA
4.1 Paradigmojen perustaa
Oppimiskäsitykset ja –teoriat pohjautuvat vallitseviin
psykologisiin suuntauksiin ja filosofisiin teorioihin, paradigmoihin, joita ei
aseteta kyseenalaiseksi helposti. Vaikutteita tulee myös lääketieteestä ja
sosiologiasta. Yhteiskunnan vaatimukset suuntaavat lisäksi kasvatuksen
menetelmiä ja tavoitteita. Pedagogiikka hyödyntää muiden tieteiden
saavutuksia, teorioita ja johtopäätöksiä soveltaen niitä opetukseen ja
kasvatukseen. (Gurova 1981.) Tiedemiehet saattavat hyvin pitkään hyväksyä
tietyn ratkaisumallin tai ongelman todellisuuden, ja vaikka voisi olettaa heidän
tiedostavan sen, syy saattaa olla vain siinä, että se ei ole juuri heidän
tutkimuksen kannalta olennaista. (Kuhn 1994, 59).
Uusi tieteellinen tieto ja keksinnöt ovat pohjana
paradigmojen murtumiselle. Jos tieto on liian radikaalia, se ei aiheutakaan hämmästyksen
kautta muutosta, vaan järkytyksen joka johtaa kieltämiseen. Kun uusi teoria
tai keksintö siis rikkoo hyvin syvään juurtuneita käsityksiä ei muutos
synny nopeasti teorioissa eikä tutkimusmenetelmissä. Tieteellisen anomalian,
joka koettelee paradigmaa, tulee pureutua syvälle olemassa olevan tiedon
ytimeen. (Kuhn 1994, 64-76.) Tämä ei koske vain tieteen yleistä kenttää,
vaan myös jokaisen ihmisen sisäistä paradigmaa. Paradigmaattinen murros
vaaditaan yksilötasolla, jotta esimerkiksi opetusmenetelmällistä muutosta on
mahdollista saada aikaan. Näin ollaan akkomodaation äärellä, jonka
toteutumista helpottaa vanhojen tietorakenteiden pinnalle nostaminen. (Tynjälä
1999, 72-96.)
Henkilökohtaisen paradigman kuvaus ei oikein sovi
kuhnilaisen paradigman käsitykseen, vaan on enemmänkin tapa orientoitua ympäristöön.
Tällainen orientaatio on usein tiedostamatonta, eikä ihminen ole perillä
omista paradigmoistaan, joita kutsutaan myös ajattelutavoiksi tai
viitekehyksiksi. Paradigma tai sisäinen orientaatio toimii suodattimena, jonka
läpi on vaikea nähdä muuta kuin paradigman mukaista toimintaa. Tällöin eletään
paradigmaattisessa harhassa. Muutos vaatii maailman näkemistä toisella
tavalla, ei pakottamisen, vaan asteittaisuuden
ja kokemusten kautta. Tietoisuutta omista käsityksistä pidetään tärkeänä
askeleena paradigmojen murtamiseen. (Grönfors 1996, 20-21, 28-31.)
Näin lähestytään selvästi Tynjälän (1999) ideoita,
sekä väistämättä piilo-opetussuunnitelman tasoista luonnehdintaa ihmisen
mielen malleista. Kuten piilo-opetussuunnitelmaan liittyen totesin, juuri tällaista
sisäistä paradigmaa pyrin kehittämään menetelmällisiä kokemuksia
tarjoavan opetusratkaisun myötä (liite
1). Sisäinen muutos vaatii oman
kokemushistorian tarkastelua ja arvomaailman syntymisen pohtimista. Se tekee
tieteenhistorian tarkkailun erityisen tärkeäksi, sillä sitä kautta havaitaan
ontologisia ja epistemologisia lähtökohtia, joita tieteenfilosofiassa ja
edelleen erityistieteissä on ollut. Näin päästään myös omien käsitysten
syntysyiden jäljille. Tässä on selvä yhteys juuri piilo-opetussuunnitelmien
muodostumiseen. Oman kokemushistorian kautta tapahtuva kehitys aikaansaa tiettyjä
käsityksiä ja konstruktioita. Näiden muokkaaminen voi olla pitkä ja työläs
prosessi, jota kuitenkin tukee oman kehityshistorian tiedostaminen, ja käytännön
kokemusten kautta tapahtuva asenteellinen muutos.
Kun tarkastellaan esimerkiksi kopernikaanista
vallankumousta tähtitieteessä havaitaan, kuinka suuren kriisin se aikaansai
silloisessa yhteiskunnassa. Silloin ja nykyäänkin tieteilijän oppiessa jonkin
paradigman, hän ei omaksu pelkästään tietoa, vaan paradigman mukaiset
tutkimusmenetelmät, tutkimuksen suuntaviivat ja standardit. Tällöin
paradigman murtuminen eli tieteellinen vallankumous, ei koske vain tiedon lisääntymistä,
vaan tiedon kriteerejä ja sen määrittämisen oikeutuksia. Näin ollen kaksi
koulukuntaa voivat puhua toistensa ohi kiistellessään paradigmoistaan, kun
toinen vallitseva suuntaus ei selitäkään aukottomasti kaikkea, mutta saattaa
sen sijaan selittää tehokkaammin jotain muuta toiseen verrattuna. Koska
koulukuntien tieteelliset standarditkaan eivät välttämättä ole samoja, epäonnistuvat
he toistensa kumoamisessa. Vaikka uppiniskaisuus kieltäytyä uskomasta uutta
tietoa, kertoo tieteilijöiden inhimillisyydestä ja haluttomuudesta tunnustaa
virheitään, sisältää se syvempiä tieteen luonteeseen ja standardeihin sisältyviä
vakaumuksia, kääntymyskokemuksia. Joskus murroskausi vaatiikin sukupolven ajan
toteutuakseen. (Kuhn 1994.)
Behaviorismin ja kognitiivisen psykologian keskinäinen
taistelu psykologian historiassa on jonkinlainen esimerkki kahden rinnakkaisen
paradigman koulukuntien kiistasta. Kumpikaan koulukunnista ei pystynyt
aukottomasti todistamaan toisen olevan väärässä. Behavioristit painottivat
eläinkokeita ja suoria laboratoriohavaintoja, kun kognitivismi tutki ihmisen
sisäistä tiedonkäsittelyä eri lähtökohdista. Paitsi, että käsitys
tiedosta oli erilainen, johtivat erilaiset tutkimusmenetelmät
vastakkainasetteluun, kuten Kuhn (1994) totesi puhuessaan yleisesti paradigmojen
kehittymisestä ja murroksesta.
Psykologian paradigmojen kehityksen sanotaan tapahtuvan
nelitasoisen järjestelmän puitteissa, jossa faktojen, teorian, traditioiden ja
tutkimuskentän kehitys ja uusiutuminen vaikuttavat monitahoisesti toisiinsa.
Faktojen kehitys pitävässä tutkimuksessa hankittujen kumulatiivisesti
kehittyvin tiedoin on tieteellisen
yhteisön luonteen mukaista. Teoreettinen
eteneminen vanhojen teorioiden pettäessä tapahtuu nopeammin, kuten muuttuvien
traditioiden osuuskin, mikä voi olla vallankumouksellista. Tämä johtaa uuden
tieteellisen kielen kehittymiseen. Uuden tutkimuskentän kehitys tapahtuu
luonnollisesti edellisten pohjalta. Se on korkein ja pysyvin taso, kuten
esimerkiksi behaviorismin eläinkokeet. Vanhaa paradigmaa ei voi murtaa vain
osoittamalla sen epäkohtia, vaan tarvitaan uusi pitävämpi teoria kehityksen
alkuun saattamiseksi. Kyseessä on monitahoinen prosessi, jossa kehityksen tasot
vaikuttavat toisiinsa. Kehitys yhdellä alueella ei kuitenkaan välttämättä
johda kehitykseen muilla saroilla. (Saariluoma 1985, 15, 18-28.)
Behaviorismin ja kognitiivisen psykologian murrokset ovat
kuitenkin selvästi laajempia muutoksia, kuin pelkän teorian anomaliat.
1900-luvun muutokset liittyvätkin laajempiin ihmis- ja todellisuuskäsitysten
pohdintaan sekä muutokseen, kuin kuhnilainen teoria antaa ymmärtää. Onkin
tarpeen suhtautua kriittisesti paradigman käsitteeseen, kuten Kuhn (1994) sen
esittää. Esimerkiksi Eskola ja Suoranta (1998, 26-33) liittävät
paradigmaattisen kehittymisen toisesta maailmansodasta eteenpäin lähinnä
metodien monipuolistumiseen, eikä niinkään selkeisiin paradigmojen
vaihdokseen. Lisäksi paradigman käsitteelle on runsaasti erilaisia merkityksiä
tutkimusperinteistä tietokäsityksiin. Yksi paradigman luonteinen kehitys on
tapahtunut positivistisluonteisen kvantitatiivisen tutkimuksen monipuolistuessa
kohti laadullisempaa tarkastelua.
4.2 Historian kautta nykypäivään
Ronkaisen (1999) tutkimuksesta havaitaan, että ihminen on kasvanut omaksi
itsekseen ajallisen ja paikallisen kontekstin kautta. Näin hän on tiettyjen käsitysten
kyllästämä (Goodson 2001) ja niistä luopuminen vaatii sisäisen paradigman
murtumisen (Kuhn 1994; Tynjälä 1999). Historian merkitys on siten paitsi
nykyisyyden ymmärtämisessä, mutta myös jokaisen ihmisen taustan kehittymisen
tarkastelussa ja mahdollisen muutoksen käynnistämisessä. Näin ollen
seuraava johdanto toimii paitsi omien käsitysten tunnistamisen lähtökohtana,
myös linkkinä oppimisen teoretisointiin.
Kuten muun muassa Zetterbergin toim. (1988), Entwistlen
toim. (1990) ja Leaheyn (1994)
kokoomateoksista havaitaan, niin historialliset kaudet ja ajanjaksot ovat
tietynlaisten yhteiskuntamallien, ihmiskäsitysten ja arvojen kyllästämiä.
Poliittiset tilanteet, kuten sota, vaikuttavat teollisuuden ja yhteiskunnan sekä
tutkimusten mielenkiinnon kohteisiin. Uskonnoilla ja tiedon määrällä ympäristöstä,
maailmasta ja ihmisestä on vaikutusta maailman jäsentämiseen, opetukseen ja
yhteiskunta-järjestelmään. Lisäksi uudet tieteelliset oivallukset suuntaavat
tutkimuskenttiä ja mielenkiintoa. Kun tarkastellaan kasvatuskäytäntöjä,
niin psykologisen tiedon lisäksi kulttuurillinen konteksti vaikuttaa
menetelmiin ja tavoitteisiin.
Varhaista ajatteluun ja oppimiseen liittyvää
teoretisointia löytyy Antiikin ajattelijoiden pohdinnoista. Luoma (1990)
luokittelee rationalismin osaksi kreikkalais-roomalaista perintöä, joka jäi
kristinuskon valtakauden alle Rooman vallan luhistuessa noin 500 luvulla.
Rationalismin mukaan ihmisen on omalla järjellään tajuttavat luonnonlait ja
–suhteet. Järki on ihmisen ominaisuus, jota tämä käyttää luonnon
tarkasteluun. Uskonpuhdistukset ja renessanssin synnyttämä Antiikin ihailu
nosti älyllisiä toimintoja kunnioittavat ajatukset uudelleen pinnalle. Lopulta
1700-luvulla rationalismi nousi lähes uskonnolliseen asemaan kilpailussa
kristinuskon kanssa, kun valistuksen ajatukset ihmisen rationaalisuudesta ja älystä
nousivat suosioon. Rationalismi painottaa maallisuutta, politiikkaa, taloutta ja
sosiaalisuutta vastapainona kristinuskon metafyysisyydelle.
Rationalismin lisäksi myös empirismin alku on pitkällä
Antiikin historiassa, jolloin empirismin ja rationalismin välillä käytiin
kiivasta keskustelua filosofien välillä. Empirismissä väitetään, että
tieto on olennaisesti peräisin aistein hankituista välittömistä havainnoista
ja kokemuksista. (von Wright 1993.) Locken (1900) mukaan ihmisen toiminta on
riippuvainen kokemuksesta. On kokemuksin hankittu tieto sitten väärää tai
totta, se ohjaa ihmisen tavoitteellista toimintaa. Toisaalta pelkkä lukeminen
tiedon hankintana luo vain materiaalia, jota ei hyväksikäytetä. Tämän lisäksi
tulisi sulatella tietoa ja tarkkailla sitä. Tietäminen on siten näkemistä,
eikä kukaan voi käyttää niin paljoa sanoja tiedon kertomiseen, että se
tulisi täysin näkyväksi. Mieltä ei puolestaan saisi rasittaa liian suurella
kuormituksella ja paineella, koska silloin syntyy ongelmia, joten omat
rajoituksensa on hyvä tuntea. Myös Baconin (1900) mukaan suoraa kokemusta
voidaan pitää ainoana luotettavana tietolähteenä.
Comeniuksenkin opetustavat olivat empiristisiä ja
opettaminen nähtiin tiedon siirtämisenä suoraan opettajalta tai kirjasta
oppilaan päähän. Emme kuitenkaan voi aukottomasti todeta, että Comenius
olisi kannattanut täysin opettajajohtoisuutta, vaan opetuksessa tuli yhdistyä
kokemus ohjaukseen, joka hitautensa vuoksi korvautuu usein kerronnalla ja
lukemisella. Myös vuorovaikutusta ja ihmisten kanssa toimimista tuli suosia.
Comenius kutsui erittäin laajaa filosofista järjestelmäänsä pansofiaksi,
universaaliksi viisaudeksi, josta olisi apua koko ihmiskunnalle. Hän kehitti
empirismin mukaisesti oppimista ja hänen saavutuksensa yhtenäisen koulujärjestelmän
kehittämisessä ovat mittavat. (Leinonen 2001.) Tämä näkyykin opiskelun
mielekkyyden, monikanavaisuuden, opinhalun synnyttämisen ja arvoituksentapaisen
kilpailuttamisen ideoina. Tulevan opetuksen tulisi myös perustua vanhaan
tietoon. (Comenius 1928.)
Comte puolestaan pyrki luomaan selkeän kaavan koko tieteen
filosofian ytimestä, jotta sen käyttäminen olisi helpompaa kaikille.
Empirismin pohjalta hän rakensi positivistisen filosofinen suuntauksen.
Positivisteille tieteen tehtävä on ennen kaikkea kuvailla jotain ilmiötä, ei
niinkään selittää sitä. Luontoa
tuli tarkkailla, etsien tapahtumia ja korrelaatioita. Tieteen ensimmäinen
funktio on tarkkailu ja sääntöjen yhdistely, tämän jälkeen ennustaminen. (Leahey
1994, 6-7; Bloom 1995.) Vaikka Comte sijoitetaan empiristiksi näkyy hänen
ajatuksissaan jonkin verran rationalistisia piirteitä. Comte (1983, 71-73)
kertoo, että tiedon välikappaleina voidaan pitää tarkkailua ja pohdintaa,
jolloin tiedon selitys näkyy lakien ja ilmiön yhteytenä. Tietoa ei voi olla
olemassa ilman tarkkailua, mutta ilmiötä ei voi tarkkailla ilman teorian
ohjausta, joka synnytetään fiktiivisellä lähestymistavalla synnyttäen ärsyke
varsinaista positivistista lähestymistapaa varten.
Empirismi on järkevästi henkilökohtaisten kokemusten
takana, mutta sivuuttaa rationalistisen ajatusmaailman mukaiset käsitykset
tiedonkäsittelystä ja ajattelusta. Rationalismi taas rajaa kokemuksellisuuden
tiedonhankinnan ulkopuolelle keskittyen vain ajattelutoimintaan. Kant pyrki jo
valistuksen ajalla yhdistämään nämä empiristiset ja rationaaliset piirteet,
mutta ne jäivät pitkään elämään vain filosofisissa pohdinnoissa käytännön
sijasta. Popperin mukaan (1995) Kant hyväksyy empiristisen havainnoinnin sekä
rationalistisen päättelyn mainiten, että aistikokemuksen rajat ovat päättelyn
rajoja. Teorioiden pohjana eivät ole pelkät aistihavainnot, vaan järjen
muokkaama järjestelmä, jota aistihavainnot tukevat. Ajattelu on yritystä järjestää
aistihavaintoja muokaten niitä ymmärrettäväksi. On luovuttava siitä käsityksestä,
että olisimme pelkkiä passiivisia havainnoijia ja hyväksyä, että järjestämme
havaintoja aktiivisesti. Tällöin tutkiminen, teoria ja havainnointi yhdistyvät
toisiinsa. Kantin (1922) kriittinen suhtautuminen pelkkään kokemusperäiseen
tietoon näkyy järjenaatteen merkityksen painottamisessa. Niin ikään hän
esittää, että kokemukset toimivat kuitenkin yhteydessä järkeen. Kant hylkää
äärimmäisen Baconilaisen empirismin, mutta suuntaa yhtä suurta kritiikkiä
pelkään rationalismiin.
Hegelin ajatuksissa 1800-luvun puolella näkyy Kantin
merkitys. Koulun tehtävä on turvata oikeus inhimilliseen kehitykseen ja
laajaan perussivistykseen. Kaikkien koulutuksen tuomien faktojen kaaos voidaan jäsentää
aktivoivalla opetuksella, jossa oivalluksen pohjalle jäsennetään tietoa. Muun
muassa Marx sai Hegeliltä vaikutteita, tosin kritisoidenkin. (Väyrynen 2001.)
Hegel (1978; 1994, 55-57) nosti pinnalle vapaan ajattelun merkityksen, minkä ei
pidä pysähtyä annettuun, vaan sen tulee lähteä itsestä, jolloin ihminen
ajattelullaan etsii omaa vapauttaan. Tiedon tehtävänä on tutkia ja käsittää
luontoa. Ajattelunsa kautta ihminen eroaa eläimestä, järjen ollessa se
elementti, mikä tuottaa filosofiaa. Filosofian pitää puolestaan johtaa
oivallukseen. Hegelin ajatuksissa empiirinen vastaanotto yhdistyy tärkeään järkeen,
joka esimerkiksi dialektiikan, todistelun ja väittelyn, kautta johtaa
oivalluksiin ja konkreettisiin määreisiin.
Hegeliä kritisointiin paljon, ja looginen filosofian
suuntaus matemaattisen ajattelun mukaisesti nousikin Russellin ja Mooren
kautta suosioon. Looginen analyysi pureutui kieleen ja sen rakenteeseen.
Kuitenkin vasta myöhemmät loogisen analyysin edustajat ovat vaikuttaneet
suuremmin pedagogian kehittymiseen. Looginen positivismi (empirismi) lähti
puolestaan laajentamaan logiikkaa koskemaan kaikkea tiedettä, siten että
luonnontieteellinen metodi nousi vallitsevaksi, ja mielestään objektiiviseksi
tiedonhankkimisen metodiksi. Husserlin fenomenologia, Heideggerin
eksistentialismi ja Wittgensteinin myöhempi tuotanto, hermeneutiikan nousu ja
uuskantilaisuus muodostivat mannermaisen filosofian, joka puolestaan kritisoi
vahvasti positivismia, korostaen ihmisyyden syvempää ymmärtämistä. Loogisen
empirismin kukoistuskausi päättyikin toiseen maailmansotaan. (Juntunen 1987.)
Kuitenkin behaviorismin kehityttyä 1900-luvulla sai yleinen empirismi vahvaa
tukea psykologeilta, jotka perustivat oppimiskäsityksen empiristisiin
periaatteisiin eläinkokeiden tukemana (Leahey 1994).
Behaviorismi sulkee pois rationaalisuuteen liittyvät
kognitiiviset toiminnot, kuten ajattelun, ja ilmiöt joita ei voitu suoraan
havainnoida, unohdettiin tutkimuskentästä. Tutkimuskohteina behaviorismin
alkuaikoina käytettiin lähinnä eläimiä, joiden toimintojen nähtiin olevan
vertailukelpoisia ihmisten kanssa. Behavioristit näkevät käyttäytymisen
ulkoisten ärsykkeiden ja käyttäytymisreaktioiden suhteena, jota usein
kuvataan S à R eli stimulus-response kytkentänä. (Taba 1962; von Wright 1993; Leahey 1994.) Operantti
ehdollistuminen on Skinnerin tutkimusten pohjalta luotu teoria, jonka mukaisesti
toivottua käyttäytymistä voidaan vahvistaa palkkioilla ja ei-toivottua kitkeä
pois rangaistuksin. Käyttäytymiseen ei liity kuin ympäristön vahvistama
geneettinen koodi, johon päämäärillä tai tahdolla ei ole mitään merkitystä.
Kiitos ja moite ovat osa ympäristöä, jonka kautta ihminen oppii toimimaan.
Mitä enemmän tiedämme ympäristön merkityksestä, sitä vähemmän on syytä
laskea mitään osaa ihmisen käyttäytymisestä itsenäisen kontrollin
tuottamaksi. Näin ollen ihmisen toimintaa muokataan muuttamalla ympäristöä
(Skinner 1974.)
Opetuksessa tämä näkyy opettajajohtoisuutena, jossa
opettaja jakaa tietoa oppilaille ja antaa positiivista tai negatiivista
palautetta heidän opiskelustaan ja toiminnastaan. Tällöin oppimiskäyttäytymistä
ohjataan ympäristön eli opettajan kontrollilla oikein-väärin tai hyvä-huono
-kommentein. Opetussuunnitelmat ovat tällöin pysyviä ja muuttumattomia,
oppimisprosessia säädellään ulkoa ja kokeellinen mittaus on
perustavanlaatuinen tapa testata oppimista. (Skinner
1965, 1974; von Wright 1993, 1-8;
Leahey 1994.) Behavioristit sivuuttivat empirismin syvemmän
kokemuksellisen osan ja keskittyivät teorian passiivisten aistihavaintojen
tuoman tiedon korostamiseen, näin unohtaen niin Locken kuin Comeniuksenkin
ajatteleman kokemuksellisen tarkastelun.
Vastaavasti äärimmilleen viedyssä rationalismissa on
omat ongelmansa, joita kuvaa hyvin taylorismin ja weberiläisyyden
rationalistiset piirteet. Tällöin johtamista pidettiin tieteellisenä ja täysin
rationaalisena, järkeen perustuvana toimintana. Se johti konemaisuuteen, jossa
ihmisen asema ei ollut miellyttävä. Tulosten tavoittelu meni humaanisuuden
edelle. Toki ihmisen unohtava toimintamalli sai osakseen myös vastustusta,
mutta teollinen vallankumous, maailmansodat ja tulostavoittelu edellyttivät
jatkuvaa tehostamista sekä selkeitä, nopeasti toimivia ja hallittavia linjoja.
Ilmiö näkyi myös sosiaalitieteissä, jotka joutuivat palvelemaan kyseistä
muutosta. Taylorin periaatteita alettiin soveltaa myös korkeammassa
koulutuksessa, jolloin taylorismi levisi ja yleistyi myös tehdassalien
ulkopuolelle. (Juuti 1989; Barley
& Kunda 1992; Ahonen 2000.)
Kouluhallinnossa, opetuksessa ja kasvatuksessa ruvettiin käyttämään
tieteellisen liikkeenjohdon periaatteita, jolloin tehokkuutta tuli lisätä
turhia menoja karsimalla. Opettajia lähdettiin luokittelemaan hyviin ja
huonoihin, sillä perusteella kuinka he luokassa toimivat. Hyvä opettaja vaati
paljon, piti kuria yllä ja hallitsi oppiaineet. Varsinaiseen opetusteknologiaan
vaikutti Taylorin pohjalta Ralph Tyler, jolloin opetusmenetelmät johdettiin
behaviorismista ja positivismista. (Tornberg 1994.) Tämä onkin
mielenkiintoinen yhtälö, sillä se on omaksunut heikoimmat puolet sekä
empirismistä, että rationalismista. Empirismistä unohdettiin
kokemuksellisuus, keskittyen opettajajohtoiseen suoraan tiedonsiirtämiseen.
Vastaavasti rationalismi näkyi ylenpalttisina tehokkuuspyrkimyksinä,
luokitteluina ja ihmisen humaanisuuden unohtamisena, jättäen opetuksellisen
tiedonkäsittelyn behaviorismin ajatusten varaan.
Vasta Venäjän työläiskapinat ja marxistiset aatteet
saivat yhdessä suuren laman kanssa ihmissuhteiden koulukuntien sosiaalisemmat
ajatukset elpymään. Myös niin kutsutut Hawthorne -tutkimukset osoittivat, että
taylorilaiset periaatteet eivät olleen tehokkain tapa johtaa ja hallita
toimintaan. Ihmisten välinen vuorovaikutus ja heidän reaktionsa ovat paljon
monimutkaisempia kuin tieteellinen liikkeenjohto antaa ymmärtää. Tutkimukset
antoivat sykäyksen ihmisläheisemmän sosiologian ja psykologian tutkimuksille,
tosin vasta 1950-60 luvuilla humanistinen ihmissuhdekoulukunta sai todellisen
jalansijan ja uskottavan aseman. (Juuti 1989; Ahonen 2000, 13-18.)
Funktionaalisen psykologian ja edelleen pragmatismin sekä
Deweyn siitä johtamien ajatusten kautta syntyi niin kutsutun progressiivisen
pedagogiikan liikehdintä, joka vastusti behavioristista asetelmaa, kuten
humanistinenkin psykologia. (von
Wright 1993; Leahey 1994.) Pidemmällä 1800-lukua ja 1900-luvunkin
puolella visioinut ruotsalainen yhteiskuntakriitikko Ellen Key yhdisti monia
vastakkaisiakin käsityksiä muodostaen laajoja kokonaisuuksia. Keyta voidaan
pitää reformipedagogiikoiden yhtenä tienraivaajana. (Tähtinen 2001.)
Montessori-pedagogiikka puhuu yhtä uudistusmielisesti, ja korostaa
herkkyyskausien merkitystä kasvatuksessa. Lapsi on utelias ja luonnonläheinen
kokonaisuus, josta ei tule erottaa älyllistä, fyysistä tai sosiaalista puolta
toisistaan. Käyttäytymishäiriöitä Montessori piti ilmoituksina ympäristön
riittämättömyydestä. Täten oppimisympäristön merkitys nousi erityisen
korkealle monipuolisine materiaaleineen ja tehtävineen. (Montessori 1967.)
Steinerin opit lähtivät puolestaan 1900-luvun alussa
kantamaan hänen nimeään kyseisessä pedagogiikassa. Kasvatusmuoto tunnetaan
myös Waldorf-pedagogiikkana. Pedagogiikan lähtökohta on antroposofisessa
hengentieteessä. Kouluilla on pitkälti itsenäiset opetussuunnitelmat, jossa käytännön
opetustyö noudattaa lapsen kehitysvaiheita. Oppiainejako painottuu jaksoihin,
joissa keskitytään kerralla pitkän aikaa tiettyyn aineeseen. Pedagogiikka
korostaa aktiivisuutta, sosiaalista vuorovaikutusta, taiteellisuutta ja työvihkojen
käyttöä arvioinnin ollessa sanallista. Steiner on vahvasti lapsuuden
merkityksen kannalla, jopa niin pitkälle, että lapsuuden laiminlyöntejä ei hänen
mukaansa voi enää myöhemmin korjata. (Steiner 1983; Hirsjärvi & Huttunen
1997, 150-151.)
Freinet’n kasvatukselliset opit sijoittuvat myöskin
1900-luvun alun paikkeille. Oppilaiden itsensä oli ruvettava toimimaan, sillä
lapsi tulee nostaa myös yhteisön jäseneksi, osaksi oppilaskeskeistä koulua.
Ympäristön tulisi olla pedagogisesti rikas, luova ja monipuolinen.
Sosiaalisuus on tärkeää ja se näkyy esimerkiksi yhteisenä oppimisen
suunnitteluna ja keskinäisenä arviointina. Keskustelua, kerrontaa ja kriittistä
pohdintaa käytetään hyväksi, ja toiminta lähtee mielekkäistä lähtökohdista,
tarjoten mahdollisuuden oivaltamiseen Oppilaan tulee löytää tarvittava tieto,
opettajan toimiessa oppimisolojen järjestäjänä. Tämä vaatii useita
konkreettisia työpajoja, oppimisympäristöjä, joissa myös monikanavaisuus
huomioidaan. Työkoulun idea paistaa selvästi läpi, joskin se liittyy vahvasti
tiedolliseen tutkimustyöhön sekä luovaan toimintaan. (Freinet 1987.) Vaikka
Freinet’n kritiikki koulujärjestelmää kohtaan on 60 vuotta vanhaa, se on
nykypäivänäkin varsin osuvaa.
Hahmopsykologia on puolestaan 1920–40-lukujen
psykologinen suuntaus, jossa korostettiin havaintojen ja elämysten
kokonaisvaltaisuutta. Havaintoja ei nähty vain aistien yksinkertaisina
muodostumina, vaan elementtien välisiä suhteita painotettiin. Yksittäiset
havainnot organisoituvat ja yhdistyvät kokonaisuuksiksi eli hahmoiksi.
Oppimisen merkittävimmäksi muodoksi nostettiin ongelmanratkaisu, jossa
tarkasteltavaa ainesta pyrittiin havainnoimaan monitahoisesti kokemuskentän
uudelleen jäsentämiseksi. Havaitseminen, ajattelu ja oppiminen liitettiin
saumattomasti toisiinsa. (Rauste-von
Wright & von Wright 1996, 118.) Hahmopsykologian perusteita otettiin
behaviorismista, mutta sen yleistyksiä kritisoitiin vahvasti.
Hahmopsykologian kehittelyssä huomioitiin ajatus hermoverkkojen
muodostumisesta sähköisiksi havaintoja vastaaviksi kentiksi. Suuntaus
kehitteli behaviorismin aistitoiminnan ideaa sanoen sen olevan pelkän
kopioimisen sijasta perusta kokonaisvaltaisemmalle havainnolle. Kehittely loi
alustavaa pohjaa kognitiivisen psykologian kehittymiselle. (Miettinen 1984,
50-62; Järvilehto 1994.)
4. 3 Kokemuksellisuus oppimisessa
Darwinin kehitysopin innoittamana William James lähti ajamaan käsityksiä,
jossa psykologia nähtäisiin käytännöllisenä välineenä elämässä. Hänen
ajatuksensa synnyttivät funktionaalisen psykologian, jossa tutkittiin asioita
siltä pohjalta kuinka hyödyllisiä ne ihmisen kannalta olivat. Mieli ja
tietoisuus nähtiin ympäristöön sopeutumisen välineenä. (Miettinen 1984,
24-27.) Peirce taas korosti toimintaa, jonka kautta ihminen oppii ja selviää.
Ihmisen maailmankuva muodostuu elinympäristöjen ja arvojen erilaisuudesta
johtuen. Yhdessä Jamesin kanssa he kehittivät empirismin kokemukselliseen
osaan nojautuen pragmatismin periaatteet jonka valta-aika sijoittuu 1800-1900
–lukujen vaihteeseen. (Malkova 1981; Durkheim 1983.) Varsinainen pragmatismi
on vielä kiinni empirismin kokemuksellisissa periaatteissa. Instrumentalismi,
joksi Dewey myöhemmin nimesi pragmatismin kehittämisensä (Miettinen 1984,
27-30; Leahey 1994, 145-150), vie empiristis-pragmaattiset periaatteet pidemmälle.
Ihmisen toiminnan kautta lähestyttiin ongelmanratkaisua, tiedon rakentamista ja
syvempää ymmärrystä kokemuksiin liittyen. Näin empirismi yhdistyy
rationalismiin. Dewey onkin perusteellinen progressiivinen pedagogi, jonka
toiminta loi sykäyksen muillekin reformiliikkeille.
John Dewey (1859-1952) korosti toiminnallista oppimista. Hän
kritisoi yksinkertaista ärsyke-reaktio kytkentää pyrkien monipuolistamaan sitä.
Ihminen on hänen mukaansa aktiivinen toimija, utelias ja ongelmanratkaisuun
pyrkivä. Uudet tilanteet synnyttävät aiemman perusteella hypoteeseja, joita
toiminnalla testataan. Oppijalle tulee synnyttää halu ratkaista hänen elämäänsä
liittyviä ongelmia. Oppiminen auttaa sopeutumaan ympäristön haasteisiin eli
ratkaisemaan sen ongelmia. Dewey nosti esille konstruktivismin oleellisia
piirteitä kuten oman toiminnan reflektoinnin ja tiedon rekonstruoinnin. (Dewey
1957; Dewey 1991; Dewey 1999; von Wright 1993; Leahey 1994, 149-150.)
Dewey (1957) lähti kehittämään koululaitosta ja sen
opetusmetodeja. Koulutuksen tulisi tarjota välineet yhteiskunnan pystyssä pitämiseen,
mikä saavutetaan laaja-alaisella opetuksella, vaihtelevilla menetelmillä ja
aineiden yhdistämisellä. Luokkahuoneesta puuttuvat myös normaalinen elämän
kannalta relevantit asiat kuten sosiaalisuus ja yhteistoiminta. Koulu oli Deweyn
mielestä irrallaan muusta yhteiskunnasta. Hän kritisoi jo 100 vuotta sitten
vallitsevaa mittauskulttuuria ja tutkintotulosten vertailua, koska näki niiden
vähentävän sosiaalisuutta tai toisen auttamista. Oppiminen on tehokasta, kun
työskentely tapahtuu yhteistoiminnallisesti ilman tiukkoja rajoja
oikeaoppisesta tavasta pitää kynää tai kirjaa.
Esimerkki opetusvaihtoehdosta on hyvin pitkälle
samankaltainen nykyisen konstruktiivisen ideologian kanssa. Sen sijaan, että
lapset ompelisivat nappeja luokkahuoneessa, he voisivat lähteä luontoon
katsomaan mistä villaa ja puuvillaa saadaan. Lapset tutustuisivat kerintää,
puuvillan erotteluun, langan tekemiseen ja niin edelleen. Tällöin heille
syntyisi syvempi ymmärrys teollisuudesta, historiasta ja syistä miksi villaa käytettiin
ennen puuvillateollisuutta. Kokemukset tuovat lapset lähemmäksi todellisuutta.
Luonnontieteissäkin pitäisi tähdätä itsenäisiin oivalluksiin. (Dewey
1957.)
Vaikka Dewey nostetaan vastaavien esimerkkien kautta
valitettavan usein vain tekemällä oppimisen kannattajaksi, näkyy hänen
teoksissaan huomattavasti laajempi oppimisen ja ajattelun tarkastelu. Tekemiseen
ei ryhdytä vain tekemisen vuoksi, vaan se palvelee tutkivan oppimisen ideaa,
jossa havainnoille, tarkkailulle ja ajattelulle annetaan todelliset
mahdollisuudet (ks. Dewey 1991, 188-224.) Dewey (1999, 103-104) hyväksyy
empirististen periaatteiden aistinkvaliteettien merkityksen, mutta ei missään
nimessä lähde erottamaan niitä ajatuksesta ja järjestä, vaan vastoin yltiöpäistä
rationalismiakin hän korostaa, että ajatukset ja aistiminen muodostavat
operaatioiden kautta kokemuksellisuuden kokonaisuuden. Näin ollen yhteys
Kanttiin on ilmeinen (esim. Kant 1922; Popper 1995).
Nykypäivinä Internet ja joukkoviestimet tuovat tiedon
jokaisen ihmisen saataville. Konstruktivismiin siirtymistä perustellaan
osittain juuri tiedon saatavuudesta johtuen. Tällöin painotetaan tiedon käsittelyä
ja kriittistä analyysiä. Dewey (1957, 32-36) näki jo kirjapainotaidon, lennättimen
ja rautatien tekevän saman tiedolle, kuin me ajattelemme uusien sähköisten
viestimien tehneen. Hän korosti ettei enää ole erityistä oppineiden luokkaa,
joka jakaa tietoa muille, koska informaatiota on niin helposti saatavilla. Täten
pelkästä kirjoituksen ja laskemisen symbolien opettamisesta siirryttäisiin
havaitsemiseen, tekemiseen ja toimimiseen, mikä olisi tehokkaampi ja jatkuvampi
kulttuurin ymmärtämistä tukeva tapa.
Koska koululuokat on rakennettu kuuntelemista ja lukemista
varten, ne eivät mahdollista lapsen työskentelyä. Suuri tarve, jota
konstruktivismissakin korostetaan, oli askarteluhuoneilla, laboratorioilla ja työkaluilla,
jolloin oppija voisi tutkia, rakentaa ja luoda uutta. Opetussuunnitelmalliset
muutokset pois liiasta yhdenmukaistamisesta, opettajajohtoisuudesta ja
oppikirjoista mahdollistaisivat monipuolisen oppimisympäristön kanssa
kokeilevan oppimistavan, jolla päästäisiin arvokkaisiin tuloksiin. Lapsilla
on suuri tarve sosiaaliseen kanssakäymiseen, luomiseen, tutkimiseen ja
itseilmaisuun. Luokassa tapahtuva opettajakeskeinen opetus ei tarjoa lapsille
tyydytystä kyseisiin tarpeisiin. Sen sijaan että tukahdutamme heidän
pyrkimyksensä, olisi tärkeää korostaa ja käyttää niitä välineenä
oppimisessa. Läksyjen tarkastamisen muuttaminen kyselytunnista keskusteluksi
palvelisi oppilaiden tarpeiden toteumista, mahdollistaisi laajan
ajatustenvaihdon ja tukisi kielen sosiaalista luonnetta. Ideana on linkittää
oppiminen sen autenttisiin yhteyksiin ja tarjota oppilaille mahdollisuuksia elämyksiin
ja mielekkäisiin ongelmiin. (Dewey 1957.)
Malkova (1981) kritisoi Deweyn instrumentalismia vedoten
liiallisen vapauden tuomaan kurittomuuteen ja oppimistulosten laskuun. Hänen
mukaansa koko teoria on maailmasta irrallinen ja se tähtää jopa Aasian ja
Afrikan kansojen vapautumisen estämiseen. Täytyy muistaa, että alkuperäinen
teos on 1960-luvulta Moskovassa julkaistu, joten yhdysvalloissa jalansijaa
saaneen pedagogiikan aliarvioiminen kuulunee kylmän sodan luonteeseen.
Jos ei muualla, niin ainakin tietokoneteknologiassa ja
ohjelmoinnissa seurataan väistämättä Deweyn teoriaa tekemällä oppimisesta.
Ohjelmointi vaatii kokeilemista, erehtymistä ja toimimista uudella tavalla. Myös
lapset, jotka haluavat päästä johonkin tavoitteeseen ovat ennakkoluulottomia
ja rohkeita kokeilijoita. Lapset oppivatkin paljon kokiessaan ja kokeillessaan,
useita erilaisia strategioita hyväksikäyttäen. Virheen tapahtuessa valitaan
vain toinen tie. Tietokonepohjainen oppiminen nykypäivän muuttuvassa
yhteiskunnassa vaatii oppimista tekemisen ja kokeilemisen kautta,
ennakkoluulottomasti ja joustavasti. Suuntaa on elämässäkin vaihdettava
joskus päivittäin. Avoimet ja vapaammat projektit auttavat oppimaan kuinka
opitaan. Lapsia täytyy toki ohjata, ja auttaa ajattelemaan kriittisesti sekä
analyyttisesti. Tekemällä oppimisella ei tarkoita irrallisuutta tai rajatonta
vapautta. (Kuriloff 2000.)
Humanistinen psykologia on opetusmetodologialtaan niin ikään
kokemuksellisuuteen pyrkivää. Humanistiseen lähestymistapaan vaikuttikin
Deweyn reformi, ja nykypäivän humanistiset kasvattajat ovat progressiivisen
pedagogiikan puolella. (Gage & Berliner 1988, 484).
Humanistisen psykologian varhaiset alkuhetket voidaan sijoittaa toisen
maailmansodan kynnykselle, mutta varsinainen ilmiö siitä tuli 50-luvulla
Rogersin ja Maslowin toimesta. He olivat tutkineet ihmistä behavioristisista lähtökohdista,
ja havainneet sen puutteet ihmistutkimuksessa ja psyykkisessä terapiassa. Näin
ollen humanistisessa psykologiassa ihmistä pidetään ainutkertaisena, vapaan
tahdon omaavana henkilönä, joka muodostaa omat tavoitteensa ja saavutuksensa.
Ajatustavan mukaisesti ihmisellä on myös itse hankitut mahdollisuudet
saavuttaa päämääränsä. (Leahey 1994; Garrison 2001.) Voidaan sanoa, että
humanistinen psykologia kehittyi antiteesiksi behaviorismia vastaan, koska sillä
oli suorastaan kulttuurinen tilaus. (Rauhala 1991, 14, 48.)
Humanistinen psykologia vastustaa positivismin
luonnontieteellistä ja mekanistista asetelmaa ihmistutkimuksessa. Sen yksi
tarkoitus on palauttaa ihmisen arvo. Ihmisen sisäisen toiminnan korostamisessa
humanistinen psykologia tekikin ansiokasta kritisoivaa työtä ääripäistä
positivistista asetelmaan vastaan. Ironista kyllä, tämä johti ihmisyyden
luonnottomaan potentiaalien, mahdollisuuksien ja kyvykkyyden korostamiseen, päätyen
näin jopa omnipotenttiin käsitykseen. Nykypäivänä on hyvä kohdistaa
kritiikkiä tähän yltiöpäisyyteen, ja kiinnittää huomiota myös
sosiaalisiin suhteisiin ja ympäristön merkitykseen. Tarkoituksenmukaista on
oppia ymmärtämään motiivien, ihmisen valmiuksien ja toiminnan yhteys sekä
fyysiseen- että sosiaaliseen ympäristöön kokemusten kautta. Näin ihmisyys
ei ole ehdottoman ylivertaista, mutta ei myöskään pelkkää biologista
toimintaa. (Garrison 2001.) Esimerkiksi Seligman ja Csikszentmihalyi (2000) ovat
suunnanneet kritiikkiä humanistisen psykologian irrallista traditionaalitonta
tieteellistä tutkimusta, narsistisuuteen johtavia käytäntöjä ja epätieteellisyyttä
kohtaan. Näin on voinutkin käydä positivismia ja behaviorismia äänekkäästi
vastustettaessa. Seligmanin kritiikkiä käsitellään vastaavasti Taylorin
(2001) artikkelissa humanistista psykologiaa puolustaen. Siinä yhteydessä
vedotaan humanistisen psykologian historiaan, merkitykseen ja käytäntöihin,
jotka nähdään itsessään osoituksena Seligmanin kritiikin aiheettomuudesta.
Humanistisen psykologian mukaan ihmistä ohjaa monenlaiset
tarpeet, joista pyrkimys mielekkyyteen on yksi tunnusomainen ominaisuus.
Muodolliset organisaatiot alistavat ja passivoittavat ihmistä, joten kykyjen käyttö
on rajoittunutta. Tätä vastaan humanistinen oppimiskäsitys on
oppilaskeskeinen ja kokeilevaa, kehittävää sekä vuorovaikutuksellista
toimintaa kannattava ihmisfilosofia. Ihminen nähdään aktiivisena ja
vastuullisena sekä yhteistyökykyisenä yksilönä. Hän on ainutkertainen ja
avoin järjestelmä, jonka toimintaan vaikuttaa yksilöllinen elämäntilanne.
Opetuksessa tarkoituksena on löytää oppilaiden valmiuksia ja tukea niiden
kehittymistä. (Jyrkiäinen 1998, 15.) Yhteys Deweyn ajatuksiin on näin ollen
ilmeinen. Tiukka paradigmaattinen tarkastelu onkin puutteellista, sillä teoriat
yhdistyvät monesti toisiinsa. Erityisesti käytännön työssä ei ole syytä
nojautua vain yhteen ismiin, vaan poimia parhaita puolia jokaisesta. Juuri niin
on myös opetuspaketin rakentamisen yhteydessä tehty, jossa kokemuksellisuus on
kokonaisuutena oleellisessa asemassa.
Opetuksessa painotetaan itsetuntemusta, henkilökohtaisten
toimintastrategioiden löytämistä ja kokeilua sekä itsereflektiota.
Tavoitteena on henkinen kasvu, johon voidaan päästä luovilla prosesseilla.
Humanismi korostaa kokemuksellisuutta ja yksilöllisten oppimisprosessien käyttöä.
Itseohjautuvuus ja itsenäisyys ovat tärkeällä sijalla, joista edetään
vastuullisuuteen ja luovuuteen muun muassa taiteiden kautta. Humanistiset
opettajat eivät niinkään tarkkaile sitä, mitä tietoja opetetaan, vaan he
kiinnittävät huomionsa motivaation synnyttämiseen ja oppimistaitojen kehittämiseen.
Elämykset ja itsereflektio löytyvät humanistisen psykologian mukaisen
opetuksen piirteistä. Myös avoin oppimisympäristö kuuluu toimiviin
periaatteisiin. Kyseessä ei varsinaisesti ole yksi koulukunta, vaan
ajatusmaailmassa yhdistyy useiden psykologien ja pedagogien ihmisen
ainutlaatuisuutta korostavat ajatukset. (Gage
& Berliner 1988, 483-493; Rauhala 1991; Rauste-von Wright & von Wright
1996.)
Humanismin korostama ehdoton persoonallinen vapaus on
ajatuksena kaunis, mutta aivan niin laajana se ei sovi yleissivistävän
perusopetuksen raameihin. Jonkinlainen perusrunko täytyy olla olemassa, jonka
pohjalle opetusmetodologisia ratkaisuja laaditaan. Suomessa tämä toteutuu
valtakunnallisen opetussuunnitelman puitteissa. Näin ollen laajempana
filosofisena ideologiana humanismi sopii paremmin aikuiskoulutukseen, kuin
perusopetukseen, jossa on edettävä valtakunnallisten suunnitelmien mukaisesti.
Tämä ei kuitenkaan rajoita menetelmällisen tason toimintaa, vaan humanistinen
psykologia toimii mielekkäässä yhteydessä sosiaaliseen konstruktivismiin,
kokemukselliseen oppimiseen, oppilaiden toiveisiin opetuksen suhteen ja
opetussuunnitelmien vaatimuksiin.
Myös Kolb (1984) on pitkälti Deweyn, mutta myös Piaget'n
ja Lewinin jäljillä kehittäessään kokonaisvaltaista kokemuksellista
oppimista. Hän kuvaa oppimista kehämallin avulla (kuvio 2), jossa omakohtainen
kokemus yhdistyy pohtimiseen, käsitteellistämiseen ja aktiiviseen toimintaan.
Oppiminen on holistinen kokonaisuus sen äärimmäisessä merkityksessä. Koko
ihmisen organismi on mukana oppimistapahtumassa ajattelunsa, tunteidensa ja
kokemisen kautta. Piageta laajentaen ympäristön ja kulttuurin olosuhteet
otetaan laajemmin huomioon. Näin oppiminen on adaptaation edellytys,
kokemukseen perustuva prosessi, jonka kautta yksilö muodostaa uusia tulkintoja,
merkityksiä ja käsitteitä kohtaamistaan asioista.
KUVIO 2. Kokemuksellisen oppimisen
ulottuvuudet tiedon muodostumisessa (Kolb 1984, 42).
Kuviosta löytyy kaksi ulottuvuutta,
kokemukset ja kokemusten käsittely. Ensin ihminen luo kokemuksellaan
representaatiota maailmasta, ja sitten käsittelee sitä. Vasta kokeminen ja käsittely
yhdessä tuottavat tietoa. Pelkkä huomiointi ei ole vielä oppimista, mutta
vastaavasti täytyy olla ainesta tiedon käsittelyä varten. Näin lähestytään
filosofisia tietoteoreettisia kysymyksiä. Kuvion apprehension, ei vaadi
analyysiä tai rationaalista pohdintaa, vaan se käsittää havaintoja, joita
jatkuvasti koemme. Ne ovat kontekstista riippuen vaihtelevia, muuttuvia ja häviäviä.
Comprehension on saman ulottuvuuden toinen puoli, jossa kokemuksia pyritään
käsitteellistämään ja ymmärtämään. Tämä mahdollistaa kommunikoinnin ja
pysyvän muodon saavuttamisen kokemuksista, auttaen siten tavoittamaan
havaintokokemuksia uudelleen. Intentionilla tarkoitetaan sisäistä
reflektiivistä pohdintaa kokemuksen pohjalta. Se muodostaa käsittelyn
ulottuvuuden extensionin kanssa, joka on kokemuksia testaavaa toimintaa.
(Kolb 1984.)
Kuviosta nähdään myös divergentin
ajattelun ja oppimisen lohko, jolla tarkoitetaan mielikuvituksellista ja
vaihtoehtoisiin ratkaisuihin pyrkivää tarkkailevaa tyyliä. Konvergentti
ajattelu on kriittisempää ja analyyttisempää, mutta myös kokeilevaa, joten
se korostuu ongelmanratkaisussa. Assimilaatiotyyli liittyy abstraktiin
ajatteluun ja induktiiviseen päättelyyn, jolloin sen merkitys näkyy
loogisuudessa ja teorioiden rakentamisessa. Akkomodatiivinen tyyli on ääriesimerkki
tekemisen korostumisesta ja toiminnasta. Se soveltuu paikkoihin, joissa joutuu
mukautumaan nopeasti uusiin malleihin. Tyyliin liittyy intuitiivisuus, kun
vanhat teoriamallit eivät toimikaan. Mitään tyyliä ei varmasti löydy
puhtaana keneltäkään, ja muita kentän osa-alueita esiintyykin aina jossain määrin.
Kontekstiin sopien tai siitä riippuen, voi tyylejä itsekin korostaa, mistä
kertoo tyylien työalakohtainen ilmentyminen. (Kolb 1984.)
Jaottelu on laadittu analyyttistä tarkastelua
varten, sillä esimerkiksi lapsen kehityksessä näkyy osa-alueiden yhtenäinen
riippuvuus. Jako kertoo silti, yleistäen, erilaisista kokemis- ja tiedonkäsittelytavoista
joita ihmisillä on. Näin käsitteellistämiseen johtava reflektointi ei ole,
vastoin Piaget’n ajatuksia, ainoa tavoiteltava tiedon saavuttamisen muoto.
Parhaaseen mahdolliseen oppimiseen päästään, kun yhdistetään ulottuvuuksia
toisiinsa. Esimerkiksi ymmärtämiseen ja käsitteellistämiseen voi yhdistää
sisäisen reflektoinnin ja ulkoisen testauksen. Oppimistyyleistä voi laatia
nelikentän, oppimisprofiilin (LSI), jossa kukin neljästä osa-alueesta saa
pistearvoja yksilön toimimis- ja tiedonkäsittelytapojen suhteen. Ihmisellä on
yksilölliset tavat lähestyä tietoa ja sen saamista, joten kombinaatiot voivat
olla hyvin vaihtelevia. Ajattelu ja oppiminen ovat täysin yksilöllisiä
prosesseja, mutta myös joustavuutta löytyy. (Kolb 1984.)
Kolbin kokemuksellisuus (1984) ja Deweyn
(1957) tekemällä ja tutkimalla oppiminen näkyvät aktiivisessa toimimalla
oppimisen piirin mallissa. Tällöin yhdistetään teoria toimintaan, käytäntöön
ja reflektiiviseen pohdintaan. Ideassa näkyvät ongelmanratkaisun,
yhteistoiminnallisuuden ja ajattelun esilletuomisen ideat, joiden synteesiä on
käytetty esimerkiksi työelämän tai opiskelun ongelmien käytännöllisten
ratkaisuiden saavuttamisessa. Tapa on analyyttinen ja kriittistä ajattelua
vaativa. Toimivaksi ryhmäksi on havaittu kuudesta yhdeksään hengen yhteisö,
joka jakaa pohtien ja keskustellen käytännön ratkaisuja jonkun esittämään
ongelmaan. Tämä mahdollistaa syvällisen ja läheisen tavan opettaa ja oppia,
joskin menetelmän vaikutusten tutkiminen on vaikeaa sen kokonaisvaltaisuuden
takia. Yksilökeskeisyys voi olla hyvinkin toimiva oppimisen muoto.
Täytyy kuitenkin ymmärtää, että mikään yksittäinen menetelmä ei
ole autuaaksi tekevä, vaan kokonaisvaltainen toimivuus tulee kombinaatioiden
kautta. (Wade & Hammick 1999.)
Tekemällä oppiminen on noussut Kolbin ja
Deweyn kautta yhdeksi merkittävimmäksi opetuksen muodoksi aikuiskoulutuksessa.
Teoriat saatetaan yhdistää helposti toisiinsa, koska molemmat
käsittelevät tekemistä, kokemista ja reflektiota. Niissä on kuitenkin
löydettävissä epistemologisia eroavaisuuksia. Deweyn ajama tekemällä
oppiminen sisältää reflektion ja toiminnan muutoksen idean, mutta hänen
mallissaan reflektio ei voi lähteä vain yksilön mielestä, vaan vaatii
ehdottomasti ympäristön ja sen artefaktien osallistumisen interaktioon.
Ihminen on siis ympäristön osa. Kolb taas käsittelee reflektiota ihmisen sisäisenä
toimintona, joka on yksi kokemusten käsittelemisen itsenäinen muoto.
(Miettinen 2000.) Näin ollen Deweya syvemmin tarkastellen, hänen ajatuksissaan
nähdään yhteyksiä systeemiseen psykologiaan, jossa korostetaan organismin
kuten ihmisen yhteenkuuluvuutta ympäristöön. (ks. esim. Järvilehto 1994.)
Kokemuksellisen oppimisen periaatteet on
huomioitu opetusmateriaalini työnannossa, ja siten prosessin kaikissa
vaiheissa. Tehtävänä on suunnitella ja toteuttaa aurinkovoimalla /
vesivoimalla / tuulivoimalla / paristolla toimiva tuote, jolla on jokin käytäntöön
sopiva tarkoitus. Tämän lisäksi oppilaiden tulee selvittää moninaisten lähteiden
ja tutkimistyöskentelyn kautta vastauksia vaihteleviin tehtäviin prosessia
palvellen. (liite 1, kohta 6.1). Monikanavaisuudessa ja avoimuudessa on
tukeuduttu muun muassa Kolbin (1984) esitykseen ihmisen vaihtelevista tiedonkäsittelytavoista,
jolloin erilaisia ulottuvuuksia yhdistetään tosiinsa.
Projekti liittyy läheisesti energiaan ja sen
tuottamiseen, joka on erityisesti 5-6 luokka-asteiden fysiikan ja kemian
tiedollisissa tavoitekentissä, sekä alempien luokka-asteiden osalta tekniseen
ymmärtämiseen liittyvissä tavoitteissa YLT:in osalta, kuten uudessa
opetussuunnitelman perusteissa vuosiluokille 3-9 ja perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteissa vuosiluokille 1-2 (2003, 111-128) nähdään.
Luonnollisesti teknologiaprojekti, jossa suunnitellaan, tutkitaan, etsitään
tietoa ja rakennetaan, liittyy myös teknisen työn ja teknologiakasvatuksen sekä
ATK:n sisältöihin. Lisäksi projektin luonne vastaa uusiin oppimiskäsityksiin
(Emt.) Tässä sovelletaankin muun muassa Deweyn (1957, 1991, 103-104) ajatuksia
konkreettisesta ja tutkivasta oppimisesta autenttisissa yhteyksissä. Sen
sijaan, että aihepiireihin tutkittaisiin vain luokkahuoneessa kirjojen parissa,
oppilaat suunnittelevat ja rakentavat energiaan ja tekniikkaan liittyvän
laitteen vuorovaikutuksessa toistensa kanssa keksien, päätellen ja uutta
luoden mielekkään ongelman parissa. Näin myös tiedon soveltaminen on
helpompaa, kun yhteys todelliseen käytäntöön on tuttu.
Humanistisen psykologian mukaisesti projekti
painottaa edelleen henkilökohtaisten toimintatapojen löytämistä, sillä
valinnan- ja toiminnanvapaus näkyy lähteiden ja muun materiaalin
monipuolisuudessa (liite 1, kohta 4) sekä ideoinnin, toteutuksen ja luovuuden
vapaudessa (liite
1, kohta 7.2). Kokemuksellisuus, yksilöllisyys,
itseohjautuvuus ja vastuullisuus ovat väistämättä avoimen oppimisprosessin
antia. Humanistisen psykologian korostamaa motivaation synnyttämistä on
pyritty huomioimaan demon (liite 2) tarjoamalla haasteella, ja elämysten ja
oppimisympäristön merkitys näkyy myöhemmin tulosten yhteydessä. Demo on
PowerPointilla laadittu kuvia, animaatioita ja ääniä sisältävä
monikanavainen, vaiheittainen kokonaisuus, joka ei valitettavasti pääse
oikeuksiinsa mustavalkoisena koontina liitteenä. Sen käyttöä on selvitetty
tarkemmin opetuspaketissa (liite
1, kohta 5.1).
4.4 Tiedon rakenteita etsimässä
Kognitiolla viitataan tietämisen ja tiedon saamisen prosesseihin. Sitä on käytetty
erityisesti aktiivisuutta korostavissa yhteyksissä. Kognitiivisia toimintoja
tarkastelee laaja tutkimuskenttä, josta kognitiivinen psykologia on yksi
osa-alue. Yhtenäistä tutkimuskentälle on nähdä ihminen toimivana olentona,
joka muokkaa, tulkitsee ja varastoi ympäristöstä saatavaa tietoa muodostaen
sisäisiä tulkintamalleja. Ajatustavan mukainen psykologinen käänne tapahtui
1960-luvulla, jolloin behavioristisen virtauksen ohella kiinnitettiin huomiota
kognitiivisiin toimintoihin. Kognitiivista suuntausta yhdistää ajatus ihmisestä
tietoisesti ja tavoitteellisesti toimivana olentona. Tavoitteellisen toiminnan
edellytys on sisäisten mallien rakentaminen, jotka sisältävät tietoa ympäristön
ja sen elementtien rakenteista. Näin kognitiivinen psykologia hylkää
behaviorismin mukaisen käsityksen suorista ärsyke reaktio -kytkennöistä ja käyttäytymisen
suorasta kontrollista. 1970-luvulla kognitiivisesta psykologiasta alkoi
muodostua paradigmaattinen ihmiskäsitys. (Miettinen 1984, 9-16, 70.) Ilmiönä
kognitiivisen psykologian kehittyminen on ollut monitahoinen, ja siihen on
vaikuttanut teoreettisesta lähestymisen, eri tieteenalueiden tutkijoiden ja
saavutetun tietouden lisäksi yhteiskunnallinen muutos (ks. tarkemmin Miettinen
1984).
Varhainen kognitiivinen psykologia oli
pelkistettyä prosessoinnin kannalta. Ympäristön laajempi huomiointi, tunteet
ja motivaatio sekä oppimisen rajoitteet jäivät suhteellisen vähälle
huomiolle. Seuraava kuvio (kuvio 3) esittää kognitiivisen psykologian mukaisen
oppimisnäkemyksen mallia.
KUVIO 3. Kognitiivisen näkemyksen mukainen
käsitys oppimis- ja opetusprosesseista. (Ammattikasvatushallitus 1990, 7.)
Kuviosta havaitaan kognitiivisen psykologian
tietokeskeinen korostus, jossa opiskelija on vuorovaikutuksessa aineksen kanssa.
Sen mukaan prosessointia syntyy automaattisesti, kun oppijalle tarjotaan
aineksia tiedon rakentamiseen. Idea on perin naiivi, mutta se on kehittynyt
kognitiivisen psykologian kehittymisen myötä, kuten tullaan huomaamaan. Tällaisenaan
se ei vielä paljoa eroa stimulus-response –mallista.
Ensimmäisenä alustava kognitiivisen
psykologian muotona pidetään strukturalismia, joka oli kiinnostunut
yhteiskunnasta ja sen merkityksellisistä osista. Vaikutuksia tuli myös
funktionalistiselta psykologialta. (Järvilehto
1994; Leahey 1994.) Bartlettin muistitutkimus on niin ikään merkittävä
vaihe kognitiivisen psykologian kehittymisessä ja oppimisen tutkimuksessa. Hänen
kokeidensa tulos oli, että muisti toimii tiedon aktiivisena muokkaajana,
jolloin tietoaines on todellisuuden rekonstruktiota. Hän otti käyttöön
skeeman käsitteen aikaisempien kokemusten ja reaktioiden järjestelemänä.
(Miettinen 1984, 65-69.) Piaget käytti skeemoja omissa teorioissaankin. Hän
kehitteli ideaa skeemoista assimilaation ja akkomodaation myötä. Skeemat, eli
sisäisesti rakentuneet tietomallit vallitsevan ympäristön suhteista, auttavat
jäsentämään maailmaa ja toimimaan siinä tehokkaasti. Oppimisessa korostuvat
tiedon ja skeemojen rakentuminen vanhan tiedon tai olettamusten pohjalle.
Assimilaatiossa uusi tieto sulautuu vanhan joukkoon, kun taas akkomodaatiossa
vanhaa tietoa joudutaan muokkaamaan tai hylkäämään yhteensovittamisen
onnistumiseksi. Tieto on aina henkilökohtainen rakennelma eli tulkinta ympäristön
todellisuudesta. (Gage &
Berliner 1988; Piaget 1988; Leahey 1994.)
Tunnetuinta antia Piaget'lta lienee älykkyyden
kehittymisen nelivaiheinen teoria, jossa lapsen älykkyyden nähdään kehittyvän
sensomotorisen, esioperationaalisen, konkreettisten operaatioiden ja
formaalisten operaatioiden vaiheiden kautta. Kuten Miettinen (1984, 119-123)
esittää, niin teorian yleistyksiä on kritisoitu, ja uudemmat tutkimukset ovat
osoittaneet luokitusten sisällöt osin paikkaansa pitämättömiksi.
Esimerkiksi säilyvyyskäsite kehittyy aiemmin kuin Piaget oletti. On silti
huomioitava konkreettisen vaiheen merkitys, jonka nähdään kestävän
seitsenvuotiaasta jopa 11 ikävuoteen asti. Tällöin lapsen operaatiot ovat
sidoksissa konkreettiseen toimintaan, ja vasta formaalissa vaiheessa abstrakti
ajattelu on riittävän kehittynyttä monimutkaiseen symboliikkaan ja
abstraktioiden käsittelyyn. Tämä asettaa tiettyjä haasteita koulutukselle,
jonka kirjapainotteisuus ei tue konkreettista oppimista.
Lapsi oppii parhaiten keksiessään ratkaisut
ongelmiin itse. Kieli on merkityksellinen väline sosiaalisessa
vuorovaikutuksessa ja se nostaa oppimisen uudelle tasolla mallioppimisen jälkeen.
Rinnakkain kielen kehityksen kanssa myös ajattelutoiminnot syntyvät aivan
uudella tavalla. Leikkiessään lapsi ajattelee ja vertailee erilaisia
toimintoja, joita hän on ympäristössään nähnyt. Tällöin symbolifunktion
viriäminen tarjoaa mahdollisuuden laajempien asia-sana-kuva -yhteyksien ymmärtämiselle.
Symbolifunktio mahdollistaa myös monipuolisempien skeemojen muodostumisen,
jolloin maailman jäsentäminen ja siinä toimiminen helpottuvat. Lyhyesti
sanottuna oppiminen on ihmisen omien instrumenttien käyttämistä. Muistin
toiminta on läheisessä yhteydessä skeemojen merkitykseen ja kielen
kehittymiseen. Vasta kielen kehityttyä ihmisellä on mahdollisuus tehokkaaseen
muistin käyttämiseen ja skeematietojen rekonstruktioon. (Piaget
& Inhelder 1977; Piaget 1988.)
Ivie (1998) esittelee Ausubelin kautta lähestymistapaa
ajattelun opettamiseen. Ausubelin oppimisen teoretisointi kohdistui korkeamman
ajattelun ja kognitiivisten rakenteiden tarkasteluun. Kognitiiviset rakenteet
ovat kuin hierarkisesti järjestäytyneitä laatikoita, joista isot sulkevat sisäänsä
pienempiä rakenteita. Yleisimmät tietorakenteet ovat hierarkisesti ylempiä,
joiden alle rakentuvat spesifimmät tietoainekset. Aikaisemmat rakenteet
vaikuttavat uusiin kokemuksiin. Kun uutta tietoa saadaan, järjestyy se vanhojen
yleisten tietorakenteiden alle, siten että hyvin järjestyneet kognitiiviset
rakenteet tukevat muistamista. Jos uutta asiaa ei voi linkittää vanhoihin
tietorakenteisiin, se unohtuu helposti. Ajattelun kehittämisellä ja tiedon
organisoimisella voidaan vaikuttaa oppimiseen. Mielekäs oppiminen lähtee uuden
ja vanhan tiedon toimivasta keskinäisestä suhteesta. Näin keksivä
oppiminenkaan ei välttämättä ole mielekästä, jos uutta tietoa ei saada
integroitua toimivasti vanhan tiedon joukkoon. Vastaavasti verbaalinen
vastaanotto ei väistämättä ole pelkkää ulkolukua. Ideoiden esittely ja
selittäminen ei siten ole väärin, jos sen tekee järkevästi viiden
deduktiivisen vaiheen kautta:
-
Opettaja selvittää mitä relevantteja
konsepteja oppilailla jo on kognitiivisissa rakenteissaan.
-
Tämän jälkeen huolehditaan
tarkoituksenmukaisesta organisoinnista, jotta uusi materiaali saadaan
ankkuroitua vanhoihin tietorakenteisiin.
-
Ohjaaja esittää uuden materiaalin järjestetyssä
muodossa tarkkaillen oppilaiden omaksumista.
-
Opettelun jälkeen harjoitellaan
materiaalin käyttöä, siten että opitusta tulee integroitu osa
kognitiivista systeemiä.
-
Lopuksi opettaja ohjaa oppilaat
ongelmanratkaisuprosesseihin, jotka hyödyntävät korkean tason
ajattelutaitoja. Menestynyt toiminta vaiheissa johtaa lopulta oppilaiden
omaan korkean tason ajattelun käyttämiseen. (Ivie 1998.)
Leinosen (2002) mukaan Ausubelin kuvaama assimilaatio voisi
olla avain syvempään ymmärtämiseen pelkän irrallisen tiedon oppimisen
sijasta. Ymmärtäminen vaatii tiedonhankkimisen menetelmien kehittämistä ja
tarkempaa tiedon valintaa. Nämä vaatimukset nousevat tiedon määrän suuresta
koosta, sillä informaation lähteinä toimivat luonto, sosiaalinen ympäristö
ja kulttuurituotteet. Syvemmän ymmärtämisen periaate on mielekäs, sillä
ihminen pitää helposti yksittäistä kokemusta ymmärtämisen automaattisena
takeena, joskus hatarin perustein.
Sekä Bruner, Piaget että Ausubel käsittelevät
tietorakenteita kognitiiviseen toimintaan liittyen, joskin hieman eri
painotuksin. Kaikki käsittelevät keksivän oppimisen, ajattelun mutta myös
suoran opetuksen merkitystä. Yhdistävänä piirteenä kyseisissä teorioissa
ja kaikessa oppimisessa nähdään olemassa olevien muistin tietorakenteiden ja
uuden tiedon yhteyden merkitys. Kriittinen sekä analyyttinen lähestyminen ja
lisätutkimukset luokkahuonetasolla antanevat lisätietoa oppilaiden
kognitiivisesta prosessoinnista.
Longan (2000) mukaan muistin luonteen on havaittu olevan
aktiivinen. Pelkän yksinkertaisen varaston sijasta muistamiseen liittyy myös päättelyä,
joka on osin tiedostamatonta. Muisti toimii näin tiedon rakentamisen osana.
Kyseistä muistin luonnetta tukee aktiivinen ja prosessoiva oppiminen.
Karashiman ja Saiton (2001) tutkimuksen perusteella havaittiin, että
erityisesti työmuisti on vastuussa informaation prosessoinnista ja
varastoimisesta. Työmuistin tilan kapasiteetti vaikuttaa siten muistamisen
erheellisyyden variaatioihin. Mitä suurempi prosessoinnin ja yksiköiden määrä
on, sitä enemmän työmuistin suorituskyky laskee. Tällöin myös informaation
prosessoinnin aika kasvaa. Jos informaation määrä ja sen prosessointi ylittää
työmuistin kapasiteetin, syntyy häiriöitä jotka vaikuttavat muistamiseen ja
kasvattavat prosessointiaikaa. (Karashima & Saito 2001.) Eikö perinteinen
opetus helposti ylitä kapasiteetin rajoja, sillä opettaja ei voi olla
tietoinen kaikkien oppilaiden prosessointikyvyistä. Tällöin yksilöllisempi
tutkiva oppiminen voisi tarjoa jokaiselle oppilaalle henkilökohtaisemmat lähtökohdat
omien valmiuksien luonnolliseen käyttöön.
Lapsilla on aina jonkintasoista ennakkotietoa asioista.
Jollain tavalla heidän kokemukset liittyvät koulussakin opetettaviin asioihin.
Oppimisen ja opettamisen pitäisi siten osua lapsen kehitystasoon, valmiuksiin
ja kokemuksiin. Tällöin huomio kiinnitetään usein vain lapsen todelliseen
kehitystasoon, vaikka lapsella on myös potentiaalinen kehitysvalmius. Lähikehityksen
vyöhykkeen mukaan lapsi voi onnistua vaativasta tehtävästä ryhmän tai
aikuisen tuella, vaikka ei siihen yksin pystyisi. Vyöhyke on etäisyys
todellisen ja potentiaalin kehitystilan välillä. Opetuksessa voi siten
keskittyä toimintoihin joista selviää avustuksella. Tällöin päästään käsiksi
kehittymässä oleviin kykyihin. Oleellista on avustaa lasta tämän
toiminnoissaan kehitysvyöhykkeen mukaisesti – ei liian paljoa, muttei liian vähäkään.
Tällöin kehitys saa riittävän tuen, mutta lapsi joutuu käyttämään
taitojaan juuri niin paljon kuin kehitystasolle on mahdollista. (Vygotsky 1978,
84-91.)
Avun kautta oppilaalle muodostetaan rakennustelineet, jotta
hän voi yltää pidemmälle kuin muuten. Pian lapsi oppii tekemään yksin sen,
mihin äskettäin on tarvittu apua. Tukena voi olla aikuisen lisäksi
kollektiivinen sosiaalinen ryhmä tai muu tuki. Ihmisen oppimiseen liittyy
erityinen sosiaalinen ulottuvuus, jonka avulla kasvetaan älykkääseen elämään.
Erityisen tärkeäksi konkreettinen tuki ja mallioppimisen idea nousee älyllisesti
jälkeenjääneiden lasten kanssa, sillä heidän abstraktinen käsityskykynsä
on rajallisempi. Yleiselläkin tasolla lähikehityksen vyöhyke kohdistaa
huomion juuri kehittymiseen, eikä tasoon, joka on jo saavutettu. Oppiminen käynnistää
sisäisen kehittymisen prosesseja, joita on mahdollista operoida vain lapsen
toimiessa interaktiossa ihmisiin ja ympäristöön. Sosiaalisen vuorovaikutuksen
kautta lapsen sisäinen puhe ja reflektiivinen ajattelu kehittyvät. Puheen
merkitys on siten korostetussa asemassa. (Vygotsky 1978, 24-30, 84-91.)
Vygotskylaisen perspektiivin mukaisesti toimiminen tukee prosessointia, joskin
luovaan ja toisiaan tukevaan interaktioon on esitetty tarvittavan
toimijarooleja, kuten johtohahmoa. Se tukee edelleen ajattelun ja toiminnan jäsentyneisyyttä
ja tarkkuutta.
(esim. Moll & Whitmore 1998; Azmitia 1998.)
Kun puhutaan mielen työkaluista (mental tools) tai
Vygotskyn lähikehitysvyöhykkeestä, sillä ei tarkoita opettajakeskeistä
suoraan tukea oppilaalle, vaan työvälineiden antamista oppilaiden ajattelun
tueksi. Näin säilyy tutkiva ja yksilöllinen ote, mutta päästään pidemmälle
kuin vain omia voimavaroja käyttämällä. Ryhmä, tietokone, apuvälineet,
opettaja tai muu mentaalinen tuki voi toimia tällaisena apuna. Esimerkiksi
opetuspaketissakin suositeltu CrocodileClips voi olla sellainen. Se auttaa
hahmottamaan ja konkretisoimaan ongelmaa sekä testaamaan siihen ratkaisua, säilyttäen
kuitenkin oppilaan oman työskentelyn.
Fosterin (1986) esittämät kognitiivisen psykologian
mukaisesti tarkistetut opetuksen ja oppimisen kymmenen prinsiippiä kuvaavat
uudempaa kognitiivisen psykologian ajatustapaa:
-
Opimme tekemään tekemällä, tarkkailemalla,
malleista ja ohjauksen kautta.
-
Aiemmin tekeminen ennustaa toimimista samalla tavalla
vastaavanlaisessa tilanteessa.
-
Oppimisen vahvistaminen voi olla tärkeää, mutta ei
aina välttämätöntä.
-
Muistirakenteet ovat usein epäsäännöllisiä ja epälineaarisia.
-
Havainnot ja dynaaminen interaktio ympäristön kanssa
vaikuttavat oppimiseen.
-
Harjoittelu, erityisesti monikanavaisena, tukee
oppimista.
-
Askareiden samankaltaisuus helpottaa siirtovaikutusta
ja uuden tiedon kytkemistä olemassa oleviin kognitiivisiin rakenteisiin.
-
Oppiminen on usein harkittua, mutta myös tahatonta.
Erilaiset tiedonkäsittelytavat vaikuttavat oppimiseen.
-
Ympäristön kannustimien ja vaikutusten luonne riippuu
opettajan ja oppilaan vireydestä, rajoituksista ja yksilön tehokkuudesta.
-
Mielekkyys ja harjoittelu tukevat muistamista, joka
saavutetaan metakognitiivisilla ja rikkailla
tuotoksellisilla prosesseilla.
Periaatteet kyseenalaistavat oppimisen pelkistykset.
Oppijaa ei enää nähdä pelkkänä ympäristöön reagoijana, vaan hänet
nostetaan aktiiviseksi ja tavoitteelliseksi toimijaksi, joka prosessoi tietoa
interaktiossa ympäristön kanssa.
Opetuspaketin (liite
1) lähtökohta on toiminnan
konkreettisuus ja tietty vapaavalintaisuus. Juuri sillä pyritään huomioimaan
oppilaiden yksilöllisiä prosessointikykyjä, jolloin ei ylitetä oppilaiden
tiedonkäsittelyn kapasiteettirajoja (ks. Karashima & Saito 2001), mikä on
helposti perinteisemmän opetuksen ongelmana. Näin projekti huomioi oppilaiden
yksilökohtaisia lähtökohtia oppimiselle. Sekä Ivien (1998) esittämän
koonnin kautta Ausubelin teorioista ja Piaget’n (1998) ja Piaget’n ja
Inhelderin (1977) ajatuksista muistin skemaattisesta rakentumisesta, materiaali
pyrkii nostamaan oppilaiden ennakkokäsityksiä pinnalle, jolloin ollaan myös
konstruktivismin parissa. Näin tuetaan tietorakenteiden hierarkista
muodostumista. Tähän on käytetty miellekarttamittausta (liite 1, kohta 5.2),
jota tukee demon aloittama muistin herättely ja mahdollinen ryhmäkeskustelu
(liite 1, kohdat 5.1 ja 5.3) sekä tutkitun tiedon soveltaminen käytännössä.
Näin pyritään lähestymään mielekästä oppimista, jossa tietoa saataisiin
integroitua vanhan joukkoon. Lisäksi konkreettinen toiminta huomioi oppilaiden
mahdollisen kehitystason konkreettisten operaatioiden kauden suhteen. Tätä yhtälöä
on nostettu tukemaan vertaisryhmät, eli projekti toteutetaan oppilasryhminä
(liite 1, kohdat 6.2, 7.1 ja 7.4). Tällöin
tarjotaan oppilaille lähikehityksellistä tukea Vygotskyn (1978, 24-30,
84-91) teorian mukaisesti. Vertaisoppilaat toimivat ajattelun ja oppimisen
tukena, jolloin myös sosiaalinen puhe on mahdollista. Näin löydetään yhteys
myös sosiaaliseen konstruktivismiin ja tiedon rakentamiseen sosiaalisessa
kontekstissa.